Thumbnail
Σοβαρές αρνητικές συνέπειες στο εργασιακό μέλλον των εκπαιδευτικών φέρνουν οι αλλαγές που προβλέπει το νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση

Ενάντια στο νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση τάσσεται η Α' ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης σημειώνοντας ότι για «μια ακόμη φορά Κυβέρνηση και Υπουργείο εργαλειοποιούν την πανδημία και φέρουν νομοσχέδια για ψήφιση στη Βουλή, όπως αυτό για την ΕΕΚ, με κλειστά σχολεία, έχοντας δέσει χειροπόδαρα το συνδικαλιστικό κίνημα, με απαγορεύσεις συγκεντρώσεων άνω των 9 ατόμων, για να μηδενίσουν τις αντιδράσεις».

Η Α' ΕΛΜΕ υπογραμμίζει επιπλέον ότι «οι συνέπειες για το εργασιακό μέλλον των εκπαιδευτικών προβλέπονται δυσοίωνες. Εφόσον μετά από τις εισηγήσεις των Σ.Σ.Π.Α.Ε. (Συμβούλιο Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας) προκύπτουν καταργήσεις τομέων και ειδικοτήτων αλλά και  ή μεταφορά τους από τα ΕΠΑ.Λ στις Ε.Σ.Κ.(προβλέπεται να μην υπάρχουν αλληλοεπικαλύψεις στην ΕΕΚ.) οδηγούμαστε με μαθηματική ακρίβεια σε πλεόνασμα προσωπικού σε κάποιες ειδικότητες εκπαιδευτικών.

Η αλλαγή των ειδικοτήτων που υπάρχουν αυτή τη στιγμή, θα έχει ως αποτέλεσμα την άτακτη ανακατανομή οργανικών θέσεων και καθηγητές με μεγάλη προϋπηρεσία θα βρεθούν χωρίς ωράριο».

Η Α' ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης ζητά μεταξύ άλλων ουσιαστική αναβάθμιση της τεχνικής-επαγγελματικής εκπαίδευσης, γενναία αύξηση της χρηματοδότησής της από τον κρατικό προϋπολογισμό, σύγχρονα και επαρκή εργαστήρια και μαζικές προσλήψεις μονίμων εκπαιδευτικών.

Αναλυτικά η σχετική ανακοίνωση:

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΚΑΙ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΛΕΙΟΠΟΙΟΥΝ  ΤΗΝ ΠΑΝΔΗΜΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΠΕΡΑΣΟΥΝ  ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΑ ΜΕ ΚΛΕΙΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

ΝΟMΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΕΕΚ - ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΕΚ ΣΤΙΣ «ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ»

Για μια ακόμη φορά Κυβέρνηση και Υπουργείο εργαλειοποιούν την πανδημία και φέρουν νομοσχέδια για ψήφιση στη Βουλή, όπως αυτό για την ΕΕΚ, με κλειστά σχολεία, έχοντας δέσει χειροπόδαρα το συνδικαλιστικό κίνημα, με απαγορεύσεις συγκεντρώσεων άνω των 9 ατόμων, για να μηδενίσουν τις αντιδράσεις.

Η Κυβέρνηση διατείνεται ότι πρόκειται για την  «αναβάθμιση» της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Κι ενώ θα περίμενε κανείς λογικά ότι ο όρος «αναβάθμιση» σημαίνει ότι  θα έχουμε καλύτερη υποδομή , σύγχρονα αναλυτικά προγράμματα και βιβλία , έρχεται ένα νομοσχέδιο  που δε προβλέπει τίποτε από αυτά το αντίθετο μάλιστα φορτώνει στην παλιά υποδομή όλο το νέο οικοδόμημα. Όλοι οι τύποι των μονάδων της ΕΕΚ (ΕΣΚ, ΕΠΑΛ, ΙΕΚ κλπ) θα στριμώχνονται στις ήδη υπάρχουσες απαρχαιωμένες δομές.  Προσαρμόζει την ΕΕΚ στις ανάγκες της αγοράς για φτηνό εργατικό δυναμικό και στις ειδικότητες που επιθυμούν οι τοπικές επιχειρήσεις , ιδιωτικοποιεί παραπέρα τις δομές της , δημιουργεί κατηγοριοποιήσεις μεταξύ των σχολείων της ίδιας βαθμίδας με τα Πρότυπα ΕΠΑΛ.

Το νομοσχέδιο για την ΕΕΚ αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο και είναι ενταγμένο στο περιβόητο “σχέδιο Πισσαρίδη”, που θέλει η κυβέρνηση να εφαρμόσει για την «ανάκαμψη της καπιταλιστικής οικονομίας». Σε αυτή την «εργασιακή ζούγκλα» θέλει το νομοσχέδιο να προσαρμόσει την ΕΕΚ και να βγάλει τους ανάλογους αποφοίτους. Είναι κομμένο και ραμμένο στις ανάγκες των επιχειρήσεων και των εργοδοτών!

Αναλυτικά:

Θεσμοθετεί τις  διετείς μεταγυμνασιακές Επαγγελματικές  Σχολές Κατάρτισης (ΕΣΚ), μαζί με τις ΕΠΑΣ Μαθητείας του ΟΑΕΔ  κατατάσσονται στο επίπεδο 3 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων .Πρόκειται για σχολές που από την πρώτη ημέρα, ο μαθητής “ασκείται σε πρακτική άσκηση/μαθητεία” σε εργοδότες και παράλληλα παρακολουθεί θεωρητικά-εργαστηριακά μαθήματα. Θα παρέχουν ουσιαστικά Μαθητεία Ανηλίκων   χωρίς προβλεπόμενη αμοιβή (κι αν αυτή υπάρξει, θα καταβάλλεται από το κράτος-τσάμπα εργασία για τους εργοδότες), με εκπαίδευση δομημένη πάνω στη λογική της χαμηλής, ταχύρρυθμης ακόμα και εξ αποστάσεως κατάρτισης, χωρίς δυνατότητα περαιτέρω εκπαιδευτικής και επαγγελματικής εξέλιξης. Στην ουσία ετοιμάζει για την αγορά τους αυριανούς εργαζόμενους των 200€. Αναλώσιμους σε κάθε μεταβολή της αγοράς εργασίας .

Δηλαδή, ο νέος, από την ηλικία των 15 ετών, διώχνεται από το σχολείο, οδηγείται στην κατάρτιση και στην ανήλικη εργασία, Ο μαθητής αποκόπτεται ακόμα πιο νωρίς από την γενική μόρφωση που παρέχεται, με τα μαθήματα γενικής παιδείας στα ΓΕΛ, αλλά και στα ΕΠΑΛ  η οποία είναι αναγκαία για την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας του και αποτελεί τη βάση για την ολοκληρωμένη μετέπειτα επαγγελματική πορεία, ανεξάρτητα από το επάγγελμα που θα ακολουθήσει στη ζωή του.

Δεν θα αποτελεί «συνειδητή επιλογή» των μαθητών όπως διατείνεται η Κυβέρνηση, αλλά συνειδητή επιλογή των επιχειρήσεων , της κυβέρνησης και της ΕΕ. Η διακοπή της σχολικής εκπαίδευσης από την ηλικία των 15 ετών και η πρόωρη στροφή στην κατάρτιση θα είναι λύση ανάγκης για τα παιδιά των εργατικών λαϊκών οικογενειών.

Δικαίωμα ίδρυσης ΕΣΚ δίνεται και σε άλλους φορείς του Δημοσίου (ΝΠΔΔ) αλλά  και σε ΝΠΙΔ, εργοδοτικούς φορείς και επιχειρήσεις. Στις σχολές αυτές εγγράφονται απόφοιτοι γυμνασίου, διδάσκουν εκπαιδευτές και όχι εκπαιδευτικοί, οι εκπαιδευτές προσλαμβάνονται από άγνωστο μέχρι στιγμής μητρώο εκπαιδευτών ως ωρομίσθιοι και με συμβάσεις έργου, ενώ Διευθυντές τους μπορεί να είναι και μη εκπαιδευτικοί

Θεσμοθετεί  νέα όργανα σε περιφερειακό (ΣΣΠΑΕ), κλαδικό και κεντρικό επίπεδο (ΚΣΕΕΚ)

Με το νομοσχέδιο αυτό εξειδικεύεται η κυρίαρχη στρατηγική επιλογή για την λεγόμενη αυτονομία και αποκέντρωση της εκπαίδευσης. Στα δύο νέα κεντρικά όργανα που ιδρύονται, το Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Σ.Ε.Ε.Κ.) και το Συμβούλιο Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας (Σ.Σ.Π.Α.Ε.), καθοριστικό ρόλο και λόγο στο περιεχόμενο των σπουδών θα έχουν οι λεγόμενοι «κοινωνικοί εταίροι» δηλαδή οι επιχειρήσεις, εκπρόσωποι του ΣΕΒ και άλλων επιμελητηρίων, φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η ΓΣΕΕ κ.α.. Το ΥΠΑΙΘ αναλαμβάνει πλέον το ρόλο του συντονιστή και του εποπτεύοντος. Ανοίγει έτσι ο δρόμος για να προσαρμόζεται και να καθορίζεται η ΤΕΕ και το περιεχόμενο σπουδών της με έναν «ευέλικτο» τρόπο σύμφωνα με τις ανάγκες των επιχειρηματικών συμφερόντων, αγνοώντας και το γεγονός ότι ο επαγγελματικός προσανατολισμός των νέων ανθρώπων δεν πρέπει να οριοθετείται από την προοπτική της ανάπτυξης της οικονομίας σε τοπικό επίπεδο, αλλά λαμβάνοντας υπόψη και  την πρόοδο της επιστήμης, και τις τεχνολογικές εξελίξεις και έναν μακροπρόθεσμο προγραμματισμό για τη χώρα και το λαό της.

Ίδρυση Πρότυπων ΕΠΑ.Λ.

Η ίδρυση και κυρίως ο σκοπός και τα χαρακτηριστικά λειτουργίας των Π.ΕΠΑΛ δείχνουν το τι θα επακολουθήσει σε όλη τη δημόσια εκπαίδευση συνολικά.

Εκτός απ’ τον στόχο για τη στήριξη και την εφαρμογή των σχεδιασμών της Ε.Ε.Κ. με την ουσιαστική συμμετοχή της αγοράς, σκοπός της λειτουργίας των Π.ΕΠΑΛ είναι η ενίσχυση του βαθμού Αυτονομίας των ΕΠΑ.Λ «με ενεργό ρόλο των εκπροσώπων της τοπικής κοινωνίας», δηλαδή των Δήμων, των τοπικών εκπροσώπων της αγοράς και των επιχειρήσεων που θα έχουν τον πρώτο λόγο στη διαμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών στους τομείς και τις ειδικότητες που θα μεταβάλλονται συχνότατα, συμπαρασύροντας και τις ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό. Προβλέπεται και η δυνατότητα για 6ωρη μη αμειβόμενη πρακτική άσκηση ανηλίκων – μαθητών σε όλες τις τάξεις των ΕΠΑΛ - σε χώρους εργασίας, πράγμα που σημαίνει και αντίστοιχη απώλεια διδακτικών ωρών ενώ  για  πρώτη φορά ο χώρος εργασίας θα είναι χώρος παροχής τυπικής εκπαίδευσης σε επίπεδο λυκείου. Ανοίγει ο δρόμος για την κατηγοριοποίηση των σχολείων.

 Στα Π.ΕΠΑΛ θα εφαρμοστεί το πλέον σκληρό σύστημα αξιολόγησης με βάση το «σύστημα διοίκησης ποιότητας» που ακολουθείται στις επιχειρηματικές παραγωγικές μονάδες. Οι μαθητές αντιμετωπίζονται ως αντικείμενα παραγωγής χωρίς να λαμβάνεται υπόψη κανένα κοινωνικοοικονομικό κριτήριο. Σε αυτά τα σχολεία θα διδάσκει και το ανάλογο εκπαιδευτικό προσωπικό με αυξημένα προσόντα. Καθιερώνεται η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, της εκπαιδευτικής μονάδας αλλά και των εκπαιδευτικών, η οποία θα αποτελέσει οδηγό για την γενικευμένη εφαρμογή της και στα υπόλοιπα ΕΠΑΛ.

Η αξιολόγηση στα Π.ΕΠΑΛ θα γίνεται με βάση:

α) Τις Εισροές που περιλαμβάνουν τους εκπαιδευτικούς και τα προσόντα τους, την υλικοτεχνική υποδομή σε διδακτικό υλικό, τα προγράμματα και αυτονόητα τους μαθητές

β) Τις Διαδικασίες που περιλαμβάνουν τις διδακτικές μεθόδους και την εφαρμογή τους και

γ) Τις Εκροές που αφορούν τα μαθησιακά αποτελέσματα.

Οι συνέπειες για τους εκπαιδευτικούς

Οι συνέπειες για το εργασιακό μέλλον των εκπαιδευτικών προβλέπονται δυσοίωνες. Εφόσον μετά από τις εισηγήσεις των Σ.Σ.Π.Α.Ε. (Συμβούλιο Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας) προκύπτουν καταργήσεις τομέων και ειδικοτήτων αλλά και  ή μεταφορά τους από τα ΕΠΑ.Λ στις Ε.Σ.Κ.(προβλέπεται να μην υπάρχουν αλληλοεπικαλύψεις στην ΕΕΚ.) οδηγούμαστε με μαθηματική ακρίβεια σε πλεόνασμα προσωπικού σε κάποιες ειδικότητες εκπαιδευτικών.

Η αλλαγή των ειδικοτήτων που υπάρχουν αυτή τη στιγμή, θα έχει ως αποτέλεσμα την άτακτη ανακατανομή οργανικών θέσεων και καθηγητές με μεγάλη προϋπηρεσία θα βρεθούν χωρίς ωράριο.

Είναι επίσης προφανές ότι με την ίδρυση των Ε.Σ.Κ. θα παρατηρηθεί μείωση του μαθητικού δυναμικού στα ΕΠΑΛ με άμεση επίπτωση στις οργανικές θέσεις των εκπαιδευτικών αφού στις Ε.Σ.Κ. δεν θα διδάσκουν εκπαιδευτικοί αλλά «εκπαιδευτές».

Οι συντάκτες του νομοσχεδίου, μειώνουν θέσεις ευθύνης από τους εκπαιδευτικούς των ΕΠΑ.Λ. – Ε.Κ. και ταυτόχρονα αυξάνουν τις αμοιβές - επιδόματα στα στελέχη κατάρτισης (διευθυντές/υποδιευθυντές ΙΕΚ και διευθυντές Ε.Σ.Κ).

Αντικατάσταση σε όλες τις δομές μέρους ή όλου του προγράμματος σπουδών από εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Μετά την ολοκλήρωση των προγραμμάτων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης χορηγείται κανονικά Βεβαίωση Επαγγελματικής Κατάρτισης και δυνατότητα στη συνέχεια συμμετοχής σε πιστοποιήσεις του ΕΟΠΠΕΠ. Έχουμε, δηλαδή, γενίκευση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και αντικατάσταση της δια ζώσης. Η πλούσια εμπειρία της περιόδου της πανδημίας, όπου εφαρμόστηκε η τηλεκπαίδευση επιβεβαιώνει τον αντιπαιδαγωγικό της χαρακτήρα και το γεγονός ότι είναι ανεφάρμοστη σε εργαστηριακά μαθήματα. Είναι φανερό ότι ο αποκλειστικός λόγος για την υιοθέτηση αυτών των ρυθμίσεων είναι η μείωση του κόστους της ΕΕΚ. Αλλά αυτό δε μπορεί να θεωρείται αναβάθμιση…

Εμπορευματοποίηση της ΕΕΚ και παρέμβαση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Στο ν/σ προβλέπεται η εισαγωγή των αποφοίτων των ΙΕΚ στα Πανεπιστήμια με κατατακτήριες εξετάσεις. Θυμίζουμε ότι το 50% των ΙΕΚ αυτή τη στιγμή είναι ιδιωτικά. Το μέτρο αυτό σε συνδυασμό με την κατάργηση των Δημοσίων ΙΕΚ που έχουν λιγότερους από 250 σπουδαστές σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και 100 στην υπόλοιπη Ελλάδα, θα διευρύνει την ιδιωτική πρωτοβουλία σε αυτό τον τομέα, προσφέροντας τους νέους που επιθυμούν να εισαχθούν στα πανεπιστήμια ως «πελάτες». Να σημειωθεί ότι είναι η 1η φορά που εισάγονται σε ΑΕΙ υποψήφιοι από κατώτερη βαθμίδα χωρίς Πανελλαδικές εξετάσεις.

Ενίσχυση των μηχανισμών πιστοποίησης. Διατηρείται το καθεστώς πιστοποίησης που σημαίνει ότι το πτυχίο δεν συνεπάγεται επαγγελματικά δικαιώματα. Η πιστοποίηση που μέχρι τώρα είναι στον ΕΟΠΠΕΠ και δεν είναι δωρεάν, προβλέπεται με το ν/σ να διεξάγεται από ιδιωτικούς φορείς, με χαράτσι-δωράκι στους ιδιώτες, σε βάρος των αποφοίτων της ΕΕΚ.

Καλούμε όλους τους συναδέλφους, να καταδικάσουν τα αντιεκπαιδευτικά σχέδια του Υπουργείου Παιδείας που υποβαθμίζουν ακόμα περισσότερο τα μορφωτικά και εργασιακά δικαιώματα των μαθητών μας. Να απορρίψουν στο σύνολό τους τις επιχειρούμενες αναδιαρθρώσεις

Δυναμώνουμε τον συλλογικό αγώνα για πραγματική αναβάθμιση της ΕΕΚ, για σύγχρονη επαγγελματική μόρφωση, δουλειά με δικαιώματα, πτυχία με αξία.

Διεκδικούμε:

  • Ουσιαστική αναβάθμιση της τεχνικής-επαγγελματικής εκπαίδευσης
  • Γενναία αύξηση της χρηματοδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό της ΕΕΚ
  • Σύγχρονη και επαρκή εργαστήρια για όλες τις δομές της ΕΕΚ, εξοπλισμός και υποδομές
  • Έγκριση όλων των ολιγομελών τμημάτων για να μπορούν οι σπουδαστές να σπουδάζουν στις ειδικότητες που επιθυμούν
  • Μαζικές προσλήψεις μονίμων εκπαιδευτικών
  • Ριζικές αλλαγές στα αναλυτικά προγράμματα ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες εξελίξεις της επιστήμης και της τεχνολογίας,
  • Πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα κατά τη διάρκεια της μαθητείας/πρακτικής άσκησης
  • Μόνη προϋπόθεση για τη δουλειά, όλα τα επαγγελματικά δικαιώματα να δίνονται με το πτυχίο. Κατάργηση της πιστοποίησης.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 03/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα