Η μετατροπή του 3ου ΓΕ.Λ. Ευόσμου σε Ωνάσειο Σχολείο προκαλεί προβληματισμό στην τοπική κοινωνία και τη σχολική κοινότητα. Αν και η ίδρυση των 22 δημόσιων Ωνάσειων σχολείων με την υποστήριξη του Ιδρύματος Ωνάση φαίνεται να στοχεύει στην ενίσχυση των ευκαιριών εκπαίδευσης σε περιοχές με κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις, η ένταξη του 3ου ΓΕ.Λ. Ευόσμου στη συγκεκριμένη πρωτοβουλία εγείρει σοβαρά ερωτήματα.
Ο Υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, τόνισε ότι η ενίσχυση των σχολείων με τη βοήθεια του Ιδρύματος Ωνάση προορίζεται για περιοχές που αντιμετωπίζουν σοβαρά κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα. Ωστόσο, η ερώτηση που τίθεται είναι αν ο Εύοσμος, με την εντυπωσιακή πληθυσμιακή αύξηση, την ανοικοδόμηση και την επιχειρηματική του αυτονομία, είναι πράγματι μια «ευάλωτη» περιοχή. Αντιθέτως, η περιοχή φαίνεται να αντιμετωπίζει το πρόβλημα της σχολικής στέγασης, με τα υπάρχοντα σχολεία να δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στην αυξανόμενη ζήτηση. Αυτό υπογραμμίζει την ανάγκη για περισσότερα σχολεία και καλύτερες υποδομές, κάτι που δεν φαίνεται να αποτελεί προτεραιότητα του Υπουργείου.
Αναφορικά με το πρόγραμμα του Ωνάσειου σχολείου, το οποίο υπόσχεται ενισχυμένα μαθήματα σε τομείς όπως η πληροφορική, οι ξένες γλώσσες, τα STEM και οι τέχνες, η τοπική κοινότητα εκφράζει αμφιβολίες. Στο 3ο ΓΕ.Λ. Ευόσμου, ήδη παρέχονται ενισχυτικά μαθήματα για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, και τα προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων όπως όμιλοι και διαγωνισμοί λειτουργούν με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών και γονέων, προσφέροντας ένα πλούσιο εκπαιδευτικό περιβάλλον.
Η πραγματική πρόκληση για την περιοχή είναι το γεγονός ότι η μετατροπή του 3ου ΓΕ.Λ. σε Ωνάσειο θα σημαίνει περιορισμένη πρόσβαση για τους μαθητές του Εύοσμου και άλλων περιοχών, με την εισαγωγή μέσω διαδικασίας επιλογής. Αυτό θα αποκλείσει από τη νέα δομή μαθητές με ειδικές ανάγκες και θα αναγκάσει πολλούς μαθητές να μετακινηθούν σε άλλα σχολεία, αυξάνοντας την πίεση στα υπόλοιπα εκπαιδευτικά ιδρύματα της περιοχής, τα οποία ήδη αντιμετωπίζουν προβλήματα υποδομής.
Η δήλωση του πρωθυπουργού ότι το Ωνάσειο σχολείο θα προσφέρει «την καλύτερη δυνατή εκπαίδευση» και θα προάγει την «ίση πρόσβαση» ακούγεται αντιφατική, καθώς αυτή η στρατηγική φαίνεται να διαιρεί τη σχολική κοινότητα σε δύο ταχύτητες. Οι μαθητές του Ωνάσειου θα απολαμβάνουν ανώτερες εκπαιδευτικές ευκαιρίες, ενώ οι υπόλοιποι μαθητές του Εύοσμου θα παραμείνουν σε συνθήκες που δεν διασφαλίζουν την ισότητα και την αξιοπρέπεια.
Η μετατροπή του 3ου ΓΕ.Λ. Ευόσμου σε Ωνάσειο σχολείο σηματοδοτεί μια βαθιά αλλαγή, όχι μόνο στην εκπαιδευτική του ταυτότητα αλλά και στο κοινωνικό του ρόλο. Το 3ο ΓΕ.Λ. Ευόσμου, με την αφοσίωση των εκπαιδευτικών του και τη ζωντανή του σχολική κοινότητα, κινδυνεύει να χάσει την έννοια του δημόσιου σχολείου που διακρίνεται για τη συνεργασία, τη συμπερίληψη και την αλληλεγγύη. Αν η μετατροπή αυτή γίνει πραγματικότητα, ίσως να μην είναι το ίδιο σχολείο που γνώρισαν και αγάπησαν οι μαθητές και οι καθηγητές του.
Αναλυτικά
- Τι σημαίνει για το 3ο ΓΕ.Λ. Ευόσμου η μετατροπή του σε Ωνάσειο;
«Σήμερα είναι μια σημαντική μέρα για τη δημόσια εκπαίδευση στη χώρα μας. Η ίδρυση 22 Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων, με την πολύτιμη αρωγή του Ιδρύματος Ωνάση, σε περιοχές που αντιμετωπίζουν κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις, εντάσσεται στη συνολική στρατηγική του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού για την ενίσχυση των ευκαιριών στην εκπαίδευση, για ένα σύγχρονο σχολείο που θα αναδεικνύει τις δεξιότητες των μαθητών και των μαθητριών». (Δηλώσεις Υπουργού Παιδείας, 20.1.2025) Με τα παραπάνω λόγια χαιρέτισε ο Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Κυριάκος Πιερρακάκης την ίδρυση των 22 Ωνάσειων σχολείων στην Ελλάδα. Ανάμεσα σε αυτά τα σχολεία και το 3ο ΓΕΛ Ευόσμου, η σχολική κοινότητα του οποίου είχε την «τύχη» να μάθει τα νέα μέσω του διαδικτύου, καθώς καμία αρμόδια αρχή δεν φρόντισε να την ενημερώσει καταλλήλως.
Είναι όμως ο Εύοσμος πραγματικά μια περιοχή που αντιμετωπίζει «κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις»; Και είναι η ίδρυση των Ωνάσειων σχολείων ο μόνος δρόμος «για την ενίσχυση των ευκαιριών στην εκπαίδευση, για ένα σύγχρονο σχολείο που θα αναδεικνύει τις δεξιότητες των μαθητών και των μαθητριών»; Η απάντηση στο πρώτο ερώτημα είναι ξεκάθαρα αρνητική. Μπορεί ο Εύοσμος να ήταν στο παρελθόν μια περιοχή εργατική, αλλά τα τελευταία είκοσι χρόνια σημειώνει εντυπωσιακή πληθυσμιακή αύξηση, ραγδαία ανοικοδόμηση και πλήρη αυτονομία όσον αφορά τις επιχειρήσεις και τις υπηρεσίες που προσφέρει στους κατοίκους του, στοιχεία που κάθε άλλο παρά δικαιολογούν τον χαρακτηρισμό του ως περιοχής με «κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις» ή «ευάλωτης».
Μάλιστα η συνεχής αύξηση του πληθυσμού οξύνει το μεγάλο πρόβλημα σχολικής στέγασης που αντιμετωπίζει ο δήμος μας τα τελευταία χρόνια· γεγονός που προκαλεί τα επίμονα αιτήματά μας για την οικοδόμηση νέων σχολείων, δεδομένου ότι τα παιδιά μας στριμώχνονται σε αίθουσες ακατάλληλες για μάθημα ή σε κτήρια που έχουν προβλήματα στατικότητας. Η δε περιοχή του Ευόσμου πάνω από την περιφερειακή οδό έχει πλήθος νέων πολυκατοικιών και κανένα σχολείο. Το να ενισχύσει το Υπουργείο με τη συνδρομή οποιουδήποτε ιδιωτικού φορέα τη συνολική κτηριακή υποδομή της περιοχής μας είναι ένα πάντα ζωτικό και επείγον αίτημα. Αυτό όμως, όπως φαίνεται, δεν αποτελεί προτεραιότητα του Υπουργείου. Για το δεύτερο ερώτημα, επιτρέψτε μας να μιλήσουμε με λίγες περισσότερες λεπτομέρειες, καθώς δηλώσεις ότι με την ίδρυση των Ωνάσειων σχολείων περισσότερα παιδιά «θα έχουν την ευκαιρία πρόσβασης σε υψηλού επιπέδου δημόσια εκπαίδευση» θεωρούμε ότι υποτιμούν το έργο των εκπαιδευτικών στο δημόσιο σχολείο και την αντίληψή μας για το τι σημαίνει υψηλού επιπέδου δημόσια εκπαίδευση. Για να τα δούμε όμως αναλυτικά… Τι θα προσφέρει το πρόγραμμα του Ωνασείου στους μαθητές και στις μαθήτριες; «Πρόσθετες ώρες εκπαίδευσης σε κλάδους όπως πληροφορική, ξένες γλώσσες, STEM, τέχνες και πολιτισμό, ενισχυτική διδασκαλία για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις». Για την υλοποίησή τους το Ωνάσειο θα χρηματοδοτεί τις υπερωρίες των εκπαιδευτικών που θα απασχολούνται, λέει το σχέδιο. Τζάμπα έξοδα για το Ωνάσειο! Στο 3ο Γενικό Λύκειο Ευόσμου εδώ και 20 χρόνια η ενίσχυση για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις προσφέρεται δωρεάν, σε ώρες εκτός ωρολογίου προγράμματος για όποιον μαθητή ή μαθήτρια το χρειάζεται και το ζητήσει· κριτήρια προσομοίωσης γράφονται και αξιολογούνται σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς και σε
τακτά διαστήματα, πέρα από τις υποχρεωτικές δοκιμασίες κάθε τετραμήνου που προβλέπονται από το Υπουργείο. Μπορεί να ρωτήσει κάποιος και τα παιδιά που φοιτούν
τώρα στο σχολείο μας, αλλά και παιδιά που αποφοίτησαν παλαιότερα, όταν το πρόγραμμα των μαθημάτων δεν επέτρεπε χρονικά αυτήν την εξάσκηση· έρχονταν στο σχολείο 7 η ώρα το πρωί να γράψουν, παίρνοντας το απαραίτητο κέρασμα -τα κεράσματα φυσικά δεν σταμάτησαν ποτέ. Είναι τα κεράσματα; Είναι η αγάπη και η υποστήριξη; Είναι το πείσμα των παιδιών και οι ικανότητές τους; Πάντως τα παιδιά μας διακρίνονται και βραβεύονται στις Πανελλαδικές εξετάσεις, αριστεύουν και ξεχωρίζουν σε διαγωνισμούς και δράσεις για τις επιδόσεις και το ήθος τους στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Και αν αναρωτηθεί κάποιος για τις πρόσθετες εκπαιδευτικές δράσεις τις οποίες θα χρηματοδοτήσει το Ωνάσειο, τότε πάλι θα διαπιστώσει πόσο ετεροχρονισμένες και άκαιρες
είναι, ένα περιττό έξοδο… Στο σχολείο μας λειτουργούν όμιλοι, ομάδες δράσης, πλούσια βιβλιοθήκη οργανωμένη ιδίοις κόποις και αναλώμασι. Στο σχολείο μας οργανώνονται
διαγωνισμοί μαθητικοί, δίνονται βραβεία και αριστεία, γίνονται εκδηλώσεις, εκθέσεις, εξορμήσεις, παρεμβάσεις, δρώμενα, με την καθοδήγηση εκπαιδευτικών, τη θερμή συμμετοχή μαθητών και μαθητριών, την υποστήριξη του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων και του επικουρικού προσωπικού του σχολείου, και τη συνεργασία με ποικίλους φορείς δημόσιους και ιδιωτικούς. Μια ματιά στον ιστοχώρο του σχολείου μπορεί να αποδείξει του λόγου το αληθές.
Τι πραγματικά σημαίνει η μετατροπή του 3ου ΓΕ.Λ. Ευόσμου σε Ωνάσειο σχολείο για τον Εύοσμο; Σημαίνει πρωτίστως ότι δεν θα μπορέσουν όλα τα παιδιά της μεγάλης μας
γειτονιάς να φοιτήσουν στη νέα δομή. Οι μαθητές θα φοιτούν στο Ωνάσειο μετά από διαδικασία επιλογής στην οποία θα συμμετέχουν παιδιά και άλλων δήμων. Ποιες είναι οι
συνέπειες; (1) Στα παιδιά που θα φοιτήσουν στο Ωνάσειο δεν θα συμπεριλαμβάνονται μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, που στο 3ο Λύκειο βρίσκουν τόσα χρόνια μια ζεστή αγκαλιά. (2) Πολύ μεγάλος αριθμός παιδιών από το 3ο Λύκειο όπως και από το 6ο Γυμνάσιο θα αναγκαστούν να μετακινηθούν σε άλλο σχολείο, γεγονός που θα επιβαρύνει τα ίδια και τους γονείς τους. (3) Τα υπόλοιπα λύκεια (και γυμνάσια) του δήμου μας θα αναγκαστούν να δεχτούν περισσότερα παιδιά, τα οποία ασφαλώς δεν μπορούν να στεγάσουν σε συνθήκες ασφάλειας και αξιοπρέπειας. Γι’ αυτά τα σχολεία και αυτά τα παιδιά δεν προβλέπεται καμία ενίσχυση από το Ωνάσειο.
Το Ωνάσειο σχολείο «θα γίνει περιζήτητο», λέει ο πρωθυπουργός, γιατί θα παρέχει «πρόσβαση στην καλύτερη δυνατή εκπαίδευση». Και θεωρεί αυτήν την πρόσβαση υλοποίηση της κεντρικής επιλογής της φιλελεύθερης κυβέρνησής του για «ίσες ευκαιρίες»(;!) Το λιγότερο αντιφατική και παράλογη είναι αυτή η δήλωση· είναι ταξική και καλλιεργεί την ανισότητα. Στον Εύοσμο, με άλλα λόγια, θα έχουμε σχολεία δύο ταχυτήτων, με παιδιά από όλη τη Δυτική Θεσσαλονίκη που θα απολαμβάνουν την «υψηλή εκπαίδευση» του Ωνάσειου σχολείου και παιδιά του Ευόσμου που θα «περιορίζονται» ή να «συμβιβάζονται» στο κοινό πρόγραμμα εκπαίδευσης που ορίζει το Υπουργείο Παιδείας για όλους τους υπόλοιπους μαθητές και μαθήτριες της Ελλάδας. Και ακόμη δεν έχουμε μάθει ποια θα είναι τα μελλοντικά προνόμια που θα εξασφαλίσει το Ωνάσειο για τα εκλεκτά ή «χαρισματικά» -με τα λόγια του πρωθυπουργού- παιδιά που θα παρακολουθήσουν τα αναβαθμισμένα προγράμματά του…\
Ποιο είναι επιτέλους το 3ο Γενικό Λύκειο Ευόσμου που καταργείται;
Το 3ο Λύκειο Ευόσμου είναι οι άνθρωποί του. Είναι οι εκπαιδευτικοί του, που υπερβαίνουν ένθερμα το ωράριο και τις επιβαλλόμενες υποχρεώσεις τους, που δεν περιορίζονται στο διεκπεραιωτικό έργο της θέσης τους, και καταθέτουν ώρες, χρήματα, κόπο, ψυχή για το σχολείο που αγαπούν. Είναι αυτό το σχολείο που, αν το ψάξετε, θα το βρείτε στην οδό Παναγιώτη Πετράκη και Θεόδωρου Φυλακτού, ονομασία στην μνήμη δυο εκπαιδευτικών του, την αξία των οποίων τίμησαν μαθητές, γονείς και δημοτικές αρχές. Το σχολείο μας είναι οι μαθητές και οι μαθήτριές του που από διαφορετικές αφετηρίες αγωνίζονται και ελπίζουν για την πρόοδό τους όχι μόνο στα υποχρεωτικά μαθήματα αλλά σε όλα αυτά για τα οποία διψά η ψυχή τους: εμπειρίες, συναισθήματα, διεκδικήσεις, όνειρα. Είναι οι μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που φοιτούν ισότιμα στο σχολείο μας, καθώς γι αυτό φροντίζουν οι περήφανα υπηρετούντες τη συμπερίληψη καθηγητές και καθηγήτριές τους. Είναι αυτοί οι μαθητές και οι μαθήτριες που αποφοίτησαν και περνούν από το σχολείο τακτικά, όχι μόνο για να χαμογελάσουν με νοσταλγία και αγάπη αλλά για προσφέρουν εθελοντικά, να μοιράσουν και να μοιραστούν. Είναι ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων που στηρίζει όλες τις δράσεις του σχολείου, συνεργαζόμενος με τον Διευθυντή και τους Εκπαιδευτικούς, και υποστηρίζει την αναβάθμιση των υποδομών του ανταποκρινόμενος στα αιτήματα παιδιών και εκπαιδευτικών. Αυτό είναι κάθε δημόσιο σχολείο.
Αν το σχολείο μας γίνει Ωνάσειο, δε θα είναι το σχολείο μας. Το ΔΗΜΟΣΙΟ 3ο Γενικό Λύκειο Ευόσμου θα καταργηθεί. Το έμβλημά μας, η πολύχρωμη κουκουβάγια, αυτή που συμβολίζει όχι μόνο τη γνώση, αλλά και τη σύνθεση, τη δημιουργία, τη συνεργασία, την αποδοχή του διαφορετικού, θα πετάξει μακριά. Μέχρι τότε -αν έρθει αυτή η ώρα η κακιά, όλοι εμείς που πονάμε και αγαπάμε το 3ο ΓΕ.Λ. Ευόσμου θα αγωνιστούμε για αυτό.
Ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών του 3ου ΓΕ.Λ. Ευόσμου
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 22/01
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση