Θεωρείται ότι το βίωμα του άγχους για τα μαθηματικά -η νευρικότητα και η δυσφορία που σχετίζεται με την ενασχόληση με αυτά- για κάποιους μαθητές εξασθενίζει την απόδοσή τους στο αντικείμενο αυτό. Όμως, μια νέα έρευνα έρχεται τώρα να δείξει ότι για άλλους το άγχος είναι συνδεδεμένο με βελτιωμένες, τουλάχιστον σε ένα βαθμό, επιδόσεις στα μαθηματικά.
Σε δύο μελέτες, οι ερευνητές από το Πολυτεχνικό Ινστιτούτο και Πολιτειακό Πανεπιστήμιο της Virginia και από το Πολιτειακό Πανεπιστήμιο του Ohio των ΗΠΑ διαπίστωσαν ότι ένα μέτριο επίπεδο άγχους για τα μαθηματικά συσχετίστηκε με υψηλές επιδόσεις σε αυτά, μεταξύ των σπουδαστών που ανέφεραν ότι εκτιμούσαν τα μαθηματικά και αγκάλιαζαν τα μαθηματικά προβλήματα.
Ωστόσο, το υψηλό άγχος για τα μαθηματικά φαίνεται να συνδέεται με χαμηλές επιδόσεις σε αυτά.
Στην πρώτη μελέτη, οι ερευνητές εξέτασαν δεδομένα από 262 ζεύγη διδύμων ιδίου φύλου. Τα παιδιά, περίπου 12 ετών κατά μέσο όρο, συμπλήρωσαν συστήματα μέτρησης του άγχους και των κινήτρων για τα μαθηματικά. Συμπλήρωσαν επίσης έξι εργασίες που στόχευαν στη μέτρηση των επιδόσεων στα μαθηματικά, ελέγχοντας δεξιότητες όπως η αναπαράσταση αριθμητικών ποσοτήτων με μη λεκτικό και χωρικό τρόπο, να υπολογίζουν με ευχέρεια και να χρησιμοποιούν ποσοτικούς συλλογισμούς στην επίλυση προβλημάτων.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι δεν υπήρχαν διαφορές στο άγχος και στο κίνητρο για τα μαθηματικά που να συνδέονται με την ηλικία, αλλά έδειξαν ότι τα κορίτσια τείνουν να έχουν υψηλότερα επίπεδα άγχους για τα μαθηματικά από τα αγόρια.
Όταν οι επιστήμονες διερεύνησαν το άγχος για τα μαθηματικά και το κίνητρο για τα μαθηματικά μαζί, προέκυψε ένα πολύπλοκο μοντέλο αποτελεσμάτων. Για τα παιδιά που ανέφεραν χαμηλά επίπεδα κινήτρων, οι αυξήσεις στο άγχος για τα μαθηματικά συνδυάζονταν με χειρότερες επιδόσεις.
Για τα παιδιά που ανέφεραν υψηλά κίνητρα για τα μαθηματικά, η σχέση μεταξύ άγχους για τα μαθηματικά και επιδόσεων έμοιαζε με το σχήμα ανεστραμμένου U: Οι επιδόσεις αυξάνονταν με το άγχος, φθάνοντας σε μια κορύφωση σε μέτριο άγχος. Καθώς το άγχος αυξάνονταν πέρα από αυτό το σημείο, οι επιδόσεις στα μαθηματικά μειώνονταν.
Για να διασφαλιστεί ότι τα αποτελέσματα αυτά ήταν ισχυρά, οι ερευνητές έκαναν μια δεύτερη μελέτη με 237 σπουδαστές κολλεγίων. Και πάλι, διαπίστωσαν ότι το άγχος στα μαθηματικά ήταν συνδεδεμένο με τις κακές επιδόσεις (στα μαθηματικά) μεταξύ των σπουδαστών που ανέφεραν χαμηλά κίνητρα για τα μαθηματικά, ενώ οι σπουδαστές που ανέφεραν υψηλά κίνητρα εμφάνισαν το ανεστραμμένο U στη σχέση μεταξύ άγχους και επίδοσης.
«Τα ευρήματα αυτά υποδεικνύουν ότι προσπάθειες που αποσκοπούν απλά να μειώσουν το επίπεδο του άγχους των μαθηματικών μπορεί να μην αποδειχθούν αποτελεσματικές για όλους τους σπουδαστές», δήλωσαν οι ερευνητές. «Μολονότι το άγχος για τα μαθηματικά είναι επιζήμιο για τη μάθησή τους από ορισμένα παιδιά, το κίνητρο μπορεί να συμβάλει στην υπέρβαση των ζημιογόνων επιπτώσεων του άγχους για τα μαθηματικά. Ειδικότερα, για τα παιδιά με υψηλά κίνητρα να μάθουν καλύτερα τα μαθηματικά, το μέτριο επίπεδο άγχους μπορεί πράγματι να αποδειχθεί αποτελεσματικό».
Τα ευρήματα δημοσιεύονται στο Psychological Science, περιοδικό της Association for Psychological Science και παρουσιάζονται από την επιστημονική σελίδα egno.gr.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέα έρευνα συνδέει γνωστά μαγειρικά λάδια με κίνδυνο καρκίνου του παχέος εντέρου
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής - Αιτήσεις έως 30/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση