ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΣΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ - ΣΧΕΔΙΟ ΨΗΦΙΣΜΑΤΟΣ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ
Αθήνα, 25 Απριλίου 2017
Αριθμ. πρωτ.: 28/2017
ΠΡΟΣ:
- Υπουργό Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων
κ. Κωσταντίνο Γαβρόγλου
ΚΟΙΝ.:
- Γενικό Γραμματέα ΥΠ.Π.Ε.Θ.
κ. Γιάννη Παντή
- Πρόεδρο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής
κ. Γεράσιμο Κουζέλη
- Προϊστάμενο της Δ/νσης Σπουδών, Προγραμμάτων &
Οργάνωσης Π.Ε του ΥΠ.Π.Ε.Θ. κ. Γεώργιο Πολίτη
- Προϊστάμενο της Δ/νσης Σπουδών, Προγραμμάτων &
Οργάνωσης Δ.Ε του ΥΠ.Π.Ε.Θ. κ. Σπύρο Κωνσταντάτο
- Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας
- Ομοσπονδία Γονέων Αττικής
- Ομοσπονδία Γονέων και Κηδεμόνων Αθήνας
- Ομοσπονδία Γονέων και Κηδεμόνων Θεσσαλονίκης
- Επιτροπή Ξένων Γλωσσών του Ι.Ε.Π.
- Βουλευτές, μέλη της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων
της Βουλής των Ελλήνων
- Προέδρους Τμημάτων Ξένων Γλωσσών και
Φιλολογιών του ΕΚΠΑ και του ΑΠΘ
- Ο.Λ.Μ.Ε., Δ.Ο.Ε., Ο.Ι.Ε.Λ.Ε.
- Μορφωτικούς ακολούθους των Γαλλόφωνων και Γερμανόφωνων Πρεσβειών
ΥΠΟΜΝΗΜΑ
ΘΕΜΑ: «Διαπιστώσεις και αποφάσεις της Έκτακτης Γενικής Συνέλευσης της Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών Γερμανικής Γλώσσας Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης»
ΣΧΕΤ: Υπουργικές Αποφάσεις: «Επιλογή δεύτερης ξένης γλώσσας και συγκρότηση τμημάτων» (ΦΕΚ Αρ. Φύλλου 1171/τ.Β΄/4-4-2017) και «Ωρολόγιο Πρόγραμμα Ενιαίου τύπου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου (ΦΕΚ Αρ. Φύλλου 1324/τ.Β΄/26-04-2016).
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Με έκπληξη και ιδιαίτερη δυσφορία διαπιστώσαμε ότι σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση: «Επιλογή δεύτερης ξένης γλώσσας και συγκρότηση τμημάτων» (53476/ΓΔ4/28-03-2017 - ΦΕΚ Αρ. Φύλλου 1171/τ.Β΄/4-4-2017), αφαιρείται πλέον και από τους μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης το δικαίωμα ελεύθερης επιλογής Β’ Ξένης Γλώσσας, όπως έγινε πέρυσι με την αντίστοιχη Υπουργική Απόφαση για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, συνεπεία της οποίας άνω του ενός τρίτου των μαθητών/μαθητριών της Ε’ τάξης δεν διδάχθηκαν τελικά την ξένη γλώσσα της επιλογής τους. Επιπλέον προκλήθηκε και σωρεία προβλημάτων που άπτονται θεμάτων επιστημονικής, ψυχοπαιδαγωγικής, διδακτικής και βεβαίως κοινωνικής φύσης και αφετέρου θεμάτων σχεδιασμού, τόσο σε επίπεδο διαχείρισης και οργάνωσης του υπάρχοντος εκπαιδευτικού προσωπικού, όσο και σε επίπεδο οργάνωσης και χρηστής διοίκησης των κατά τόπους Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και των σχολικών μονάδων ευθύνης τους.
Παρά το γεγονός ότι τα προβλήματα αυτά επισημάνθηκαν επανειλημμένως, ιδιαίτερα δε από τους επιστημονικούς φορείς των εκπαιδευτικών Γερμανικής και Γαλλικής Φιλολογίας, τόσο στο πλαίσιο σχετικών Υπομνημάτων, όσο και στο πλαίσιο συνάντησης των εκπροσώπων των ως άνω Φορέων με τον προκάτοχό σας κύριο Νίκο Φίλη στις 13.07.2016 , σε συνέχεια της οποίας και κατόπιν σχετικής δέσμευσης του Υπουργού, αναμένονταν διορθωτικές κινήσεις από την πλευρά του ΥΠ.Π.Ε.Θ. για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, αιφνιδιαστικά και χωρίς να προηγηθεί οποιαδήποτε διαβούλευση, εκδόθηκε η ως άνω αναφερθείσα Υπουργική Απόφαση για την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Είναι χαρακτηριστικό ότι αμέσως μετά την έκδοση και δημοσιοποίηση αυτής, ο Φορέας μας έγινε αποδέκτης της εύλογης ανησυχίας των εκπαιδευτικών που εκπροσωπεί, καθώς διαπιστώνουν ότι όχι μόνον δεν εισακούονται οι ως άνω απολύτως αιτιολογημένες επισημάνσεις των Επιστημονικών Φορέων επί συγκεκριμένων και πραγματικών γεγονότων, αλλά αντίθετα λαμβάνεται μια ακόμα άστοχη και άκαιρη απόφαση που είναι απολύτως βέβαιο ότι όχι μόνον θα δημιουργήσει αντίστοιχα προβλήματα με αυτά που προκάλεσε η προηγούμενη Υ.Α. για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, αλλά θα επιτείνει και θα παγιώσει τα πρόβληματα που υφίστανται πλέον σε αυτήν τη βαθμίδα της Εκπαίδευσης.
Στο πλαίσιο αυτό, το Δ.Σ. της Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών Γερμανικής Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης έκρινε απολύτως αναγκαία τη σύγκληση Έκτακτης Γενικής Συνέλευσης των μελών της ΠΕΚΑΓΕΠΕ, η οποία και πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 21.04.2017 στο Goethe-Institut Αθηνών, με θέμα τις Υπουργικές Αποφάσεις «Επιλογή δεύτερης ξένης γλώσσας και συγκρότηση τμημάτων» (ΦΕΚ 1171/τ.Β΄/4-04-2017) και «Ωρολόγιο Πρόγραμμα Ενιαίου τύπου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου (ΦΕΚ 1324/τ.Β΄/26-04-2016).
Η βασική διαπίστωση της τρίωρης συνεδρίασης και της σε αυτό το πλαίσιο αναλυτικής επεξεργασίας και αξιολόγησης των ρυθμίσεων που προβλέπονται στις Υπουργικές Αποφάσεις, ήταν ότι ο νευραλγικός τομέας της Ξενόγλωσσης Εκπαίδευσης, όπως παρέχεται από το Δημόσιο Εκπαιδευτικό Σύστημα της χώρας μας, υφίσταται διαχρονικά πλέον, ειδικότερα δε την τελευταία διετία μια συστηματική και συντονισμένη υποβάθμιση, τόσο λόγω των ως άνω αιφνιδιαστικών αποφάσεων, όσο και σωρείας άλλων άστοχων και αντιφατικών επιλογών ή/και παραλείψεων της Πολιτείας, την ίδια στιγμή μάλιστα που οι εκπρόσωποι αυτής, προεξάρχοντος του Υπουργού Παιδείας, προβαίνουν σε μεγαλόσχημες εξαγγελίες περί αναμόρφωσης και αναβάθμισής της.
Διαπιστώσεις της Έκτακτης Γενικής Συνέλευσης της ΠΕΚΑΓΕΠΕ
Εξειδικεύοντας τα παραπάνω και λαμβάνοντας υπόψη τα όσα αναφέρονται στην προσφάτως εκδοθείσα Υ.Α. για την Δευτεροβάθμια (ΦΕΚ 1171/τ.Β΄/4-04-2017), διαπιστώνεται καταρχήν ότι η επιλογή της Β’ Ξένης Γλώσσας καθίσταται πλέον αποτέλεσμα όχι συνειδητής επιλογής, αλλά εν πολλοίς του παράγοντα «τύχη».
Συγκεκριμένα η επεξεργασία των ρυθμίσεων της νέας Υ.Α. για την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση από τα μέλη της ΠΕΚΑΓΕΠΕ κατέδειξε τα εξής:
1η Παράγραφος: «Δεσμευτική» επιλογή της Β’ Ξένης Γλώσσας από την Ε’ Δημοτικού
Η Υπουργική Απόφαση αναφέρει ότι: «Η επιλογή της δεύτερης ξένης Γλώσσας που γίνεται στην Ε΄ τάξη του Δημοτικού ισχύει έως και την Γ΄ τάξη του Γυμνασίου»
Διαπίστωση
Η πρόβλεψη για ύπαρξη συνέχειας στη διδασκαλία της Β’ Ξένης Γλώσσας από την Πρωτοβάθμια στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση κρίνεται καταρχήν ως διδακτικά και παιδαγωγικά ορθή. Ωστόσο, στην πράξη αποδεικνύεται ως «προβληματική», καθώς οι «εμπνευστές» της απόφασης αυτής δεν λαμβάνουν υπόψη τους τα εξής κρίσιμα σημεία:
Το γεγονός ότι λόγω της ήδη υφιστάμενης Υ.Α. στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, δεν υφίσταται στην πραγματικότητα η έννοια της «επιλογής». Εξ αυτού του λόγου άλλωστε, ήδη άνω του ενός τρίτου των μαθητών/μαθητριών της Ε’ Δημοτικού στερήθηκαν κατά το τρέχον σχολικό έτος 2016-2017 της δυνατότητας να διδαχθούν την γλώσσα που καταρχήν επέλεξαν, γεγονός που θα εξακολουθήσει να ισχύει, σε περίπτωση που η ως άνω Υ.Α. δεν αποσυρθεί.
Το γεγονός ότι ένας πάρα πολύ μεγάλος αριθμός μαθητών/μαθητριών που επιλέγουν ειδικά τα Γερμανικά ως Β’ Ξένη Γλώσσα σε περιοχές στις οποίες παρατηρείται χρονίως υποστελέχωση ή και αποκλεισμός ολόκληρων Περιφερειών από τη δυνατότητα της διδασκαλίας της Γερμανικής Γλώσσας (Γ’ Αθήνας, Πειραιάς κλπ.), λόγω ακριβώς της έλλειψης καθηγητών κλάδου ΠΕ07 – Γερμανικής Φιλολογίας, δεν έχουν την δυνατότητα μιας έστω και κατ’ επίφαση επιλογής.
Το γεγονός ότι και οι λοιπές διατάξεις της Υ.Α. για την Δευτεροβάθμια ακυρώνουν σε πολλές περιπτώσεις ούτως ή άλλως την έννοια της συνέχειας στη διδασκαλία της Β’ Ξένης Γλώσσας, ανεξάρτητα από το κριτήριο της επιλογής ή/και εκ των πραγμάτων «επιβολής» της.
2η Παράγραφος: Αναφορικά με την αριθμητική ταύτιση των τμημάτων Β΄ ξένης γλώσσας μιας τάξης με τα υφιστάμενα τμήματα Γενικής Παιδείας
Η Υπουργική Απόφαση αναφέρει ακόμα ότι: «Στα Γυμνάσια όπου λειτουργούν δύο ή περισσότερα τμήματα γενικής παιδείας δημιουργούνται στην Α΄ τάξη παράλληλα τμήματα δεύτερης ξένης γλώσσας, ο αριθμός των οποίων δεν μπορεί να υπερβαίνει τον αντίστοιχο αριθμό των τμημάτων γενικής παιδείας της συγκεκριμένης τάξης»
Διαπίστωση
Η ρύθμιση, σύμφωνα με την οποία θα πρέπει να ταυτίζονται αριθμητικά τα τμήματα Β΄ Ξένης Γλώσσας μιας τάξης με τα υφιστάμενα τμήματα γενικής παιδείας κρίνεται ως ιδιαιτέρως προβληματική, καθώς:
Έχει ως συνέπεια τον αποκλεισμό ενός «ικανού» αριθμού μαθητών/μαθητριών από την γλώσσα της επιλογής τους. Αν π.χ. 40 μαθητές διδάχτηκαν τη Γερμανική και 34 τη Γαλλική γλώσσα ή και το αντίστροφο στα Δημοτικά σχολεία, θα κατανεμηθούν σε τρία (όσα θα είναι και τα τρία τμήματα Γενικής Παιδείας) τμήματα Γερμανικής ή Γαλλικής στην Α΄ Γυμνασίου, καθώς είναι αδύνατον να δημιουργηθεί τμήμα Γαλλικής ή Γερμανικής με 34 μαθητές/μαθήτριες.
Οδηγεί πλέον στη σύσταση αποκλειστικά γαλλόφωνων ή γερμανόφωνων τάξεων και σχολείων σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης, εξέλιξη που είχε αποτραπεί με τις συντονισμένες προσπάθειες των Επιστημονικών Φορέων κλάδου ΠΕ07 και ΠΕ05 και την κινητοποίηση και αμέριστη συμπαράσταση των Γονέων και Κηδεμόνων και της ελληνικής κοινωνίας γενικότερα την περίοδο 2011-12.
2η Παράγραφος: Αναφορικά με την επιβολή της Β’ Ξένης Γλώσσας με κριτήριο επιλογής την «πλειοψηφία».
Η Υπουργική Απόφαση αναφέρει ακόμα ότι: «Στα Γυμνάσια όπου λειτουργεί ένα τμήμα γενικής παιδείας οι μαθητές/τριες της Α΄ τάξης διδάσκονται τη δεύτερη ξένη γλώσσα που πλειοψηφεί»
Διαπίστωση
Η επιβολή του κριτηρίου της «πλειοψηφικής» υπερίσχυσης της εκάστοτε επιλεγόμενης γλώσσας και δη σε επίπεδο τμήματος ως προϋπόθεση για τη διδασκαλία της Β’ Ξένης Γλώσσας συνεπάγεται:
Δημιουργία ξενόγλωσσων τμημάτων που θα αποκλείουν ένα μεγάλο μέρος των μαθητών του εκάστοτε τμήματος από τη διδασκαλία της επιθυμητής γλώσσας.
Δημιουργία τμημάτων αποκλειστικά της μίας ή της άλλης γλώσσας (γαλλόφωνα / γερμανόφωνα) και τελικά «γερμανόφωνων» ή «γαλλόφωνων» σχολείων με συντριπτικά μεγαλύτερη συχνότητα, από ότι με το μέχρι σήμερα ισχύον σύστημα επιλογής της Β’ Ξένης γλώσσας και με συνέπεια αντίστοιχα τη συρρίκνωση των διδακτικών ωρών των εκπαιδευτικών κλάδου ΠΕ07 και ΠΕ05.
2η Παράγραφος: Αναφορικά με την επιβολή της Β’ Ξένης Γλώσσας σε περίπτωση ισοψηφίας.
Η Υπουργική Απόφαση αναφέρει ακόμα ότι: «Αν ο αριθμός των μαθητών/τριών της γαλλικής γλώσσας είναι ακριβώς ίσος με τον αριθμό εκείνων της γερμανικής γλώσσας, τότε διδάσκεται ως δεύτερη ξένη γλώσσα αυτή για την οποία υπάρχουν διαθέσιμες διδακτικές ώρες σε επίπεδο οικείας Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης»
Διαπίστωση
Η πρόβλεψη που ισχύει στις περιπτώσεις αριθμητικής ισοψηφίας του αριθμού των μαθητών/τριών της γαλλικής και γερμανικής γλώσσας για διδασκαλία της Β’ Ξένης Γλώσσας εκείνης, για την οποία υπάρχουν διαθέσιμες διδακτικές ώρες σε επίπεδο οικείας Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κρίνεται ως ιδιαιτέρως προβληματική, καθώς:
Αποκλείει το 50 τοις εκατό των μαθητών/τριών κάθε τμήματος από τη διδασκαλία της γλώσσας που έχει επιλέξει.
Δεν διευκρινίζει ποια γλώσσα θα διδάσκεται σε περίπτωση ύπαρξης διαθέσιμου προσωπικού και άρα και διδακτικών ωρών και για τις δυο γλώσσες, περίπτωση αρκετά πιθανή, τουλάχιστον για τα μεγάλα αστικά κέντρα.
Δεν λαμβάνει υπόψη το αρνητικό μαθησιακό και παιδαγωγικό κλίμα και τα αντικίνητρα μάθησης που είναι δεδομένο ότι θα επικρατήσουν στα εκάστοτε τμήματα της Β’ Ξένης Γλώσσας, στα οποία το μισό μαθητικό δυναμικό θα διδάσκεται μια γλώσσα με κριτήριο όχι την επιλογή του, αλλά τις διαθέσιμες διδακτικές ώρες, ειδικά δε όταν αυτές υφίστανται και για τις δύο γλώσσες.
Στερεί κατ’ απαράδεκτο τρόπο από τους εκπαιδευτικούς κλάδου ΠΕ07 και ΠΕ05 τη δυνατότητα να διδάξουν το γνωστικό τους αντικείμενο, ακόμα και στην περίπτωση ύπαρξης ικανού αριθμού μαθητών/τριών και προκαλεί με «τεχνητούς» τρόπους την δραματική συρρίκνωση του εργασιακού τους αντικειμένου, με ανυπολόγιστες συνέπειες για το εργασιακό τους μέλλον.
2η Παράγραφος: Αναφορικά με την παροχή κατάλληλης εκπαιδευτικής υποστήριξης στους/στις μαθητές/τριες
Η Υπουργική Απόφαση αναφέρει ακόμα ότι: «Σε κάθε περίπτωση ο/η εκπαιδευτικός παρέχει την κατάλληλη εκπαιδευτική υποστήριξη στους/στις μαθητές/τριες που δεν έχουν διδαχθεί στο Δημοτικό τη γλώσσα του τμήματος στο οποίο εντάσσονται, προκειμένου να διευκολυνθεί η διαδικασία εκμάθησης της δεύτερης ξένης γλώσσας. Προς αυτήν την κατεύθυνση ο/η εκπαιδευτικός κάνει τις απαραίτητες προσαρμογές στο διδακτικό υλικό και επιδεικνύει την απαιτούμενη ευελιξία και επιείκεια σε όλα τα επίπεδα κατά τα πρώτα στάδια εκμάθησης της γλώσσας»
Διαπίστωση
Οι ως άνω «υποδείξεις» προς τους Εκπαιδευτικούς κλάδου ΠΕ07 και ΠΕ05 καθιστούν σαφές ότι οι συντάκτες της εν λόγω Υπουργικής έχουν πλήρη επίγνωση των δυσεπίλυτων προβλημάτων επιστημονικής, ψυχοπαιδαγωγικής και διδακτικής φύσης που θα προκαλέσουν οι διατάξεις της Υ.Α. αναφορικά με την διδασκαλία της Β’ Ξένης Γλώσσας. Εντούτοις:
Προχωρούν πάραυτα στην εφαρμογή της Εγκυκλίου, αδιαφορώντας πλήρως για το αρνητικό μαθησιακό και παιδαγωγικό κλίμα και τα αντικίνητρα μάθησης που είναι δεδομένο ότι θα επικρατήσουν στα τμήματα της Β’ Ξένης Γλώσσας, λόγω της συνύπαρξης σε αυτά διδαγμένων και αδίδακτων μαθητών/τριών, καθώς και μαθητών/τριών που θα έχουν υποχρεωθεί για δεύτερη φορά σε αλλαγή επιλογής της Β’ Ξένης Γλώσσας.
Αδιαφορούν επιδεικτικά για τα κίνητρα εκμάθησης μιας Β’ Ξένης Γλώσσας, έτσι όπως αυτά διαμορφώνονται μέσα από το πρίσμα των αναγκών και του ατομικού και οικογενειακού προγραμματισμού και σχεδιασμού της κάθε οικογένειας, ειδικά μέσα στο πλαίσιο της τρέχουσας δυσχερούς κοινωνικοοικονομικής συγκυρίας.
Υποβαθμίζουν τραγικά μια επιλογή θεμελιώδους σημασίας για την ανάπτυξη και διαμόρφωση της προσωπικότητας των μαθητών/τριών, καθώς και για τη χάραξη της μελλοντικής τους πορείας σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο, όπως είναι η επιλογή της γλώσσας.
Μετατρέπουν τους εκπαιδευτικούς λειτουργούς των κλάδων ΠΕ07 και ΠΕ05 σε απλούς διεκπεραιωτές και «διαχειριστές» τω υφιστάμενων προβλημάτων που οι ίδιοι δημιουργούν και επιλέγουν να «μετακυλήσουν» και επισήμως την ευθύνη «διαχείρισης» των πολλαπλών συνεπειών της επιστημονικά και ψυχοπαιδαγωγικά αστήρικτης απόφασής τους σε αυτούς. Την ίδια στιγμή, οι ως άνω εκπαιδευτικοί, δικαιώνοντας απόλυτα τον ρόλο τους ως εκπαιδευτικοί λειτουργοί, προσπαθούν χρόνια τώρα να «αντισταθμίσουν» τις αρνητικές αυτές συνέπειες, μέσω στοχευμένων και διαφοροποιημένων διδακτικών προσεγγίσεων.
Καταργούν ουσιαστικά το γνωστικό αντικείμενο της Ξένης Γλώσσας, μην επιτρέποντας στους εκπαιδευτικούς που το υπηρετούν, να το ασκήσουν σύμφωνα με επιστημονικά αποδεκτά δεδομένα, καθιστώντας έτσι απαγορευτική την παροχή μιας ουσιαστικής, ποιοτικής και πιστοποιήσιμης διδασκαλίας της Β’ Ξένης Γλώσσας.
Απαξιώνουν εν τέλει πλήρως το μάθημα της Β΄ ξένης γλώσσας και τους λειτουργούς του, σε μια εποχή μάλιστα, όπου η γνώση ξένων γλωσσών αποτελεί έναν από τους Πυλώνες στους οποίους στηρίζεται η προσπάθεια για την ανάκαμψη της Ελληνικής Οικονομίας σε μια σειρά σημαντικών τομέων (π.χ. τουρισμός, ένταξη ποιοτικών ελληνικών προϊόντων στις ξένες αγορές).
4η Παράγραφος: Σχετικά με την δυνατότητα αλλαγής της επιλογής της δεύτερης ξένης Γλώσσας στην Α’ Γυμνασίου
Η Υπουργική Απόφαση αναφέρει ακόμα ότι: «Κατ’ εξαίρεση, οι γονείς/κηδεμόνες μαθητών/τριών που έχουν λόγους να αλλάξουν στην Α’ Γυμνασίου την επιλογή δεύτερης ξένης Γλώσσας δύνανται να υποβάλλουν σχετική αιτιολογημένη γραπτή αίτηση έως τη 10η Ιουνίου στη Διεύθυνση του Δημοτικού από το οποίο αποφοιτούν οι μαθητές/μαθήτριες [……]. Το Γυμνάσιο εγγραφής δύναται κατά περίπτωση να ικανοποιήσει το αίτημα, εφόσον τηρούνται οι προϋποθέσεις σχηματισμού τμημάτων σύμφωνα με τις προβλέψεις των παραγράφων 2 και 3 του παρόντος»
Διαπίστωση
Η πρόβλεψη που ισχύει για κατ’ εξαίρεση δυνατότητα αλλαγής της επιλογής της Β’ Ξένης γλώσσας στο Γυμνάσιο εγείρει σειρά ερωτημάτων, τόσο ως προς την σκοπιμότητά της, όσο και ως προς την δυνατότητα εφαρμογής της, καθώς:
Δεν διευκρινίζεται ποιοι ακριβώς είναι οι λόγοι που θα «δικαιολογούν» την «κατ’ εξαίρεση» δυνατότητα αλλαγής της Β’ Ξένης Γλώσσας στο Γυμνάσιο.
Δίνεται περιορισμένου εύρους δυνατότητα αλλαγής της Β’ Ξένης Γλώσσας, τη στιγμή που λόγω του καταγεγραμμένου αποκλεισμού άνω του ενός τρίτου των μαθητών/τριών από την διδασκαλία της γλώσσας επιλογής τους στην Πρωτοβάθμια, είναι εύλογο ότι τουλάχιστον αντίστοιχος αριθμός γονέων και κηδεμόνων θα έχει καθ’ όλα αιτιολογημένους λόγους για υποβολή μιας σχετικής αίτησης.
5η Παράγραφος: Επιβολή της Β’ Ξένης Γλώσσας με κριτήριο τις διαθέσιμες διδακτικές ώρες σε επίπεδο οικείας Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης»
Η Υπουργική Απόφαση προβλέπει επίσης ότι: «αν μέχρι την 1η Οκτωβρίου του σχολικού έτους δεν έχει καλυφθεί η θέση εκπαιδευτικού της ξένης γλώσσας που επιλέχθηκε από τις δηλώσεις προτίμησης, τότε οι μαθητές/τριες διδάσκονται την ξένη γλώσσα για την οποία υπάρχουν διαθέσιμες διδακτικές ώρες σε επίπεδο οικείας Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης»
Διαπίστωση
Η πρόβλεψη που ισχύει για διδασκαλία εκείνης της Ξένης Γλώσσας για την οποία υπάρχουν διαθέσιμες διδακτικές ώρες σε επίπεδο οικείας Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε περίπτωση μη κάλυψης της θέσης εκπαιδευτικού της ξένης γλώσσας που επιλέχθηκε από τις δηλώσεις προτίμησης και ο καθορισμός της 1ης Οκτωβρίου ως καταληκτικής ημερομηνίας για την λήψη της ως άνω απόφασης, κρίνεται ως ιδιαίτερα προβληματική καθώς:
Δεν διευκρινίζεται ποια γλώσσα θα διδάσκεται σε περίπτωση ύπαρξης διαθέσιμου προσωπικού και άρα και διδακτικών ωρών και για τις δυο γλώσσες, διόλου σπάνια περίπτωση, τουλάχιστον για τα μεγάλα αστικά κέντρα.
Το τεθέν χρονικό όριο για την λήψη της ως άνω απόφασης κρίνεται ως απολύτως ανεδαφικό, με δεδομένου του γεγονότος ότι:
Την 1η Οκτωβρίου οι εκάστοτε οικίες Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης συνήθως, όχι μόνο δεν έχουν ολοκληρώσει τη διαδικασία τοποθετήσεων των εκπαιδευτικών κλάδου ΠΕ07 Γερμανικής και ΠΕ05 Γαλλικής Φιλολογίας, όπως και της πλειοψηφίας των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων, αλλά ούτε καν των εκπαιδευτικών «κύριων» κλάδων.
Μέχρι την ημερομηνία αυτή δεν έχουν ολοκληρωθεί καν οι διαδικασίες αποσπάσεων από άλλα ΠΥΣΔΕ/ΠΥΣΠΕ της χώρας, όπως και η πλήρης ή μερική διάθεση εκπαιδευτικών κλάδου ΠΕ07 και ΠΕ05 από τα οικεία ΠΥΣΔΕ (Δευτεροβάθμια) σε οικεία ΠΥΣΠΕ (Πρωτοβάθμια) και το αντίστροφο.
Ομοίως δεν έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τότε οι σε κάθε περίπτωση απαραίτητες προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών.
Λόγω της πληθώρας των θεμάτων που έχουν να διαχειριστούν τα ΠΥΣΠΕ/ΠΥΣΔΕ εκείνη ακριβώς τη χρονική περίοδο, δεν είναι εφικτός ο απαραίτητος συντονισμός μεταξύ τους εντός του ως άνω χρονικού πλαισίου, ώστε να μπορεί να καθοριστεί με βεβαιότητα ο τελικός αριθμός των διαθέσιμων διδακτικών ωρών για την εκάστοτε γλώσσα σε επίπεδο οικείας Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και αντιστοίχως η γλώσσα που θα διδαχθεί ανά τμήμα/τμήματα στην εκάστοτε σχολική μονάδα.
Συμπερασματικά
Η εφαρμογή και των δύο Υπουργικών Αποφάσεων από το σχολικό έτος 2017-18 καταργεί κάθε έννοιας ισονομίας στην ελληνική εκπαίδευση, υποβαθμίζει περαιτέρω την παροχή ξενόγλωσσης εκπαίδευσης και δημιουργεί αρνητικό μαθησιακό και παιδαγωγικό κλίμα στερώντας τα κίνητρα μάθησης, καθώς κάποιοι μαθητές θα διδάσκονται την ξένη γλώσσα επιλογής τους, κάποιοι άλλοι στην Ε' τάξη του Δημοτικού θα υποχρεωθούν να διδαχθούν άλλη γλώσσα από αυτή που επέλεξαν και φθάνοντας Α΄ Γυμνασίου, κάποιοι θα αναγκαστούν να αλλάξουν ξανά την Β’ ξένη γλώσσα επιλογής τους.
Οδηγεί πλέον στη σύσταση αποκλειστικά γαλλόφωνων ή γερμανόφωνων τάξεων και σχολείων σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης.
Πλήττει καίρια τον οικονομικό προϋπολογισμό των χειμαζόμενων από την πρωτοφανή οικονομική κρίση γονέων και κηδεμόνων των μαθητών και μαθητριών όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης, αφού τους ωθεί υποχρεωτικά στην Ιδιωτική Ξενόγλωσση Εκπαίδευση, αδιαφορώντας για τις δυσμενέστατες οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες που αυτοί βιώνουν.
Υποβαθμίζει το αυτοτελές γνωστικό αντικείμενο των Ξένων Γλωσσών, παρόλο που αυτό αποτελεί τομέα πολιτικής και στρατηγικής προτεραιότητας και ανταγωνιστικό εφόδιο στην ελληνική και ευρωπαϊκή αγορά εργασίας.
Έχει σαν αποτέλεσμα τη δραματική συρρίκνωση, συνεχή απαξίωση και ουσιαστική μεταβολή του αντικειμένου εργασίας εκατοντάδων διορισμένων εκπαιδευτικών Γερμανικής (ΠΕ07) και Γαλλικής (ΠΕ05) Φιλολογίας.
Ακυρώνει με τον πιο απόλυτο τρόπο την, κατά γενική ομολογία, αναγκαία και δεδηλωμένη από πλευράς της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας, πρόθεση και επιδίωξη για αναμόρφωση της Ξενόγλωσσης εκπαίδευσης στη χώρα μας και μαζί με αυτήν την δυνατότητα για σύνδεση της διδασκαλίας της Ξένης Γλώσσας στο Δημόσιο Σχολείο με την πιστοποίηση της γλωσσομάθειας (ΚΠΓ)
Αντίκειται, και μάλιστα προκλητικά, στην έμπρακτη εφαρμογή της Πολιτικής Προαγωγής της Πολυγλωσσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης την οποία έχει συνυπογράψει και η Ελλάδα.
Αποφάσεις της Έκτακτης Γενικής Συνέλευσης της ΠΕΚΑΓΕΠΕ
Λαμβάνοντας υπόψη το εύρος των αρνητικών συνεπειών που προκαλούνται από τις Υπουργικές Αποφάσεις για την Πρωτοβάθμια και την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση η Έκτακτη Γενική Συνέλευση της ΠΕΚΑΓΕΠΕ, αποφάσισε να ζητήσει με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο, την άμεση απόσυρση των Υπουργικών Αποφάσεων για την Δευτεροβάθμια (ΦΕΚ Αρ. Φύλλου 1171/τ.Β΄/4-4-2017) και την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (ΦΕΚ Αρ. Φύλλου 1324/τ.Β΄/26-04-2016).
Επιπλέον η απόσυρση των Υπουργικών Αποφάσεων κρίθηκε ως απόλυτη προϋπόθεση, προκειμένου να καταστεί εφικτή η υλοποίηση:
της πρόθεσης της Πολιτείας για ουσιαστική αναβάθμιση της Ξενόγλωσσης Εκπαίδευσης στη χώρα μας
του έργου της Γνωμοδοτικής Επιτροπής για την Ξενόγλωσση Εκπαίδευση που θα υποστηρίζει γνωμοδοτικά το έργο της Υπομονάδας ξένων γλωσσών του Ι.Ε.Π., με αντικείμενο μεταξύ άλλων την εκπόνηση σε συνεργασία με την Κ.Ε.Ε. του Κ.Π.Γ. μιας πρότασης σύνδεσης της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης με το Κ.Π.Γ., λαμβάνοντας υπόψη όλες τις απαραίτητες ρυθμίσεις ώστε η σύνδεση αυτή να είναι αποτελεσματική.
της αναμόρφωσης της διδασκαλίας των ξένων γλωσσών σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, τόσο σύμφωνα με το πόρισμα που είχε καταθέσει το 2016 ο τέως Πρόεδρος της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής & νυν Υπουργός Παιδείας κ. Κώστας Γαβρόγλου, όσο και σύμφωνα με τις σχετικές εξαγγελίες του ως άνω, από της θέσεώς του ως Υπουργού Παιδείας.
του διαχρονικού αιτήματος των Επιστημονικών Φορέων των εκπαιδευτικών κλάδου ΠΕ07 και ΠΕ05 για άμεση αναμόρφωση της Ξενόγλωσσης Εκπαίδευσης, βάσει των πλήρως τεκμηριωμένων προτάσεών τους.
Για την επίτευξη των ως άνω η Έκτακτη Γενική Συνέλευση της ΠΕΚΑΓΕΠΕ, έλαβε την απόφαση να υλοποιήσει τις παρακάτω δράσεις:
1. Συλλογή υπογραφών στο avaaz (πατήστε εδώ), ώστε να δοθεί η δυνατότητα έκφρασης όλων των πολιτών και στήριξης των προσπαθειών μας.
2. Να ζητηθεί με πρωτοβουλία των μελών της Ένωσής μας από τους Συλλόγους Γονέων & Κηδεμόνων των Γυμνασίων και των Δημοτικών Σχολείων να προχωρήσουν στην έκδοση ψηφισμάτων για την ελεύθερη επιλογή της Β΄ ξένης γλώσσας που θα αποσταλούν στο Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Για διευκόλυνση της σύνταξης των ψηφισμάτων να αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της ΠΕΚΑΓΕΠΕ -www.pdv.org.gr – σχετικό δείγμα και οδηγίες αποστολής.
3. Να επιδιωχθεί συνάντηση με την Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας (ΑΣΓΜΕ) με σκοπό το συντονισμό των δράσεων.
4. Οι Τοπικές Επιτροπές της ΠΕΚΑΓΕΠΕ σε όλη τη χώρα να ζητήσουν από τις ΕΛΜΕ και τους Συλλόγους Εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας την έκδοση ψηφισμάτων.
5. Οργάνωση κοινού συλλαλητηρίου με τους φορείς των εκπαιδευτικών Γαλλικής Φιλολογίας με τη στήριξη της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ. Συνάντηση με τα Δ.Σ. των παραπάνω συνδικαλιστικών οργανώσεων με αίτημα την κήρυξη διευκολυντικών στάσεων εργασίας, ώστε να μπορέσουν οι εκπαιδευτικοί της δημόσιας εκπαίδευσης να συμμετάσχουν στο Συλλαλητήριο.
6. Ενημέρωση και σχεδιασμός κοινών δράσεων με τα Τμήματα Ξένων Γλωσσών και Φιλολογιών της χώρας.
7. Επιδίωξη συνάντησης με τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων κ. Κωνσταντίνο Γαβρόγλου, με τη συμμετοχή και φορέων της Γερμανόφωνης και της Γαλλόφωνης Κοινότητας.
Με εκτίμηση
Η Έκτακτη Γενική Συνέλευση της Πανελλήνιας ΄Ενωσης Καθηγητών Γερμανικής Γλώσσας Π.Ε.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη