Το σχεδιασμό της ελληνικής κυβέρνησης για την ειδική αγωγή και τους μαθητές με αναπηρίες, αναμένεται να παρουσιάσει ο Κυριάκος Πιερρακάκης στο άτυπο Συμβούλιο Υπουργών Παιδείας που θα διεξαχθεί το διήμερο 21-22 Ιανουαρίου στη Βαρσοβία, καθώς η Πολωνία έχει αναλάβει γι αυτό το εξάμηνο της προεδρία της ΕΕ.
Αυτό καθώς η πολωνική Προεδρία έχει ήδη δεσμευθεί να συνεχίσει τις προσπάθειες για την προώθηση της συνεργασίας μεταξύ των χωρών της ΕΕ προκειμένου να οικοδομηθούν πιο ανθεκτικά και χωρίς αποκλεισμούς συστήματα εκπαίδευσης και κατάρτισης.
Πάντως ο κ.Πιερρακάκης, πέρα από την παράθεση όσων προβλέπονται για την εκπαίδευση στην Εθνική Στρατηγική για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία 2024-2030 (ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ολο το κείμενο) δεν προβλέπεται να ενημερώσει τους εταίρους για την εγκατάλειψη της παραλληλης στήριξης και τα μύρια προβλήματα στην ειδική αγωγή που βιώνουν μαθητές και εκπαιδευτικοί.
Θα ενημερώσει όμως αναλυτικά για την εθνική στρατηγική σε ό,τι αφορά την εκπαίδευση και την αναπηρία. Ας δούμε τι αναφέρει σχετικά το εν λόγω κείμενο:
Εθνική Στρατηγική για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία 2024-2030
Στον Πυλώνα ΙV: Συμπερίληψη, καινοτομία και νέα προγράμματα σπουδών, επιμόρφωση και κατάρτιση, η Εθνική στρατηγική αναφέρει:
Στόχος της Εθνικής Στρατηγικής είναι η δημιουργία όλων των απαραίτητων συνθηκών για την απρόσκοπτη φοίτηση των μαθητών με αναπηρία στις δομές γενικής και ειδικής εκπαίδευσης. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι την τελευταία δεκαετία παρατηρείται μία εκθετική αύξηση του αριθμού των μαθητών με αναπηρία που φοιτούν σε δομές της γενικής εκπαίδευσης. Βάσει στοιχείων του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού o αριθμός των εν λόγω μαθητών από 68.000 το σχολικό έτος 2014-2015 ανήλθε σε 110.000 το έτος 2022-2023 και εξακολουθεί να διαγράφει αυξητική πορεία, παρά το γεγονός ότι -όπως υποδείχθηκε από την Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία στις Τελικές Παρατηρήσεις της προς τη χώρα- εξακολουθούν να υφίστανται ακόμη σημαντικοί φραγμοί για τα άτομα με αναπηρία σε όλες τις εκφάνσεις της σχολικής ζωής. Δυνατότητες σημαντικών βελτιώσεων υπάρχουν, επίσης, ως προς τη φοίτηση των μαθητών με αναπηρία σε δομές της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, στις οποίες επίσης παρατηρείται μία αύξηση του μαθητικού πληθυσμού, αν και μικρότερου μεγέθους. Βάσει στοιχείων του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού o αριθμός των μαθητών με αναπηρία που φοιτούσαν σε σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης κατά το σχολικό έτος 2016-2017 ανερχόταν στους 10.500 μαθητές, ενώ το έτος 2022-2023 ανήλθε στους 12.800 μαθητές.
Παρ’ όλο που η χώρα μας σημειώνει έναν από τους χαμηλότερους δείκτες πρόωρης εγκατάλειψης από την εκπαίδευση, με ποσοστό 8% των ατόμων με αναπηρία να μην ολοκληρώνουν την υποχρεωτική εκπαίδευση, έναντι του Ευρωπαϊκού μέσου όρου 22%, το ποσοστό αυτό παραμένει υπερπολλαπλάσιο της ιδιαιτέρως χαμηλής σχολικής διαρροής στον πληθυσμό χωρίς αναπηρία της χώρας10. Ειδική αναφορά πρέπει να γίνει στο υψηλό ποσοστό νέων (ηλικίας 16-29) με αναπηρία οι οποίοι βρίσκονται εκτός εργασίας, εκπαίδευσης και κατάρτισης (Neither in Employment nor in Education and Training, NEET), το οποίο ξεπερνάει το 46%, ενώ ο Ευρωπαϊκός μέσος όρος αγγίζει το 30%. Το αντίστοιχο ποσοστό για νέους χωρίς αναπηρία στην Ελλάδα προσεγγίζει το 22%11.
Προς τον Σκοπό αυτό, η Εθνική Στρατηγική προβλέπει ότι έως το 2030 πρέπει να έχουν επιτευχθεί οι ακόλουθοι στόχοι:
Στόχος ΙV.1: Αποτελεσματική πρώιμη παρέμβαση
Στον παρόντα στόχο εντάσσονται δράσεις για την ενίσχυση της πρώιμης παρέμβασης που αφορούν α) σε θεσμικές παρεμβάσεις και ανάπτυξη προδιαγραφών, κατευθυντήριων οδηγιών και λοιπών εργαλείων και β) σε στοχευμένες παρεμβάσεις για τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών πρώιμης παρέμβασης.
Προς τον Στόχο αυτό, η Εθνική Στρατηγική προβλέπει ότι έως το 2030 πρέπει να έχουν υλοποιηθεί οι ακόλουθες δράσεις:
- Δράση 89: Θεσμοθέτηση και υλοποίηση προγράμματος πρώιμης παιδικής παρέμβασης για παιδιά με αναπηρία, ηλικίας από 0-6 ετών, με την έκδοση voucher για την παροχή εξειδικευμένων θεραπειών με συνεργατική και ολιστική υποστήριξη από διεπιστημονικές ομάδες, με στόχο την υποστήριξη και συμμετοχή της οικογένειας σε όλες τις πτυχές της φροντίδας και ανάπτυξης του παιδιού.
Φορείς υλοποίησης: Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης: Έως Δεκέμβριο 2025. - Δράση 90: Ανάπτυξη και εφαρμογή σχεδίου για την έγκαιρη εκπαιδευτική παρέμβαση για παιδιά με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες προσχολικής και σχολικής ηλικίας.
Φορείς υλοποίησης: ΥΥπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης: Έως Δεκέμβριο 2026. 2025.
Στόχος ΙV.2: Συμπερίληψη στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Προς τον Στόχο αυτό, η Εθνική Στρατηγική προβλέπει ότι έως το 2030 πρέπει να έχουν υλοποιηθεί οι ακόλουθες δράσεις, για την ενίσχυση της συμπερίληψης των παιδιών με αναπηρία, με έμφαση στα παιδιά με κινητική αναπηρία ή περιορισμένη κινητικότητα:
- Δράση 91: Υλοποίηση έργων υποδομής ώστε όλες οι δομές εκπαίδευσης να είναι προσβάσιμες σε μαθητές με κινητική αναπηρία και περιορισμένη κινητικότητα. Τα έργα θα αφορούν σε ράμπες, αναβατόρια ή ανελκυστήρες και τουαλέτες κατάλληλα προσαρμοσμένες, ώστε να εξασφαλίζεται η απρόσκοπτη φυσική προσβασιμότητα όλων των μαθητών στα σχολεία της χώρας.
Φορέας υλοποίησης: Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης: Διαρκής δράση έως Δεκέμβριο 2030. - Δράση 92: Επανεξέταση θεσμικού πλαισίου για τη λειτουργία της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με αξιοποίηση βέλτιστων πρακτικών από την Ευρώπη και τον κόσμο.
Φορέας υλοποίησης: Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης: Έως Δεκέμβριο 2026. - Δράση 93: Θεσμοθέτηση και υλοποίηση διασύνδεσης σχολικών μονάδων ειδικής εκπαίδευσης με σχολικές μονάδες γενικής εκπαίδευσης για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων συνεκπαίδευσης και προγραμμάτων μετάβασης.
Φορέας υλοποίησης: Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης: Έως Δεκέμβριο 2030 με πρώτο ορόσημο την ολοκλήρωση πιλοτικής εφαρμογής προγραμμάτων διασύνδεσης και συνεκπαίδευσης έως Ιούνιο 2026. - Δράση 94: Ποιοτική αναβάθμιση του προγράμματος σπουδών των ειδικών σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με στόχο, μεταξύ άλλων, την καλλιέργεια των κοινωνικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων, καθώς και την κατάρτιση σε αντικείμενα κατάλληλα για τα παιδιά που φοιτούν στις συγκεκριμένες μονάδες εκπαίδευσης και συνυφασμένα με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας.
Φορέας υλοποίησης: Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης: Έως Δεκέμβριο 2025. - Δράση 95: Επίλυση διαχρονικού προβλήματος μεταφοράς των μαθητών ειδικών σχολείων.
Φορείς υλοποίησης: Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Υπουργείο Εσωτερικών, Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης: Έως Σεπτέμβριος 2025. - Δράση 96: Πλήρης αξιοποίηση κτηριακών εγκαταστάσεων ειδικών σχολείων και αποσυμφόρηση λειτουργούντων.
Φορείς υλοποίησης: Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Υπουργείο Εσωτερικών, Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης: Έως Σεπτέμβριος 2025. - Δράση 97: Δημιουργία χώρων αισθητηριακής ολοκλήρωσης στα ειδικά σχολεία της χώρας.
Φορέας υλοποίησης: Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης: Έως Δεκέμβριο 2030 με πρώτο ορόσημο τη δημιουργία πέντε χώρων αισθητηριακής ολοκλήρωσης σε αντίστοιχα σχολεία ειδικής εκπαίδευσης έως Δεκέμβριο 2025. - Δράση 98: Ενίσχυση παροχής εξειδικευμένων ψηφιακών εργαλείων για μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Φορέας υλοποίησης: Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης: Έως Δεκέμβριο 2030 με πρώτο ορόσημο την αξιολόγηση αναγκών ψηφιακών εργαλείων έως Ιούνιο 2026. - Δράση 99: Βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών από τα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ), με στόχο τη μείωση του χρόνου αναμονής και τη δημιουργία ενιαίου πλαισίου λειτουργίας.
Φορέας υλοποίησης: Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης: Έως Δεκέμβριο 2026. - Δράση 100: Διασφάλιση άμεσης πρόσβασης στην εκπαίδευση για όλα τα παιδιά πρόσφυγες, αιτούντες άσυλο και μετανάστες με αναπηρία και για τα παιδιά Ρομά με αναπηρία.
Φορέας υλοποίησης: Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης: Διαρκής δράση έως Δεκέμβριο 2030. - Δράση 101: Σχεδιασμός και οργάνωση επιμορφωτικών προγραμμάτων, δράσεων και εκστρατειών ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης στα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σχετικά με θέματα αναπηρίας, με στόχο την επαφή και τη γνωριμία των μαθητών με τα θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα και την ανάπτυξη του σεβασμού́ για τα δικαιώματα και τις ελευθερίες, με έμφαση στα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία.
Φορέας υλοποίησης: Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης: Έως Δεκέμβριο 2030 με πρώτο ορόσημο την υλοποίηση της καμπάνιας «Σειρά σου» στα τυπικά σχολεία έως Δεκέμβριο 2025
Στόχος ΙV.3: Διασφάλιση συμπερίληψης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
Στον στόχο εντάσσονται δράσεις για την ενίσχυση της πρόσβασης των ατόμων με αναπηρία στην τριτοβάθμια εκπαίδευση που αφορούν α) στη βελτίωση του υφιστάμενου σχετικού θεσμικού πλαισίου και την ανάπτυξη προδιαγραφών, κατευθυντήριων οδηγιών και λοιπών εργαλείων, β) στην άρση χρόνιων παθογενειών ή/και ελλείψεων, γ) σε στοχευμένες παρεμβάσεις για τη βελτίωση της συμμετοχής των φοιτητών με αναπηρία στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και δ) σε σχετικές δράσεις ενημέρωσης, ευαισθητοποίησης, επιμόρφωσης και κατάρτισης.
Προς τον Στόχο αυτό, η Εθνική Στρατηγική προβλέπει ότι έως το 2030 πρέπει να έχουν υλοποιηθεί οι ακόλουθες δράσεις:
- Δράση 102. Εμβληματική δράση: Θεσμοθέτηση στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, Γραφείου Προσβασιμότητας με βασικούς στόχους την παροχή πληροφοριών και λήψη αιτημάτων σχετικά με υπηρεσίες προσβασιμότητας στο πανεπιστήμιο, την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών στους φοιτητές/φοιτήτριες με αναπηρία, την ετήσια συγκέντρωση και επεξεργασία ποσοτικών στοιχείων αναφορικά με την αναπηρία στο ίδρυμα, ώστε να μπορούν να εφαρμοστούν πολιτικές, και την ετήσια έκδοση ενημερωτικού δελτίου με τα ποσοτικά στοιχεία και το πρόγραμμα σπουδών για την αναπηρία.
Φορέας υλοποίησης: Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης: Έως Δεκέμβριο 2026. - Δράση 103: Δημιουργία προγραμμάτων σπουδών για την αναπηρία. Οι σπουδές στην αναπηρία βρίσκονται σε άνοδο σε όλο το δυτικό κόσμο, με δεκάδες πλέον προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα. Η εξάπλωση οριζόντιων προγραμμάτων σπουδών για την αναπηρία, θα συμβάλλει καθοριστικά στην ευαισθητοποίηση και ορατότητα της αναπηρίας στους νέους ανθρώπους, ενώ παράλληλα ακολουθεί τις αυξανόμενες ανάγκες της αγοράς, λόγω γήρανσης του πληθυσμού.
Φορείς υλοποίησης: Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Ανώτατα Εκπαιδευτικά
Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης: Ανάπτυξη του πρώτου προγράμματος το αργότερο έως Δεκέμβριο 2026. - Δράση 104: Ενίσχυση της καθολικής προσβασιμότητας των πανεπιστημίων με προώθηση του καθολικού σχεδιασμού και λήψη ειδικών μέτρων εξατομικευμένης στήριξης, πέραν αυτών για την προσβασιμότητα των υποδομών, όπως προσβάσιμα και προσαρμοσμένα υλικά, συμπεριληπτικά προγράμματα σπουδών, συμπεριληπτικές τεχνολογίες πληροφορίας και επικοινωνίας για φοιτητές με αναπηρία, καθώς και ψηφιακή εκπαίδευση.
Φορέας υλοποίησης: Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης: Έως Δεκέμβριο 2030 με πρώτο ορόσημο τη σύσταση και λειτουργία των Επιτροπών Ισότιμης Πρόσβασης Ατόμων με Αναπηρία και την εκπόνηση Σχεδίου Ισότιμης Πρόσβασης σε κάθε Α.Ε.Ι. έως Δεκέμβριο 2025. - Δράση 105: Ενίσχυση της πρακτικής άσκησης φοιτητών με αναπηρία και διασφάλιση της ισότιμης συμμετοχής και ψηφιακής προσβασιμότητας στις κεντρικές ηλεκτρονικές υπηρεσίες πρακτικής άσκησης.
Φορέας υλοποίησης: Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης: Έως Δεκέμβριο 2026.
Στόχος ΙV.4: Εξασφάλιση συμπερίληψης στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση και Διά Βίου Μάθηση
Στον παρόντα στόχο εντάσσονται δράσεις για την ενίσχυση της συμπερίληψης των ατόμων με αναπηρία στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση και τη Διά Βίου Μάθηση, οι οποίες αφορούν: α) στη βελτίωση του υφιστάμενου σχετικού θεσμικού πλαισίου και την ανάπτυξη προδιαγραφών, κατευθυντήριων οδηγιών και λοιπών εργαλείων, β) στην άρση χρόνιων παθογενειών, γ) σε στοχευμένες παρεμβάσεις για τη βελτίωση της συμμετοχής των ατόμων με αναπηρία και δ) σε σχετικές δράσεις ενημέρωσης, ευαισθητοποίησης, επιμόρφωσης και κατάρτισης.
Προς τον Στόχο αυτό, η Εθνική Στρατηγική προβλέπει ότι έως το 2030 πρέπει να έχουν υλοποιηθεί οι ακόλουθες δράσεις:
- Δράση 106: Ενίσχυση της συμπερίληψης στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση και στα προγράμματα Δια βίου μάθησης, με στόχο την παροχή πιστοποίησης στους καταρτιζόμενους με αναπηρία επί ίσοις όροις. Συμπεριληπτικά προγράμματα σπουδών που να συνάδουν με τις δεξιότητες ατόμων με αναπηρία και τις ανάγκες της κοινωνίας και της αγοράς εργασίας.
Φορέας υλοποίησης: Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης: Έως Δεκέμβριο 2030 με πρώτο ορόσημο τον σχεδιασμό και την πιλοτική εφαρμογή συμπεριληπτικών προγραμμάτων σπουδών έως Ιούνιο 2026. - Δράση 107: Παροχή αυξημένης μοριοδότησης υποψηφίων καταρτιζόμενων ατόμων με αναπηρία.
Φορέας υλοποίησης: Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης: Έως Δεκέμβριο 2026. - Δράση 108: Παροχή κινήτρων για την υλοποίηση προγραμμάτων μαθητείας ως εργαλείο κοινωνικής συμπερίληψης και στήριξης σε μαθητές με αναπηρία.
Φορέας υλοποίησης: Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης: Έως Δεκέμβριο 2030 με πρώτο ορόσημο τον σχεδιασμό πλαισίου κινήτρων έως Ιούνιο 2026. - Δράση 109: Ανάπτυξη συνεργασιών μεταξύ δομών επαγγελματικής κατάρτισης, υπηρεσιών επαγγελματικής ανάπτυξης και φορέων ατόμων με αναπηρία.
Φορείς υλοποίησης: Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης
Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης: Διαρκής δράση έως Δεκέμβριο 2030. - Δράση 110: Ενίσχυση της εκπροσώπησης ατόμων με αναπηρία στη διακυβέρνηση του περιφερειακού σκέλους του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης.
Φορέας υλοποίησης: Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης: Έως Δεκέμβριο 2025. - Δράση 111: Υλοποίηση ειδικού προγράμματος ψηφιακής κατάρτισης ατόμων με αναπηρία με έμφαση στη γνωριμία, εξοικείωση και εκπαίδευση στις νέες τεχνολογίες, την ψηφιακή επικοινωνία και τις δεξιότητες και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μέσω 80 «Κόμβων Ψηφιακής Ενδυνάμωσης» οι οποίοι θα στελεχωθούν με το απαραίτητο προσωπικό και εξοπλισμό.
Φορείς υλοποίησης: Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης
Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης: Έως Δεκέμβριο 2025. - Δράση 112: Αύξηση οικονομικών και υλικών πόρων, ώστε να καταστεί η εκπαίδευση σε κάθε βαθμίδα συμπεριληπτική.
Φορέας υλοποίησης: Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης: : Έως Δεκέμβριο 2030 με πρώτο ορόσημο την επίσημη καταγραφή στον ετήσιο προϋπολογισμό του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού του ποσού που διατίθεται για την συμπεριληπτική εκπαίδευση ανά βαθμίδα έως Δεκέμβριο 2025. - Δράση 113: Αναβάθμιση των δεδομένων που συλλέγονται αναφορικά με τους μαθητές, καταρτιζόμενους και φοιτητές με αναπηρία, μέσω των σχετικών πληροφοριακών συστημάτων (π.χ. MySchool, e-University).
Φορέας υλοποίησης: Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης: Έως Δεκέμβριο 2030 με πρώτο ορόσημο τον σχεδιασμό πλάνου αναβάθμισης των δεδομένων που συλλέγονται έως Δεκέμβριο 2025.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 15/01
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση