Θέσεις, αντιθέσεις, δράσεις, συγκρούσεις, πρόσωπα.
Σήφης Μπουζάκης (2024), Αθήνα: Κοινωνικό Πολύκεντρο, σελ. 358
Πανελλήνια Αγωνιστική Συνδικαλιστική Κίνηση Δασκάλων και Νηπιαγωγών (ΠΑΣΚ Δ/Ν) (1974 2011) – Δημοκρατική Συνεργασία Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΗΣΥ/ΠΕ) (2011- 2023)
- Παρουσίαση από τον Κώστα Ανθόπουλο και τον Νίκο Τσούλια
Ένα εμβληματικό βιβλίο για την εκπαίδευση, τον εκπαιδευτικό, το εκπαιδευτικό κίνημα, την κοινωνία. Παρουσιάζεται με απόλυτα επιστημονικό τρόπο η διαδρομή της σοσιαλδημοκρατικής παράταξης των δασκάλων συνεξετάζοντας το κοινωνικό και το πολιτικό περιβάλλον. Ο Σήφης Μπουζάκης, διακεκριμένος μελετητής και ερευνητής της παιδείας, της εκπαιδευτικής πολιτικής και της συλλογικότητας των εκπαιδευτικών, δίνει με πληρότητα ένα έργο – στολίδι.
Σε αυτή την προσπάθεια συνετέλεσαν η πλούσια αγωνιστική δράση της ΔΟΕ και ιδιαίτερα η δράση της βασικής παράταξης του χώρου αυτού, η ΠΑΣΚ / ΔΗΣΥ. Μια παράταξη που συνδέθηκε με τις μεγάλες κατακτήσεις του διδασκαλικού χώρου, που ανέδειξε το αγαθό της Δημόσιας Παιδείας και του Σχολείου ως κοινωνικό, πολιτικό και ιδεολογικό πρόταγμα. Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό ρεύμα κινηματικής και δημιουργικής κουλτούρας, που προήγαγε παράλληλα τη δημοκρατία στο συνδικαλισμό, τις συνθέσεις των παραταξιακών προτάσεων και τη συλλογικότητα ως βασικές αξίες.

Υιοθετείται η εξής περιοδολόγηση διακρίνοντάς την με κοινωνικοπολιτικά κριτήρια. Πέντε βασικές χρονικές τομές με υποπεριόδους στο εσωτερικό τους: α) 1974-1981, β) 1981-1989 με υποπεριόδους 1981-1985 και 1986-1989, γ) 1989-2009 με υποπεριόδους 1989 /90-1993, 1993/94-2004 και 2004-2009, δ) 2010 - 2018 και ε) 2019-σήμερα.
Παρουσιάζονται οι κορυφαίες στιγμές της γενικότερης δράσης της ΔΟΕ, και φυσικά πρωτίστως η συλλογική και αυτόνομη παρέμβαση της ΠΑΣΚ / ΔΗΣΥ, τα πορίσματα των Συνδιασκέψεών της, ο πλούτος των θέσεών της και των προτάσεών της, οι κατακτήσεις συνολικά των δασκάλων, οι ριζοσπαστικές και δημοκρατικές αλλαγές των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ, οι συγκρούσεις του κινήματος με εκείνες τις κυβερνητικές πολιτικές που απομείωναν τον ρόλο της Δημόσιας Παιδείας και των δασκάλων, η σκληρή περίοδος των μνημονιακών πολιτικών, οι επεξεργασίες της παράταξης σε όλα τα εκπαιδευτικά ζητήματα με συνεχή επικαιροποίησή τους, οι συνεργασίες με τις άλλες εκπαιδευτικές ομοσπονδίες Ελλάδας και Κύπρου, οι συμμετοχές στα διεθνή συνέδρια, οι απεργίες και ιδιαίτερα η μεγάλη απεργία της ΔΟΕ το 2006.
Σημειώνονται ενδεικτικά μερικές μεγάλες ιστορικές κατακτήσεις, στις οποίες ο ρόλος της παράταξης ήταν καταλυτικός: ολοήμερο σχολείο, μονοτονικό σύστημα, κατάργηση των γενικών διευθυντών και εποπτών, κατάργηση των επιθεωρητών με την καθιέρωση των σχολικών συμβούλων, θεσμοθέτηση πανεπιστημιακών παιδαγωγικών τμημάτων δημοτικής εκπαίδευσης και νηπιαγωγών, οικονομική και επαγγελματική αναβάθμιση δασκάλων και νηπιαγωγών, απόκτηση πολιτικών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών, ανανέωση της σχολικής γνώσης με καινούργια αναλυτικά προγράμματα και σχολικά εγχειρίδια, αναβάθμιση της επιμόρφωσης, εκδημοκρατισμός της σχολικής ζωής κλπ.
Φυσικά, η παράταξη είχε τα στελέχη της, πρωτοπόρους αγωνιστές, με καταλυτικό ρόλο σ’ αυτή την τόσο αποτελεσματική δράση της. Κορυφαία πρόσωπα της παιδείας γενικότερα, που κόσμησαν και ανέδειξαν τη δημοκρατία στο κίνημα, τη συλλογικότητα και τη συντροφικότητα. Δεν έλειψαν οι κρίσεις στο εσωτερικό της, αλλά σύντομα ξεπεράστηκαν. Ως προς τούτο είναι ιδιαίτερα αξιόλογο το γεγονός ότι ο συγγραφέας καταθέτει και τις μαρτυρίες των σημαντικότερων στελεχών της παράταξης δίνοντας έτσι μια πολλαπλότητα ερμηνευτικής θεώρησης των γεγονότων αλλά και μια ζωντάνια μακριά από τα στεγνά παραδοσιακά κείμενα ιστορικής αναφοράς.
Είναι αξιοσημείωτη και ενδιαφέρουσα η παρουσίαση της εξελικτικής διαδρομής των εκπαιδευτικών πολιτικών αποδίδοντας έτσι μια πληρότητα στην κατανόηση της πορείας της ΠΑΣΚ / ΔΗΣΥ. Στις μεγάλες στιγμές των ιστορικών κατακτήσεων της εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών, η παράταξη είχε πρωταγωνιστικό ρόλο. Δεν είναι τυχαίο ότι τη δεκαετία 1981 – 1989, την ονομάζουν ως «δεκαετία των δασκάλων και των νηπιαγωγών». Άλλωστε, η θεσμοθέτηση του Ν. 1566 / 1985 αποτέλεσε το πιο ιστορικό γεγονός της δημόσιας εκπαίδευσης στη μεταπολίτευση και αποτελεί τον Νόμο, που είναι ο μακροβιότερος και ο πιο δημοκρατικός στην ιστορία της εκπαίδευσης του ελληνικού κράτους!
Υπάρχουν ακόμα: πλούσια αρθρογραφία και βιβλιογραφία, πίνακες με τους γραμματείς του Πανελλαδικού Συμβουλίου, με τους προέδρους της ΔΟΕ που προέρχονται από την ΠΑΣΚ, με τους αιρετούς των Υπηρεσιακών Συμβουλίων, των εκπαιδευτικών συνεδρίων, των μελών των Δ.Σ. της ΔΟΕ, των πανελλήνιων συνδιασκέψεων, των αποτελεσμάτων των εκλογών για ανάδειξη Δ.Σ. 1983-2022, των απεργιών.
Είναι μια ολοκληρωμένη εικόνα κινηματικής, δημιουργικής και αποτελεσματικής εκπαιδευτικής διαδρομής, μια όμορφη εκπαιδευτική δημιουργία. Πρόκληση και για τις άλλες παρατάξεις. Πρόκληση για μελέτη και αξιοποίηση!
…
Ερευνητική Ομάδα: Συντονιστής Στ. Πετράκης, Μέλη: Ανθόπουλος Κώστας, Δούκας Τριαντάφυλλος, Μεϊμέτης Παρασκευάς, Παπαδούρης Παναγιώτης, Σιμενή Περσεφόνη.
…
Κώστας Ανθόπουλος, μέλος του ΔΣ του Α΄ Συλλόγου ΠΕ εκπαιδευτικών Θεσσαλονίκης
Νίκος Τσούλιας, τ. Πρόεδρος της ΟΛΜΕ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 24/02
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση