«Είμαστε πλήρως αντίθετοι στα εργαστήρια δεξιοτήτων και με τις στοχεύσεις τους ως ένα ακόμα βήμα ενταγμένο στη συνολικότερη αντιεκπαιδευτική πολιτική και απαιτούμε την κατάργησή τους», σημειώνει η Γ' ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης σε ανακοίνωσή της.
«Είναι ευτελισμός της εκπαιδευτικής διαδικασίας και εμπαιγμός για τους εκπαιδευτικούς η απόφαση του Υπουργείου να επιβάλλει ως μάθημα Α΄ ανάθεσης σε ειδικότητες που τους στέρησε ώρες από το γνωστικό τους αντικείμενο π.χ. ΠΕ08, ΠΕ78, κ.ά», αναφέρεται παράλληλα.
Αναλυτικά η σχετική ανακοίνωση:
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ.
Από το σχολικό έτος 2021-22 εισάγονται στο ωρολόγιο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού Σχολείου και του Γυμνασίου τα εργαστήρια δεξιοτήτων . Οι περίφημες «ήπιες δεξιότητες» ( μετάφραση τoυ όρου soft skills από τα κείμενα του ΟΟΣΑ), ορίζονται από το νόμο ως δεξιότητες ζωής, τεχνολογίας και επιστήμης , όπως ρομποτική, επιχειρηματικότητα, παραγωγικότητα, προσαρμοστικότητα και διαχωρίζονται από τις «σκληρές» δεξιότητες, τα 3R (γραφή, ανάγνωση, αριθμητική).
Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ δεν αρκεί τα εκπαιδευτικά συστήματα να επικεντρώνονται στον γνωστικό τομέα και τις βασικές δεξιότητες των 3R, αλλά πρέπει να προσανατολίζονται στις ίδιες τις ατομικές ιδιότητες και συμπεριφορές των υποκειμένων και ειδικότερα στην ανάγκη να είναι ευέλικτοι και κυρίως να αναπροσανατολίζονται και να ανασχεδιάζουν ατομικά τον βίο τους προς όφελος της παγκόσμιας οικονομίας!
ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ Ή ΤΗΣ ΟΛΟΠΛΕΥΡΗΣ ΓΝΩΣΗΣ;
Οι νέες θεματικές, κάθε άλλο παρά αθώες και ταξικά ουδέτερες είναι. Τα παιδιά πρέπει να διαπαιδαγωγηθούν στον εθελοντισμό, την επιχειρηματικότητα, την προσαρμοστικότητα και ανθεκτικότητα, καθώς το κοινωνικό κράτος σταδιακά συρρικνώνεται, εμπορευματοποιούνται τα δημόσια αγαθά και επιβάλλεται αυταρχικό καθεστώς ελέγχου και εποπτείας στην κοινωνική και πολιτική ζωή. Σε μια τέτοια πραγματικότητα οι βασικές αξίες που προκρίνονται είναι η ατομική ευθύνη, ο ανταγωνισμός και η άμεση εμπλοκή – παρέμβαση ιδιωτικών συμφερόντων στην εκπαίδευση. Τα εργαστήρια δεξιοτήτων σε συνδυασμό με άλλες αλλαγές, όπως οι εξετάσεις P.I.S.A , φιλοδοξούν να διαμορφώσουν τον μελλοντικό εργαζόμενο που έχουν ανάγκη οι επιχειρήσεις, ένα εργαζόμενο που θα επανακαταρτίζεται συνεχώς σε πεδία που άμεσα έχει ανάγκη η αγορά και όταν αυτά απαξιώνονται θα βγαίνει στην ανεργία και τη διαρκή επανακατάρτιση με δική του ευθύνη και έξοδα.
Το ΙΕΠ υπαγορεύει μια έτοιμη λίστα εκπαιδευτικού υλικού, όπου κυριαρχούν έτοιμα πατρόν εκπαιδευτικών προγραμμάτων που θα υπηρετούν τους παραπάνω στόχους. Στην αρχή κάθε κύκλου ο εκπαιδευτικός συμπληρώνει σχέδιο δράσης και στο τέλος μια φόρμα αξιολόγησης του κύκλου καθώς και περιγραφική αξιολόγηση κάθε μαθητή που την δίνει στους γονείς. Πέρα από την πρωτοφανή γραφειοκρατική διαδικασία-εκπαιδευτικός με 8 ώρες εργαστήρια δεξιοτήτων πρέπει να φτιάξει 32 projects και ατομικά πορτοφόλια ισα με τον αριθμό των μαθητών!-, ανοίγει ο επικίνδυνος δρόμος για τον άμεσο έλεγχο της διδακτικής πράξης από τη διεύθυνση εκπαίδευσης αλλά και από όλους τους φορείς που περιγράφονται παρακάτω. Εμπλέκει μέσω πρόσκλησης του ΙΕΠ μια σειρά κρατικούς και μη κρατικούς, ιδιωτικούς φορείς, από την ελληνική αστυνομία έως ΜΚΟ την περιφερειακή και τοπική αυτοδιοίκηση και αθλητικές ομάδες στο στρατηγικό πεδίο της παραγωγής εκπαιδευτικού υλικού! ΜΚΟ και εταιρίες θα παρεμβαίνουν στο μορφωτικό περιεχόμενο του δημόσιου σχολείου!
Την περσινή χρονιά τα «εργαστήρια δεξιοτήτων» εφαρμόστηκαν πιλοτικά σε 218 σχολικές μονάδες Α΄θμιας και Β΄θμιας εκπαίδευσης. Αλήθεια, υπήρξε κάποιου είδους αποτίμηση αυτής της πιλοτικής εφαρμογής; Πραγματοποιήθηκε άραγε μέσω τηλεκπαίδευσης (!!) η πιλοτική εφαρμογή ενός πιλοτικού προγράμματος, η ρητορική του οποίου (ψευδώς) επικαλείται τη βιωματική μάθηση;
Καμία σχέση δεν έχει η πραγματική στοχοθεσία αυτού του «μαθήματος» με τη βιωματική μάθηση, την ανάπτυξη κριτικής σκέψης-πόσο ειρωνικό, όταν εξοβελίστηκαν από το ωρολόγιο πρόγραμμα μαθήματα των κοινωνικών, οικονομικών επιστημών και της τέχνης!-και άλλων εννοιών της παιδαγωγικής που προσχηματικά και παραπλανητικά χρησιμοποιεί το Υπουργείο. Εξάλλου οι εκπαιδευτικοί όλα αυτά τα χρόνια, αποδεικνύουμε στην πράξη, ότι μπορούμε να διδάσκουμε θεματικές πλευρές που αφορούν την επικαιρότητα (περιβάλλον, ρατσισμός, ενδοσχολική βία κ.λ.π.), οξυμμένα ζητήματα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά μας (διατροφή, επαγγελματικός προσανατολισμός, κ.λ.π.), με ποικιλία παιδαγωγικών εργαλείων και προσεγγίσεων.
Τα εργαστήρια δεξιοτήτων είναι μια ιστορική τομή αντιδραστικής εισβολής στο περιεχόμενο με «καινοτόμες διδακτικές και εκπαιδευτικές δράσεις», κατά παραγγελία της Ε.Ε., οι οποίες συνηγορούν στην κατασκευή ημιμαθών ,άρα και ανελεύθερων πολιτών που η ζωή τους θα ρυθμίζεται με ελαστικές σχέσεις εργασίας. Ένα ακόμα βήμα οικοδόμησης του σχολείου των αποσπασματικών και κατακερματισμένων δεξιοτήτων και πληροφοριών.
Στα πλαίσια της λεγόμενης «εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης», μπαίνει ο δείκτης σε σχέση με την «καλλιέργεια δεξιοτήτων στους μαθητές». Η γενίκευση των εργαστηρίων δεξιοτήτων, οι διαδικασίες του προγραμματισμού, των αξιολογικών αποτιμήσεων και των δημοσιεύσεων της δουλειάς του κάθε συναδέλφου καμία σχέση δεν έχουν με την παιδαγωγική διαδικασία.
Τέλος, είναι ευτελισμός της εκπαιδευτικής διαδικασίας και εμπαιγμός για τους εκπαιδευτικούς η απόφαση του Υπουργείου να επιβάλλει ως μάθημα Α΄ ανάθεσης σε ειδικότητες που τους στέρησε ώρες από το γνωστικό τους αντικείμενο π.χ. ΠΕ08, ΠΕ78, κ.ά.
- Είμαστε πλήρως αντίθετοι στα εργαστήρια δεξιοτήτων και με τις στοχεύσεις τους ως ένα ακόμα βήμα ενταγμένο στη συνολικότερη αντιεκπαιδευτική πολιτική και απαιτούμε την κατάργησή τους.
- Απαιτούμε την πλήρη επαναφορά των μαθημάτων των κοινωνικών, πολιτικών και οικονομικών επιστημών, όπως και της τέχνης.
- Καλούμε τους εκπαιδευτικούς που θα τα υλοποιήσουν να μην αποδεχτούν τη στοχοθεσία και τη μορφή υλοποίησης, αλλά να τα σχεδιάσουν στο πλαίσιο της παιδαγωγικής ελευθερίας και των βασικών παιδαγωγικών αρχών της κριτικής παιδαγωγικής .Η οποιαδήποτε διαδικασία, στα πλαίσια του ωρολογίου προγράμματος, μιας και τα εργαστήρια εντάσσονται στο πρόγραμμα, πρέπει να είναι στην απόλυτη ευθύνη των εκπαιδευτικών, να μένει στα πλαίσια της τάξης. Ο κάθε εκπαιδευτικός έχει την παιδαγωγική ευθύνη για το τμήμα και τους μαθητές τους, γνωρίζει καλύτερα από τον καθένα τις ανάγκες και τις δυσκολίες της τάξης του, ειδικά τα συσσωρευμένα προβλήματα της πανδημίας, και με βάση αυτό μπορεί και πρέπει να έχει τη δυνατότητα αξιοποίησης και των ωρών που το ΥΠΑΙΘ έχει καθορίσει ως «εργαστήρια δεξιοτήτων».
- Να μην υλοποιήσουν κανένα «εκπαιδευτικό» πρόγραμμα κρατικού, μη κρατικού ή ιδιωτικού φορέα που δεν έχει καμία απολύτως σχέση με την εκπαίδευση και την παιδαγωγική. Να μην υπάρχει καμία εμπλοκή στην εκπαιδευτική διαδικασία ιδιωτικών φορέων, επιχειρήσεων, ΜΚΟ κ.τ.λ. Θα υπηρετήσουμε τις ανάγκες και τα δικαιώματα των μαθητών μας για ολόπλευρη μόρφωση, καλλιέργεια ελεύθερης κριτικής συνείδησης.
- Να μην προχωρήσουν στη δημοσίευση portfolio και σχεδίων διδασκαλίας, φύλλων αξιολόγησης, να μην αναρτήσουν τα σχέδια και την αποτίμηση των προγραμμάτων στην πλατφόρμα του ΙΕΠ καθώς αποτελεί μέρος της αξιολόγησης της σχολικής μονάδας και της ατομικής αξιολόγησης.
Καλούμε την ομοσπονδία να πιέσει προς την ικανοποίηση των άνω αιτημάτων και άμεσα να κηρύξει απεργία αποχή από την ανάρτηση των σχεδίων.
ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΟΜΑΣΤΕ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΔΩΡΕΑΝ ΣΧΟΛΕΙΟ ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΜΑΣ ΡΟΛΟ!
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 6/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη