Thumbnail
Πανελλαδικές

Μπορεί η επιτροπή εξετάσεων να διασκευάζει τα κείμενα που επιλέγει;

Με τι κριτήρια και σε ποιο βαθμό; Η ίδια η επιτροπή απαντά πως η διασκευή είναι πάγια τακτική και έχει χαρακτηριστικά «λεξιλογικά και δομικά ώστε να διευκολύνεται η διατύπωση κατάλληλων επιμέρους ερωτημάτων».

Με αυτόν τον τρόπο απαντά και σε δημοσίευμα εφημερίδας («Τα Νέα») για τις παρεμβάσεις που έγιναν σε κείμενο του Θεοτοκά το οποίο αποτέλεσε θέμα στη Νεοελληνική Γλώσσα για τους υποψηφίους των ΕΠΑΛ.

Με σαφή πρόθεση αλλά ίσως υπερβολική σπουδή να παραμείνει η εξέταση τεχνικά στο περιορισμένο φιλολογικό πεδίο, η επιτροπή για τα ΕΠΑΛ (διαφορετικής σύνθεσης από αυτήν των ΓΕΛ) προέβη σε αντικατάσταση ορισμένων αναφορών στο κείμενο από το βιβλίο «Στοχασμοί και θέσεις».

Συγκεκριμένα, στο αρχικό κείμενο αναφέρεται: «Ενας άξιος μαραγκός που κατέχει καλά τη δουλειά του και πιστεύει σε αυτή είναι πολύ πιο ολοκληρωμένος και αξιοσέβαστος άνθρωπος από έναν κούφο πρύτανη (σ.σ. προσοχή, όχι “κουφό”) ή έναν κακό πρωθυπουργό».

Η επιτροπή το διασκεύασε ως εξής: «Ενας άξιος μαραγκός που κατέχει καλά τη δουλειά του και πιστεύει σε αυτή είναι πολύ πιο ολοκληρωμένος και αξιοσέβαστος άνθρωπος από έναν κακό επιστήμονα».

Δηλαδή αντικαταστάθηκε ο «κούφος πρύτανης και ο κακός πρωθυπουργός» από τον «κακό επιστήμονα».

«Είναι σύνηθες φαινόμενο τα κείμενα στο μάθημα της Γλώσσας να διασκευάζονται. Αλλωστε, αναφέρεται και στην εκφώνηση των θεμάτων ότι πρόκειται για διασκευασμένο απόσπασμα», αναφέρουν φιλόλογοι.

Ωστόσο, η φετινή προσαρμογή απέκτησε πολιτικά χαρακτηριστικά, καθώς αφορούσε τον «κακό πρωθυπουργό».

Αλλοίωση δεν είναι, λένε οι αρμόδιοι εκπαιδευτικοί. Εξ ου και η απουσία σχετικής επισήμανσης από τις ενώσεις ή τους φροντιστές.

Ισως όμως να μην ήταν απαραίτητη. Οπως κάθε περιττή φοβία, ακόμα κι αν πρόκειται για τις πανελλαδικές εξετάσεις, ακόμα κι αν απευθύνεται σε παιδιά που έχουν λάβει κυρίως επαγγελματική εκπαίδευση.

Η επιτροπή επιμένει στο μαθησιακό κομμάτι. Στην ανακοίνωσή της αναφέρει:

«Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία για την πανελλαδική εξέταση στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, τα κείμενα που επιλέγονται μπορούν να διασκευάζονται για τις ανάγκες της εξέτασης, κάτι που συνιστά πάγια τακτική: κείμενα προσαρμόζονται λεξιλογικά και δομικά, έτσι ώστε να διευκολύνουν τη διατύπωση κατάλληλων επιμέρους ερωτημάτων (περιεχομένου, οργάνωσης του κειμένου κ.λπ.) ώστε να ανταποκρίνονται στα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα του προγράμματος σπουδών της Νεοελληνικής Γλώσσας. Συνεπώς, είναι εντελώς αβάσιμη η πληροφορία ότι συμβαίνει για πρώτη φορά διασκευή κειμένου».

Κατά τα άλλα, χθες, η εικόνα των Πανελλαδικών είχε αντιθέσεις.

Τα Μαθηματικά ήταν για καλά προετοιμασμένους, τα Αρχαία χωρίς σοβαρές δυσκολίες.

Ηταν τα πρώτα μαθήματα προσανατολισμού. Περισσότερο ικανοποιημένοι μάλλον είναι οι υποψήφιοι των ανθρωπιστικών σπουδών, καθώς τα θέματα στα Αρχαία, σύμφωνα με τους φιλολόγους, ήταν κατανοητά και στο πλαίσιο των δυνατοτήτων των διαγωνιζομένων.

Αντιθέτως, στα Μαθηματικά τα θέματα είχαν ιδιαίτερα υψηλές απαιτήσεις στις οποίες μπορούσαν να ανταποκριθούν οι καλά διαβασμένοι, ενώ η κλιμάκωση της δυσκολίας έφτασε και σε θέμα που απαιτούσε αυξημένες μαθηματικές ικανότητες, όπως αναφέρει και η Μαθηματική Εταιρεία, σημειώνοντας πως ήταν θέματα «σαφώς δυσκολότερα από τα αντίστοιχα περσινά».

Ειδικότερα:

Για τα Μαθηματικά Προσανατολισμού «καλύπτεται μεγάλο μέρος της ύλης, όχι όμως στο απαραίτητο εύρος της. Αρκετά ερωτήματα ήταν επικεντρωμένα σε συγκεκριμένο κεφάλαιο που αναφέρεται σε προηγούμενες τάξεις. Ο διατιθέμενος χρόνος δεν επαρκούσε για την πλήρη και επιτυχή διαπραγμάτευση των θεμάτων, παρότι σε κάποια ερωτήματα είχαν δοθεί τα ενδιάμεσα αποτελέσματα. Η διάρθρωση των ερωτημάτων δεν είχε την απαιτούμενη κλιμάκωση στο θέμα. Οι υποψήφιοι έπρεπε να έχουν πολύ καλή γνώση της ύλης των Μαθηματικών των προηγούμενων τάξεων».

Για τα Αρχαία, η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων εκτιμά πως «τα ερωτήματα που συνοδεύουν το διδαγμένο κείμενο (Πλάτωνος «Πρωταγόρας» 322d- 323c) είναι σαφή και κατανοητά».

Ωστόσο, για ακόμη μια φορά θέτει θέμα ανανέωσης της ύλης του μαθήματος από την οποία κάθε χρόνο επιλέγεται ένα διδαγμένο κείμενο.


Πηγή: Αννα Ανδριτσάκη - Εφημερίδα των Συντακτών

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

thrania-sxoleio-intime-4-768x480.jpg
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Σε ποιες περιοχές τα σχολεία δεν θα λειτουργήσουν την Δευτέρα που έρχεται
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Παιδιά στη Γάζα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
Τα παιδιά που έχουν εκτεθεί σε πολεμικά γεγονότα εμφάνιζουν αλλαγές DNA σε πολλές τοποθεσίες και περιοχές στο γονιδίωμα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
μηλοξιδο
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες
Το μήλο έχει λίγες θερμίδες και είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, κάτι που τα καθιστά ένα υγιεινό σνακ ή συστατικό σε κάθε δίαιτα
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες