Thumbnail

Επί της διαδικασίας της αξιολόγησης το ανάγνωσμα

Γράφει ο Κωνσταντίνος Νάκκας

 

«…οι κατεστραμμένοι κωδικοί, αφού είναι ήδη γνωστοί στο «υπολογιστικό σύστημα» μπορούν να αξιοποιηθούν από το «υπολογιστικό σύστημα» εκ των υστέρων, μόλις δηλαδή «κλείσει» το σύστημα για τους κοινούς θνητούς…»

Το θέμα της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου παρουσιάζεται από Υπουργείο Παιδείας ως μια ήδη επιτυχημένη προσπάθεια προς την κατεύθυνση της βελτίωσης των δομών της εκπαίδευσης.

Σύμφωνα με δηλώσεις των υπευθύνων, η συμμετοχή είναι πολύ μεγάλη και επειδή το «σύστημα» δεν μπορούσε να «προλάβει» την τόσο μεγάλη εκδήλωση ενδιαφέροντος δόθηκε παράταση λίγων ακόμη ημερών.

Όλα αυτά είναι ενδιαφέροντα. Αλλά, ποια είναι η πραγματικότητα γύρω από το ζήτημα της διαδικασίας της αξιολόγησης;

Κάτω από ποιες προϋποθέσεις η «αξιολόγηση» από το υπουργείο Παιδείας θα θεωρηθεί επιτυχημένη.

Κάτω από ποιες προϋποθέσεις θα θεωρηθεί ότι πέτυχε το σκοπό της.

Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι η επιτυχία της κρύβεται στο περιεχόμενό της. Στο τι δηλαδή, θα δείξει η στατιστική επεξεργασία των απαντήσεων που θα δοθούν. Μπορεί να είναι και αυτό. Είναι όμως μόνο αυτό;

Πιστεύω ότι η διαδικασίας της αξιολόγησης με τον τρόπο που γίνεται αποσκοπεί σε κάτι …διαφορετικό.

Σε κάθε σχολείο «χρεώνονται» κάποιοι κωδικοί-κλειδιά ανάλογα με τον αριθμό των εκπαιδευτικών που εργάζονται. Υπάρχει, επίσης, το περιθώριο να εκτυπωθούν 10% παραπάνω κωδικοί για να καλυφθούν τυχόν λάθη στη συμπλήρωση των ερωτηματολογίων. Ο διευθυντής κάθε σχολείου, αυτός δηλαδή που είναι υπεύθυνος για την εν κρυπτώ αξιολόγηση του εκπαιδευτικού και την θετική ή αρνητική εισήγησή του σχετικά με την προαγωγή του στα μισθολογικά κλιμάκια, ενημερώνει το σύλλογο διδασκόντων για τον προαιρετικό χαρακτήρα της συμμετοχής. Δεν ενημερώνει φυσικά για τη θέση της ΔΟΕ και της ΟΛΜΕ σχετικά με την μη συμπλήρωση των ερωτηματολογίων. Τον ρόλο αυτόν τον αναλαμβάνει κάποιος γραφικός του συλλόγου που συνήθως είναι πιο παλιός και έχει δει πολλά και δεν έχει και τις καλύτερες σχέσεις με τον διευθυντή χωρίς φυσικά να έχουν έρθει ποτέ σε «γραπτή» σύγκρουση.

Το παράδοξο επί της διαδικασίας έγκειται στην αλλαγή στρατηγικής από μέρους των διευθυντών σχετικά με τη χρήση των κωδικών-κλειδιών των ερωτηματολογίων. Λες και ξαφνικά είχαν, χωρίς φυσικά καμία συνεννόηση, όλοι τους την ίδια φαεινή ιδέα.

Εξηγούμαι.

Ενώ αρχικά οι διευθυντές είχαν ενημερώσει τους εκπαιδευτικούς ότι όποιος επιθυμεί να συμπληρώσει το ερωτηματολόγιο μπορεί να ζητήσει ένα κωδικό-κλειδί, στη συνέχεια, λίγο πριν τη λήξη του χρόνου υποβολής των ερωτηματολογίων, εκτύπωσαν όλους τους κωδικούς-κλειδιά και ζήτησαν από τους εκπαιδευτικούς να παραλάβουν ο καθένας από έναν και, ανάλογα με την επιθυμία τους, να τον χρησιμοποιήσει ή να τον καταστρέψει.

Σε κάθε σχολείο έχουν εκτυπωθεί όλοι οι κωδικοί-κλειδιά σαν να τους είχαν ζητήσει οι εκπαιδευτικοί.

«Συν Αθηνά και …τεχνολογία κίνει» όλοι έχουμε συμμετάσχει στη συμπλήρωση του ερωτηματολογίου άμεσα ή έμμεσα. Άμεσα, διότι χρησιμοποιήσαμε τον κωδικό-κλειδί και καλά κάναμε, λέω εγώ, αφού είναι δημοκρατικό μας δικαίωμα να επιλέγουμε και να πράττουμε κατά το πώς φρονούμε. Έμμεσα, διότι ακόμη και αν καταστρέψουμε τον κωδικό-κλειδί, το σύστημα τον αναγνωρίζει ως ενεργό. Επομένως, θα χρησιμοποιηθεί για να προσδιοριστεί το σύνολο στα στατιστικά στοιχεία που το Υπουργείο Παιδείας θα εκδώσει.

Όσοι έχουν στοιχειώδη γνώση υπολογιστών μπορούν να αντιληφθούν ότι οι κατεστραμμένοι κωδικοί, αφού είναι ήδη γνωστοί στο «υπολογιστικό σύστημα», μπορούν να αξιοποιηθούν από το «υπολογιστικό σύστημα» εκ των υστέρων, μόλις δηλαδή «κλείσει» το σύστημα για τους κοινούς θνητούς. Το «υπολογιστικό σύστημα» δεν χρειάζεται να «μπει» στο «υπολογιστικό σύστημα» για να συμπληρώσει τα κατεστραμμένα ερωτηματολόγια που δεν ανήκουν σε κανένα, άρα κανένας δεν θα παραπονεθεί. Το «υπολογιστικό σύστημα» είναι το «υπολογιστικό σύστημα». Δεν αφήνει ίχνη, γιατί πολύ απλά τα δύο συστήματα ταυτίζονται. Ή μήπως αφήνει ίχνος;

Εκτός από αυτό υπάρχει και κάτι άλλο ιδιαίτερα ενδιαφέρον. Υπάρχουν συνάδελφοι που, επειδή δεν συμπληρώνουν ώρες σε ένα σχολείο διατίθενται από τη διεύθυνση και σε άλλα σχολεία. Αν, δηλαδή, ένας εκπαιδευτικός εργάζεται ταυτόχρονα –και δεν είναι λίγοι αυτοί- σε τρία σχολεία, θα αποκτήσει τρεις κωδικούς-κλειδιά για τη συμπλήρωση του ερωτηματολογίου.

Αυτό σημαίνει ότι εγώ για παράδειγμα που εργάζομαι σε τρία σχολεία, θα συμμετάσχω στη διαδικασία της αξιολόγησης με τρία ερωτηματολόγια ενώ εσύ μόνο με ένα. Έχασες. Κερδίζω. Κερδίζω και εσένα και τον φίλο σου, ενώ θα είμαστε ισοπαλία αν βρεις άλλον έναν. Ενώ δηλαδή, είμαστε ως φυσικά πρόσωπα ένας προς έναν, ως ερωτηματολόγια είμαστε τρία προς έναν.

Είναι λογικό να σκεφτεί κάποιος ότι αν όλοι οι εκπαιδευτικοί συμμετείχαν στην αξιολόγηση τότε ο αριθμός των ερωτηματολογίων θα ήταν μεγαλύτερος από τον αριθμό των εκπαιδευτικών που εργάζονται στην εκπαίδευση. Υπάρχει κάποιος που πιστεύει ότι σε αυτή την περίπτωση θα δημοσιοποιούσαν τα πραγματικά στοιχεία ή μήπως θα κατέστρεφαν τα περισσευούμενα ερωτηματολόγια;

Ωραία όλα αυτά αλλά λύση υπάρχει;

Δύσκολη απάντηση. Δεν ξέρω αν υπάρχει χρόνος. Σίγουρα η ανάδειξη ενός τόσο μεγάλο προβλήματος –ήπιος χαρακτηρισμός- είναι μια πρώτη λύση.

Σχετικά με την εκτύπωση όλων των κωδικών υπάρχει μια λύση που πιστεύω ότι αν κινηθούμε άμεσα θα έχει αποτέλεσμα. Αφού οι διευθυντές των σχολείων εκτύπωσαν όλους τους κωδικούς, θα πρέπει αυτοί να καταγραφούν επίσημα από το σύλλογο διδασκόντων –όχι να δοθούν σε συγκεκριμένους εκπαιδευτικούς- και στη συνέχεια να υπογράψουν όλοι οι εκπαιδευτικοί ότι πραγματικά αυτοί οι κωδικοί δεν χρησιμοποιήθηκαν. Στη συνέχεια, όλα τα στοιχεία των αχρησιμοποίητων κωδικών να συγκεντρωθούν κεντρικά ώστε να δούμε πραγματικά ποια είναι τα ποσοστά της συμμετοχής στερώντας από το υπουργείο τη δυνατότητα να εμφανίσει στατιστικά στοιχεία κατά τα συμφέροντά του. Με τον τρόπο αυτό όποιος θα ήθελε να παρέμβει εκ των υστέρων στα πλαίσια την επονομαζόμενης «δημιουργικής λογιστικής», στερείται της δυνατότητας.

Σχετικά με το θέμα των διπλών ή τριπλών ερωτηματολογίων τα οποία ανήκουν στον ίδιο εκπαιδευτικό που εργάζεται σε δύο ή τρία σχολεία ταυτόχρονα, δεν μπορώ να σκεφτώ κάτι πέρα από το προφανές. Αφού δεν διορθώνεται ένα τέτοιο πρόβλημα, πρέπει η όλη διαδικασία να σταματήσει πάραυτα διότι θα οδηγήσει σε παραπλανητικό αποτέλεσμα.

Είμαι πεπεισμένος ότι ακόμη και το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας, πέρα από τις όποιες προθέσεις που ενδεχομένως ανεπαρκή μυαλά ή και κακοπροαίρετοι τού καταλογίζουν, δεν θα ήθελε η προσπάθεια που καταβάλλει για την αναβάθμιση των δομών της εκπαίδευσης να ξεκινήσει με παραπλανητικά στοιχεία. Ούτε το ίδιο θα είχε ασφαλή στοιχεία για να οδηγηθεί σε αξιόπιστα συμπεράσματα, ούτε θα μπορούσε να πείσει στηριζόμενο σε αυτά τα παραπλανητικά στοιχεία την εκπαιδευτική κοινότητα αλλά και την ίδια την κοινωνία για την αξία των λύσεων που θα προτείνει.

Υπάρχει χρόνος να αλλάξουν τα πράγματα.

Θα βρεθεί χρόνος να αλλάξουν τα πράγματα.

Έχουν γνώση οι φύλακες, είναι έτοιμοι και αποφασισμένοι…

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 05/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

αξιολογηση
Κύμα συμπαράστασης στους δύο Διευθυντές που απειλούνται με καθαίρεση γιατί δεν προχώρησαν σε αξιολόγηση
Εκπαιδευτικοί: Καλούμε τη Δ/ντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας και τα υπόλοιπα μέλη του συμβουλίου επιλογής να εγκαταλείψουν κάθε σκέψη δίωξης ή...
Κύμα συμπαράστασης στους δύο Διευθυντές που απειλούνται με καθαίρεση γιατί δεν προχώρησαν σε αξιολόγηση
ekpaideutikoi
Εκπαιδευτικοί: Οχι στις συγχωνεύσεις Τμημάτων - Να παρθούν πίσω οι αναστολές κατάτμησης νέων Τμημάτων
Οπως τονίζουν οι εκπαιδευτικοί, το Υπουργείο Παιδείας, συνεπές στην αντιεκπαιδευτική πολιτική των συγχωνεύσεων τμημάτων και αύξησης των μαθητών ανά...
Εκπαιδευτικοί: Οχι στις συγχωνεύσεις Τμημάτων - Να παρθούν πίσω οι αναστολές κατάτμησης νέων Τμημάτων