erato-xatzisaba
Η ΑΣΚΤ έχει πλέον συνάψει συμφωνίες και  με κορυφαίες Ακαδημίες Καλών Τεχνών στην Ασία , όπως η Κεντρική Ακαδημία Καλών Τεχνών του Πεκίνου η παλαιότερη και μεγαλύτερη Ακαδημία Καλών Τεχνών της Κίνας, τα Πανεπιστήμια της Nanjing (Ναν-τζίνγκ)  και της Hangzhou (Χάνγκ-Τσόου), με τα οποία έχουμε μάλιστα ήδη ανταλλάξει επισκέψεις σε ακαδημαϊκό επίπεδο και το Tokyo University of the Arts - Geidai (Γκέι-Ντάι) στην Ιαπωνία

Την στρατηγική διεθνοποίησης της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ) ανέλυσε στη Βουλή η Πρύτανις του Ιδρύματος  Δρ. Ερατώ Χατζησάββα, στην ημερίδα με θέμα "Διεθνοποίηση των Ελληνικών Πανεπιστημίων"  

Στην ημερίδα συμμετείχαν οι ηγεσίες όλων των Πανεπιστημίων της χώρας (Πρυτάνεις ή Αντιπρυτάνεις), ο Γενικός Γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης του ΥΠΑΙΘΑ κ. Παπαϊωάννου και ο πρόεδρος της ΕΘΑΑΕ, Καθηγητής Περικλής Μήτκας.

Η ομιλία της Ερατούς Χατζησάββα

Αξιότιμε κ. Πρόεδρε,
Κ. Υπουργέ κύριε Γενικέ Γραμματέα , 
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές
Κυρίες και Kύριοι, Αγαπητοί συνάδελφοι,

Επιτρέψτε μου αρχικά να σας πω δύο λόγια για την ιστορία  της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών και στη συμβολή της στην πολιτιστική ζωή του τόπου μας και τους εθνικούς και κοινωνικούς αγώνες του Ελληνικού λαού. Είμαστε ίσως το μικρότερο πανεπιστημιακό ίδρυμα, αλλά ταυτόχρονα  ένα από τα τρία αρχαιότερα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα  της Ελλάδας. Η Σχολή ιδρύθηκε το 1837, ως Σχολείο των Ωραίων Τεχνών μαζί με το  «Σχολείο των Βαναύσων Τεχνών» που εξελίχθηκαν  αντίστοιχα σε Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών και σε Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο.

Η ΑΣΚΤ αποτέλεσε διαχρονικά το βασικότερο πυλώνα διαμόρφωσης της εικαστικής παιδείας και παράγοντα παραγωγής πολιτισμού. Παράλληλα η Σχολή πρωτοστάτησε στους εθνικούς και κοινωνικούς αγώνες. Οι καθηγητές και οι φοιτητές της Σχολής συμμετείχαν στο Έπος του 40, στην Αντίσταση και στο ξεσήκωμα για ψωμί, παιδεία και Ελευθερία . Είμαστε περήφανοι γιατί 70 περίπου φοιτητές έλαβαν μέρος στην εξέγερση του Πολυτεχνείου. Ένας τεταρτοετής φοιτητής μας, ο Γιάννης Καΐλης, πρωτοστάτησε στα γεγονότα, συνελήφθη, βασανίστηκε και δολοφονήθηκε στις 20 Φεβρουαρίου του 1974. Σύντομα η Σχολή θα του απονείμει μετά θάνατον το πτυχίο και θα τον τιμήσει με αναμνηστική πλάκα.

Κατά τη διετία 2022-2024, μετά δηλαδή την κάμψη του πανδημικού κύματος COVID, η ΑΣΚΤ επανήλθε δυναμικά στη διεθνή της δραστηριότητα. 
Η Σχολή είναι ολοένα και πιο δημοφιλής στο εξωτερικό, με αποτέλεσμα ένα ήδη υψηλό - και συνεχώς αυξανόμενο - ρεύμα αιτημάτων για σύναψη διμερών συμφωνιών, ανταλλαγές φοιτητών και προσωπικού, εκπαιδευτικές συμπράξεις με καλλιτεχνικά ιδρύματα του εξωτερικού κλπ.

Στο πιο πάνω πλαίσιο, η ΑΣΚΤ έχει προχωρήσει σε 105 διμερείς συμφωνίες μέσω του προγράμματος Erasmus+, κυρίως με ευρωπαϊκά ιδρύματα σε χώρες όπως η Γαλλία, η Γερμανία, η Ισπανία, αλλά και πέρα από αυτές τις προφανείς επιλογές, σε Ιδρύματα με πολύ ενεργή και σημαντική καλλιτεχνική δραστηριότητα σε χώρες όπως, η Τσεχία ,η Πολωνία, οι χώρες της Βαλτικής, η Αυστρία , το Βέλγιο και ο Σκανδιναυικός χώρος. Αυτές οι συνεργασίες δεν αφορούν απλώς ανταλλαγές φοιτητικού πληθυσμού, αλλά και ακαδημαϊκών, διευρύνοντας το ακαδημαϊκό και καλλιτεχνικό δίκτυο της ΑΣΚΤ. Επιπλέον, η ΑΣΚΤ συμμετέχει στο “Three Seas Initiative Cultural Cooperation Network”, μια πρωτοβουλία που στοχεύει σε διασυνοριακά καλλιτεχνικά έργα, εμπλέκοντας χώρες της Μεσογείου, της Βαλτικής και της Μαύρης Θάλασσας. Αυτό επιτρέπει την ανάπτυξη σημαντικών έργων που προάγουν την καλλιτεχνική δημιουργία και την πολιτιστική ανταλλαγή, ενισχύοντας τη σύνδεση της ΑΣΚΤ με διεθνή καλλιτεχνικά ρεύματα.

Από το 2022, η ΑΣΚΤ έχει ενταχθεί ως συνδεόμενο μέλος της ευρωπαϊκής συμμαχίας EU4ART, η οποία αποσκοπεί στην ανάπτυξη κοινών ερευνητικών και εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Η συνεργασία αυτή παρέχει ευκαιρίες για αλληλεπίδραση και συνδημιουργία ανάμεσα στο  έμψυχο δυναμικό της ΑΣΚΤ και άλλων ευρωπαϊκών καλλιτεχνικών σχολών. Παράλληλα, η ΑΣΚΤ υλοποιεί εντατικά προγράμματα μικτής κινητικότητας (Blended Intensive Programs), φιλοξενώντας φοιτητές/φοιτήτριες και ακαδημαϊκούς από γαλλόφωνες και γερμανόφωνες χώρες. Τα προγράμματα αυτά εμπλέκουν σύγχρονες υβριδικές μεθόδους διδασκαλίας (δια ζώσης και ψηφιακές), ενισχύοντας ουσιαστικά τη διαπολιτισμική συνεργασία.

Η Σχολή συνεχίζει να επεκτείνει τις διεθνείς ακαδημαϊκές και καλλιτεχνικές συνεργασίες της σε νέες γεωγραφικές περιοχές, πέρα από την Ευρώπη. Η ΑΣΚΤ ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα του αγαπητού συναδέλφου κ. Μιχαλακέλη και συμμετέχει ήδη από τις αρχές του 2021 στον οργανισμό διεθνούς προβολής των Ελληνικών Α.Ε.Ι. « Study in Greece» ενώ συμμετείχε ενεργά το 2022 και στην πρώτη -εξαιρετικά σημαντική- πρωτοβουλία του ΥΠΑΙΘΑ στο πλαίσιο της διεθνοποίησης των Ελληνικών Πανεπιστημίων: την επίσκεψη των εκπροσώπων κορυφαίων αμερικανικών πανεπιστημίων στα ιδρύματά μας και το Pharos Summit ( Φάρος Σάμιτ). 

Έχοντας ήδη αναπτύξει συνεργασίες με αμερικανικά ιδρύματα, η Σχολή έχει πλέον συνάψει συμφωνίες και  με κορυφαίες Ακαδημίες Καλών Τεχνών στην Ασία , όπως η Κεντρική Ακαδημία Καλών Τεχνών του Πεκίνου η παλαιότερη και μεγαλύτερη Ακαδημία Καλών Τεχνών της Κίνας, τα Πανεπιστήμια της Nanjing (Ναν-τζίνγκ)  και της Hangzhou (Χάνγκ-Τσόου), με τα οποία έχουμε μάλιστα ήδη ανταλλάξει επισκέψεις σε ακαδημαϊκό επίπεδο και το Tokyo University of the Arts - Geidai (Γκέι-Ντάι) στην Ιαπωνία. Είμαστε ιδιαίτερως περήφανοι που καταφέραμε να υπογράψουμε με το Πεκίνο και το Τόκυο και διμερείς συμφωνίες ανταλλαγής φοιτητών με χρηματοδότηση από τη διεθνή διάσταση της Κλασικής Κινητικότητας του προγράμματος Erasmus+. Σε μία περαιτέρω κίνηση επέκτασης των σχέσεών μας σκοπεύουμε να καταθέσουμε το 2025 και Σχέδιο Διεθνούς Κινητικότητας Erasmus+ προς τον συγκεκριμένο χώρο, ώστε να μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε μετακινήσεις ακαδημαϊκού προσωπικού και υποψηφίων διδακτόρων. 

Στο πλαίσιο αυτής της διεθνούς δικτύωσης, το διάστημα 2022-2024, περίπου 170 φοιτητές/φοιτήτριες και 30 ακαδημαϊκοί της ΑΣΚΤ συμμετείχαν σε διεθνείς κινητικότητες. Την ίδια περίοδο, η ΑΣΚΤ υποδέχτηκε 180 φοιτητές/φοιτήτριες και 55 ακαδημαϊκούς από το εξωτερικό, αριθμοί που συνεχίζουν να αυξάνονται σταθερά. Αυτή η κινητικότητα όχι μόνο προσφέρει μοναδικές εμπειρίες στον φοιτητικό κόσμο, αλλά και ενισχύει τη διεθνή φήμη της Σχολής, κάνοντάς την πόλο έλξης για φοιτητές και ακαδημαϊκούς από όλο τον κόσμο.

Παράλληλα με τις πιο πάνω «κλασικές» ακαδημαϊκές συνεργασίες , η ΑΣΚΤ στοχεύει στην ανάπτυξη διεθνών συνεργασιών που ενισχύουν την πολιτιστική και καλλιτεχνική αλληλεπίδραση, στηρίζουν τις προοπτικές των φοιτητών και αποφοίτων μας, σε ένα όλο και πιο απαιτητικό και ανταγωνιστικό διεθνές καλλιτεχνικό περιβάλλον ενώ ταυτόχρονα έχουν ένα απτό θετικό κοινωνικό και οικονομικό αντίκτυπο.

Στο πιο πάνω πλαίσιο σταχυολογώ  τα τελευταία έτη τις συνεργασίες μας :

Με τη Μητρόπολη του Καμερούν για τη δημιουργία Σχολής Αγιογραφίας. 
Με το Σουηδικό Ινστιτούτο Αθηνών, το KONSTFACK, University of Arts, Crafts and Design, της Στοκχόλμης και το Σύλλογο Φίλων Της Μετάξης «Η Χρυσαλλίδα» το 2022 και το 2023 στην υλοποίηση ενός εκπαιδευτικού προγράμματος και εικαστικών εκθέσεων με τίτλο  «Σουφλί και Μετάξι».

Συνεργασία που πέρα από την ανταλλαγή γνώσεων και την αναπτυξη της καλλιτεχνικής έρευνας προς όφελος των Ελλήνων και Σουηδών φοιτητών και καθηγητών, αποσκοπεί επίσης στην ανάδειξη της μοναδικότητας του Σουφλίου σε ευρωπαϊκό επίπεδο, όχι μόνο ως προς τη σύγχρονη παραγωγή και επεξεργασία του μεταξιού και τη βιωσιμότητα της ύλης, αλλά και στην ιδιαίτερη ιστορία και πλούσια πολιτιστική κληρονομιά αυτού του τόπου.

Τις συνεργασίες με τη Σχολή Καλών Τεχνών της Μασσαλίας και με το Δίκτυο Μεσογειακών Ακαδημιών και Σχολών Καλών Τεχνών , για την υλοποίηση καλλιτεχνικών ανταλλαγών, διαγωνισμών και εργαστηρίων που απευθύνονται κυρίως σε τελειόφοιτους και αποφοίτους των Ιδρυμάτων μας και στοχεύουν, ανάμεσα στα άλλα, στην γνωριμία του διεθνούς περιβάλλοντος και στην επαγγελματική δικτύωση των νέων καλλιτεχνών.

Η ΑΣΚΤ δεν αρκείται μόνο στις διεθνείς ακαδημαϊκές συνεργασίες αλλά έχει αναλάβει και την ευθύνη για την αειφόρο ανάπτυξη των υποδομών της, σε αγαστή συνεργασία με διεθνείς φορείς και μηχανισμούς. Ένα παράδειγμα είναι η ενεργειακή αναβάθμιση του καλλιτεχνικού σταθμού των Δελφών, έργο που ολοκληρώθηκε με τη χρηματοδότηση από τον Χρηματοδοτικό Μηχανισμό του ΕΟΧ και το πρόγραμμα GR - Energy, με συνολικό προϋπολογισμό περίπου 950.000 ευρώ. Η αναβάθμιση έγινε με απόλυτο σεβασμό στην αρχιτεκτονική και την ιστορία της περιοχής, δημιουργώντας έναν σύγχρονο χώρο που καλύπτει τις ανάγκες θέρμανσης και ψύξης των φοιτητών/φοιτητριών, με φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο. Η αναβάθμιση αυτή αποτελεί παράδειγμα οικολογικής συνείδησης και μπορεί να χρησιμεύσει ως πρότυπο για άλλα ελληνικά εκπαιδευτικά ιδρύματα.

Παράλληλα, στο πλαίσιο της στρατηγικής της ΑΣΚΤ για την εξασφάλιση  διεθνών χρηματοδοτήσεων και την ενίσχυση διεθνών συνεργασιών,  πραγματοποίησα τον Σεπτέμβριο του 2024 επίσημη επίσκεψη στην Ισλανδία. Στην επίσκεψή μου αυτή, συναντήθηκα με εκπροσώπους της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας της Ισλανδίας, με στόχο την προώθηση της δικτύωσης και την εμβάθυνση της συνεργασίας με διεθνείς φορείς. Η πρωτοβουλία αυτή ενδυναμώνει τις σχέσεις της ΑΣΚΤ με κορυφαίους οργανισμούς στον τομέα της ενέργειας, αναδεικνύοντας την ενεργή συμμετοχή της Σχολής σε ζητήματα βιωσιμότητας και καινοτομίας.

Μέσα από τέτοιες δράσεις, η ΑΣΚΤ επιβεβαιώνει τη δέσμευσή της για τη δημιουργία ενός βιώσιμου μέλλοντος, συνδυάζοντας την παράδοση και την καινοτομία για την ανάπτυξη σύγχρονων και περιβαλλοντικά υπεύθυνων υποδομών.

Στο ίδιο πλαίσιο, η ΑΣΚΤ έχει υποβάλει δύο προτάσεις σε προγράμματα εδαφικής συνεργασίας, μία στο πρόγραμμα «Ελλάδα – Κύπρος», για την αναβάθμιση των καλλιτεχνικών σταθμών της Μυκόνου και του Ρεθύμνου και μία στο πρόγραμμα «Ελλάδα – Αλβανία», για την αναβάθμιση του καλλιτεχνικού σταθμού στο Τσεπέλοβο. Αυτές οι πρωτοβουλίες είναι καίριες για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών των εγκαταστάσεων, με πολυεπίπεδο όφελος σε περιοχές που χαρακτηρίζονται από σημαντικές πολιτιστικές και τουριστικές δραστηριότητες.

Η Διεθνοποίηση δεν είναι μόνο ένας τρόπος ανάπτυξης και αναβάθμισης των Πανεπιστημίων μας, αλλά και μια γέφυρα που ενώνει την Ελλάδα με τον υπόλοιπο κόσμο. Ειδικά για την ΑΣΚΤ, η διεθνής εξωστρέφεια συνιστά τρανή απόδειξη της αξίας της τέχνης ως  παγκόσμιας γλώσσας για την ειρήνη και επικοινωνία.

Ζητούμε όμως από το Υπουργείο Παιδείας άμεση βοήθεια για την αντιμετώπιση της υποστελέχωσης σε ακαδημαϊκό και διοικητικό προσωπικό.  Ζητούμε οικονομική ενίσχυση, για ερευνητικά προγράμματα και διεθνείς συνεργασίες.  Δεν έχουμε διδακτικό προσωπικό να στελεχώσουμε τα Εργαστήρια. Αναγκαστήκαμε να αναστείλουμε τη λειτουργία τεσσάρων (4) Εργαστηρίων.

Εκπέμπουμε SOS.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

aristotelio.jpg
ΑΠΘ: Έρευνα για τις μελλοντικές χρήσεις του Κυβερνείου: Πολιτιστικές ιδέες ζητούνται από τους πολίτες
Το Κυβερνείο ζωντανεύει: Η Σχολή Κοινωνικών και Οικονομικών Επιστημών ΑΠΘ καλεί τους πολίτες να οραματιστούν το μέλλον του
ΑΠΘ: Έρευνα για τις μελλοντικές χρήσεις του Κυβερνείου: Πολιτιστικές ιδέες ζητούνται από τους πολίτες
Πύραυλος
Το Κίεβο κατηγορεί τη Ρωσία για εκτόξευση διηπειρωτικού βαλλιστικού πυραύλου στην περιοχή Αστραχάν
Η Ρωσία επιτέθηκε στο Ντνίπρο με έναν διηπειρωτικό βαλλιστικό πύραυλο, έναν βαλλιστικό πύραυλο Kh-47M2 Kinzhal που εκτοξεύεται από αέρος και επτά...
Το Κίεβο κατηγορεί τη Ρωσία για εκτόξευση διηπειρωτικού βαλλιστικού πυραύλου στην περιοχή Αστραχάν
pasyd
ΠΑΣΥΔ: Ζητά Άμεση Άρση του Αποκλεισμού διδακτόρων δημοσίου από την Ανώτατη Εκπαίδευση
Συνάντηση ΠΑΣΥΔ με τον Γ.Γ. Ανώτατης Εκπαίδευσης για τη διδασκαλία διδακτόρων δημόσιου τομέα
ΠΑΣΥΔ: Ζητά Άμεση Άρση του Αποκλεισμού διδακτόρων δημοσίου από την Ανώτατη Εκπαίδευση