Σε επίκαιρη ερώτηση του Αναξάρτητου Βουλευτή Μιχάλη Χουρδάκη απάντησε η Ζέττα Μακρή.
Η υφυπουργός Παιδείας ανακοίνωσε την ανάπτυξη Τράπεζας Θεμάτων στη λογική των ερωτήσεων και της φιλοσοφίας της έρευνας PISA, για την καλύτερη εξάσκηση των μαθητών.
Ολόκληρη η τοποθέτηση της υφυπουργού Παιδείας
«Κομβικής σημασίας μεταρρύθμιση αποτελούν οι αλλαγές που ήδη έχουν υλοποιηθεί τα τελευταία χρόνια προς την κατεύθυνση της καλλιέργειας των δεξιοτήτων, όπως είναι τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων και τα Αγγλικά στο Νηπιαγωγείο. Ειδικά όσον αφορά στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, να σας πω ότι πρόκειται για βιωματικού χαρακτήρα εργαστήρια, τα οποία προωθούν τις δεξιότητες του 21ου αιώνα. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται και δεξιότητες σημαντικές για τη βελτίωση αποτελεσμάτων του PISA, όπως: η κριτική σκέψη, η επικοινωνία, η συνεργασία, η δημιουργικότητα, η επίλυση προβλημάτων, η μελέτη περιπτώσεων, η ολιστική σκέψη, ο ψηφιακός γραμματισμός και οι εφαρμογές. Θα αναρωτηθείτε στο σημείο αυτό, πώς, ενώ π.χ. τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων το 2022 διένυαν ήδη τη δεύτερη χρονιά εφαρμογής τους, οι μαθητές μας δεν μπόρεσαν να ανταποκριθούν σε καλύτερο βαθμό στα ζητούμενα του PISA. Θα σας απαντήσω ότι όλες οι αλλαγές, σε οποιοδήποτε πεδίο ή τομέα της ανθρώπινης δραστηριότητας, χρειάζονται χρόνο προκειμένου να εφαρμοστούν στο σύνολό τους και να καρποφορήσουν. Έτσι και εδώ, προκειμένου να «εισπράξουμε» τα αποτελέσματα των αλλαγών, θα χρειαστεί να περάσει ο απαιτούμενος χρόνος.
Και να τονίσω, φυσικά, σε αυτό το σημείο, ότι το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα βασίζεται σε μια φιλοσοφία που δεν ταυτίζεται με το σύστημα των εξετάσεων PISA. Αντίθετα με άλλες χώρες, όπως η Σιγκαπούρη, οι οποίες έχουν προσαρμόσει το εκπαιδευτικό τους σύστημα στη φιλοσοφία του PISA και ως εκ τούτου έχουν και υψηλότερα αποτελέσματα, η Ελλάδα δεν έχει προβεί σε τέτοια προσαρμογή. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι οι Έλληνες μαθητές δεν έχουν γνώσεις. Το αντίθετο θα έλεγα. Οι γνώσεις τους, ειδικά στη γλώσσα και τα μαθηματικά είναι πολύ υψηλού επιπέδου, υψηλότερου από ό,τι ισχύει σε άλλες χώρες. Χρειάζονται απλώς ορισμένες προσθήκες / προσαρμογές ώστε οι μαθητές μας, με τις γνώσεις τους να μπορούν να ανταποκριθούν και σε ερωτήματα “τύπου PISA”. Γι’ αυτό και προχωράμε σε στοχευμένες παρεμβάσεις, όπως προγράμματα που θα ενταχθούν στο σχολικό Πρόγραμμα με οριζόντιο τρόπο και είναι:
- το Πρόγραμμα Φιλαναγνωσίας, δηλαδή η ανάγνωση και η ανάλυση ολόκληρων λογοτεχνικών βιβλίων, τα οποία θα διανεμηθούν δωρεάν σε κάθε μαθητή όλων των τάξεων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και
- το Πρόγραμμα «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» που έχει επίκεντρο την ενασχόληση των μαθητών με σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα.
Παράλληλα, για την καλύτερη εξάσκηση των μαθητών θα αναπτυχθεί Τράπεζα Θεμάτων στη λογική των ερωτήσεων και της φιλοσοφίας της έρευνας PISA. Άλλωστε, στους οδηγούς των εκπαιδευτικών για όλα τα μαθήματα και ιδιαίτερα για τα βασικά αντικείμενα που εξετάζει η έρευνα PISA (κατανόηση κειμένου, μαθηματικά, φυσικές επιστήμες), θα ενσωματωθούν δραστηριότητες που συνδέουν τη θεωρητική γνώση με την πρακτική εφαρμογή. Παραδείγματα τέτοιων δραστηριοτήτων είναι η διερεύνηση ανοικτού τύπου προβλημάτων, η αποτύπωση εναλλακτικών λύσεων και ιδεών, η απάντηση ερωτημάτων του τύπου «τι θα συνέβαινε αν….», «πώς θα αντιμετωπίζατε εσείς …».
Εξάλλου, κατά τη διάρκεια εφαρμογής των διαδικασιών αξιολόγησης της σχολικής μονάδας και των εκπαιδευτικών, οι εκπαιδευτικοί, με την υποστήριξη των Συμβούλων Εκπαίδευσης, έχουν τη δυνατότητα να εστιάσουν σε δράσεις και πρακτικές που ενισχύουν τις σύγχρονες δεξιότητες. Ενδεικτικά αναφέρω παιδαγωγικές πρακτικές, όπως η διερευνητική μάθηση, που βασίζεται στην εξερεύνηση και την ανακάλυψη, τα projects, καθώς και δράσεις που προάγουν την ενεργό συμμετοχή των μαθητών, όπως οι όμιλοι και άλλες ενδοσχολικές δραστηριότητες.
Παράλληλα, να υπενθυμίσω εδώ ότι εδώ και 3 χρόνια, εφαρμόζονται οι Διαγνωστικές εξετάσεις για μαθητές Στ΄ Δημοτικού και Γ΄ Γυμνασίου (ελληνική PISA), στις οποίες έχουν ενταχθεί και θέματα “τύπου PISA”, με στόχο την εξάσκηση των μαθητών.
Τέλος και δεδομένου ότι η εκπαίδευση οφείλει να συμβαδίζει με τις τεχνολογικές εξελίξεις, κρατήστε ως κομβικό μέτρο το Ψηφιακό Σχολείο. Συνοπτικά, όσον αφορά στη μαθησιακή διαδικασία, το ψηφιακό σχολείο περιλαμβάνει:
- Ολοκλήρωση της εγκατάστασης 36.264 διαδραστικών συστημάτων μάθησης σε κάθε σχολική αίθουσα από την Ε΄ Δημοτικού έως και την Γ΄ Λυκείου, εντός του 2024. Οι γνωστοί μας διαδραστικοί πίνακες που ήδη έχουν αρχίσει να διανέμονται στις σχολικές μας μονάδες. Τα διαδραστικά συστήματα μάθησης θα εμπλουτιστούν με ειδικό εκπαιδευτικό υλικό, με στόχο την παροχή γνώσεων σε συνδυασμό με την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης, των ήπιων και των ψηφιακών δεξιοτήτων.
- Ψηφιακό Φροντιστήριο: μία ψηφιακή πλατφόρμα με μαθήματα για μαθητές από Α΄ Δημοτικού μέχρι Β΄ Λυκείου. Θα προσφέρει ενίσχυση και υποστήριξη στους μαθητές, με στόχο την εμπέδωση της διδασκόμενης ύλης.
- Τάξεις για απομακρυσμένες περιοχές: Κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών σε απομακρυσμένες νησιωτικές και ορεινές περιοχές. Εδώ, να σημειώσω ότι δεν επιδιώκουμε να υποκαταστήσουμε τη διά ζώσης διδασκαλία, η οποία, φυσικά, είναι αναντικατάστατη. Γι’ αυτό, άλλωστε, η συγκεκριμένη παρέμβαση περιλαμβάνει τη φυσική παρουσία τουλάχιστον τριών ειδικοτήτων εκπαιδευτικών (φιλόλογοι, μαθηματικοί, φυσικών επιστημών ή πληροφορικοί). Στόχος μας είναι η ολοκληρωμένη κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών, χρησιμοποιώντας όλα τα δυνατά μέσα, ακόμα και τις δυνατότητες που μας δίνει το διαδίκτυο, για την παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης στα παιδιά μας.»
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη