Οι δωρεάν προβολές στο Cine Αστέρα συνεχίζονται και από αυτή την Δευτέρα (4/04) ξεκινάει το αφιέρωμα στις ταινίες επιστημονικής φαντασίας.
Με αυτή την θεματική κλείνει και μία ολόκληρη χρονιά για την πετυχημένη πρωτοβουλία της ομάδας προβολών του Αστέρα να φέρει τον κινηματογράφο στην γειτονιά της Νέας Ιωνίας και των γύρω περιοχών.
Μπορούμε να πούμε πως κάθε δευτέρα σε όλα τα αφιερώματα από το "Άλλο και το παράξενο", το "Κινηματογράφος και Αμφισβήτηση" έως και το "Κινηματογράφος και Λογοτεχνία" το εγχείρημα αγκαλιάστηκε από τους κατοίκους που έδωσαν το παρών σε όλες τις προβολές όπου στήθηκαν με μεράκι και ανειδιοτέλεια από μια ομάδα ανθρώπων που αγαπά την τέχνη του κινηματογράφο.
Οι προβολές ξεκινούν από αύριο με το Blade Runner (1982) του Ridley Scot στις 20:30
ΠΕΡΙΟΧΗ: Δημοτικός Κινηματογράφος Ν.Ιωνίας "Αστέρας" : Aσκληπιού 4 (πλησίον ΗΣΑΠ)
Για περισσότερες πληροφορίες - Facebook: Cine Asteras
Διαβάστε παρακάτω το εξαιρετικό κείμενο της Ξένιας Πηρούνια που συνοδεύει το αφιέρωμα "Κινηματογράφος και Επιστημονική Φαντασία"
Κινηματογράφος και Επιστημονική Φαντασία
«Ο μόνος τρόπος για την εξεύρεση των ορίων του δυνατού είναι πηγαίνοντας πέρα από αυτά στο αδύνατο.» (Άρθουρ Κλάρκ)
«Του Γερό-Χρόνου κόρη εσύ! Επιστήμη, που όλα με τ’ αγριά
Μάτια σου τ’ αλλάζεις!
Του ποιητή την καρδιά γιατί σπαράζεις,
Όρνιο μ’ αλήθειες για φτερά;»
(Έντγκαρ Άλαν Πόε)
Για να μιλήσουμε για την Επιστημονική Φαντασία θα πρέπει να γυρίσουμε πίσω και να μιλήσουμε για το φανταστικό ή πιο συγκεκριμένα για τη λογοτεχνία του φανταστικού. Το φιλοσοφικό υπόβαθρο του φανταστικού, που χαρακτηρίζεται πάντα από τη σύγκρουση ορθολογικού-ανορθολογικού, σχετίζεται ίσως με την ανάγκη κατανόησης μεταστοιχείωσης και επαναδημιουργίας του κόσμου, με τις ελευθερίες και τις δυνατότητες που παρέχει η φαντασία. Βιώνοντας αυτό το ακατανόητο περιβάλλον, μέσα στο οποίο η νύχτα και η ημέρα επιβεβαιώνουν κάθε στιγμή το ανεξήγητο του κόσμου (με τη γέννηση και το θάνατο), ο άνθρωπος υποχρεώνεται να «φανταστεί» την ύπαρξη μιας άλλης πραγματικότητας, που λειτουργεί πέρα από τον περιορισμένο και στενό ορίζοντα της καθημερινότητάς του.
Η αιώνια διαμάχη της φιλοσοφίας μεταξύ εμπειρισμού και ορθολογισμού δηλαδή η θεωρία που υποστηρίζει πως η πηγή και τα συστατικά της ανθρώπινης γνώσης προέρχονται από την εμπειρία που αποκτάται μέσω των αισθήσεων (Λοκ) αντιπαρατίθεται στην τάση της φιλοσοφίας κατα την οποία ο νους πρέπει να θεωρείται πηγή γνώσης και όχι οι αισθήσεις που μπορεί να μας εξαπατούν. Η όποια πραγματικότητα μπορεί να υπάρχει πέρα από εμάς υπονομεύει την υπάρχουσα, αναιρεί τη γνώση του ανθρώπου για αυτήν, αποδεικνύει το «πεπερασμένο» του. "Στον ουρανό και τη γη υπάρχουν ασύλληπτες δυνάμεις", λέει ο Σαίξπηρ στον Άμλετ.
Αυτές οι "ασύλληπτες δυνάμεις" είναι που δίνουν υπόσταση στο φανταστικό και το προσδιορίζουν ως είδος.
Ξεκινώντας να μιλήσει κανείς για την επιστημονική φαντασία έρχεται αντιμέτωπος με το ζήτημα του ορισμού. Αν ξεκινήσουμε από το αρχαιότερο γνωστό λογοτεχνικό έργο το βαβυλωνιακό Έπος του Γιλγαμές (2.400 π.Χ.), την Οδύσσεια (800 π.Χ. περίπου) ή έστω την Αληθή Ιστορία του Λουκιανού από τα Σαμόσατα, ο οποίος το 150 μ.Χ. περίπου περιέγραψε ένα ταξίδι στη σελήνη και τον ήλιο, ο ήρωας του οποίου μπλέκει σε ένα διαπλανητικό πόλεμο, αναρωτιόμαστε για το ποια θα μπορούσε να θεωρηθεί η απαρχή του είδους. Πιο αποδεκτός σε γενικές γραμμές είναι ο ορισμός ενός πραγματικού ειδήμονα, του μεγάλου Αμερικανού συγγραφέα, βιοχημικού και πατέρα των «τριών νόμων της ρομποτικής» Ισαάκ Ασίμωφ, ο οποίος ονομάζει επιστημονική φαντασία το λογοτεχνικό είδος που ασχολείται με την επίδραση της επιστημονικής εξέλιξης και της τεχνολογίας πάνω στα ανθρώπινα όντα. Σύμφωνα με την άποψη αυτή, η επιστημονική φαντασία γίνεται ένα αρκετά σύγχρονο φαινόμενο που δεν υφίσταται πριν το 19ο αιώνα, για δύο λόγους: πρώτον διότι οι τεχνολογικές εξελίξεις ως τότε είχαν πολύ βραδύτερο ρυθμό και δεν γίνονταν αντιληπτές στη διάρκεια ζωής ενός ανθρώπου, και δεύτερον διότι μόνο με τον ερχομό της Βιομηχανικής Επανάστασης οι επιπτώσεις των επιστημονικών ανακαλύψεων επηρέασαν τόσο πολύ την καθημερινή ζωή των απλών ανθρώπων. Οτιδήποτε προγενέστερο λοιπόν, εντάσσεται στο χώρο της φαντασίας και όχι της Επιστημονικής Φαντασίας.
Πολλοί κριτικοί και αναγνώστες επιμένουν ότι το πρώτο βιβλίο επιστημονικής φαντασίας είναι ο Φρανκεστάιν (1818) της Μαίρη Σέλεϋ - αν και η κυρίαρχη άποψη τον εντάσσει μάλλον στην παράδοση του Γοτθικού μυθιστορήματος – και άλλοι πάλι πιστεύουν ότι είναι κάποιες ιστορίες του Έντγκαρ Άλαν Πόε. Ο Κόλεριτζ στο βιβλίο του Περί των μέχρι τούδε Ορισμών της Ζωής: Νύξεις προς μια πιο Ολοκληρωμένη Θεωρία (1848) έγραφε πώς :«η αναπαραγωγή έχει σχέση με το μαγνητισμό, η ερεθιστικότητα με τον ηλεκτρισμό και η ευαισθησία με τη δημιουργική χημική συγγένεια». Τον Πόε τον γοήτευαν όλα αυτά και ήταν φυσικό. Γεννημένος, μεσοστρατίς, ανάμεσα στους πρακτικούς θριάμβους του Φραγκλίνου και του ΄Εντισον, φιλοδοξούσε να γίνει ο ολοκληρωμένος θεωρητικός και προφήτης της ηλεκτρομαγνητικής εποχής.
Ήταν η εποχή των ερασιτεχνών. Ο Ντε Κουίνσυ και ο Κόλεριτζ, ο ΄Εμερσον και ο Πόε, μπορούσαν τότε να μιλούν ακόμη σαν «φιλόσοφοι» σαν αριστοκράτες των γραμμάτων.Μετά όμως τα μέσα του αιώνα, η ερασιτεχνία άρχισε, σιγά-σιγά, να μην προκαλεί εμπιστοσύνη. Ανάμεσα στην επιστήμη και τη λογοτεχνία δεν υπήρχε πια καμιά ουδέτερη ζώνη, και έτσι, μια και δεν υπήρχε χώρος για τη «φυσική φιλοσοφία» , γεννήθηκε μια νέα, εκκεντρική και νόθα μορφή, κοινή κόρη της Επιστήμης και της Λογοτεχνίας, η «επιστημονική φαντασία».
Πατέρες του είδους θεωρούνται συνήθως ο Χ. Τζ. Γουέλς και και το πρώτο έργο αληθινής επιστημονικής φαντασίας είναι οι Πέντε Βδομάδες σε ένα Αερόστατο (1863). Ο ίδιος όμως ο Βερν αναγνώριζε το χρέος του απέναντι στον Πόε. Αυτός ο Γάλλος χαιρέτησε πρώτος τον Αμερικανό συνάδελφό του σα δάσκαλο: δημιουργό του μυθιστορήματος επιστημονικής φαντασίας.
Η τελική βάση του οράματος του Πόε στηρίζεται στην προτεραιότητα που έχει η φαντασία του καλλιτέχνη και όχι η λογική του επιστήμονα. Αν ο Θεός είναι ποιητής, τότε μόνο ένας ποιητής μπορεί να παίξει το Θεό αποκαλύπτοντάς Τον.
Η Ε.Φ. γίνεται δημοφιλής στο ευρύ αναγνωστικό κοινό χάρη στα φτηνά περιοδικά, τα pulp magazine τα οποία άρχισαν να κυκλοφορούν στις ΗΠΑ και τη Μεγάλη Βρετανία από τα τέλη του 19ου αιώνα.
Πολύ σημαντική χρονιά για την εξέλιξη της Ε.Φ. θεωρείται το 1926, το έτος δηλαδή που εκδίδεται για πρώτη φορά το περιοδικό Amazing Stories, με διευθυντή τον Χιούγκο Γκέρνσμπακ. Ο ίδιος ο Γκέρνσμπακ επινοεί τον όρο scientifiction, από τον οποίο μετεξελίχτηκε αργότερα το science fiction, όρος που άρχισε να χρησιμοποιείται από τη δεκαετία του `50 και μετά. Αυτή την περίοδο ξεκινάει λοιπόν ο διαχωρισμός των συγγραφέων σε ‘σοβαρούς’, όπως ο Άλντους Χάξλεϋ, ο Τζωρτζ Όργουελ και ο Άρθουρ Κλαρκ, και στους ‘φτηνούς κι εμπορικούς’ που έγραφαν αποκλειστικά για τα pulp περιοδικά. Άλλη σημαντική ημερομηνία για την Ε.Φ. είναι το 1937, όταν αναλαμβάνει διευθυντής του περιοδικού Astounding Science Fiction ο Τζων Γ. Κάμπελ τζούνιορ. Ο Κάμπελ εγκαινίασε τη συνεργασία του περιοδικού με τον Ισαάκ Ασίμωφ, τον Άρθουρ Κλαρκ και τον Robert A. Heinlein, και η δημοσίευση διηγημάτων και ιστοριών τους κατάφερε να προσδώσει στην επιστημονική φαντασία κύρος και αξιοπιστία.
Η μεγάλη εκδοτική έκρηξη στο χώρο της Ε.Φ. παρατηρείται μετά το Δεύτερο Παγκόσμιο πόλεμο, χάρη στα φτηνά βιβλία τσέπης τα οποία υποκατέστησαν σε μεγάλο βαθμό τα pulp περιοδικά. Η επιστημονική φαντασία γίνεται ένα διεθνές λογοτεχνικό ρεύμα, με εκπροσώπους στη Σοβιετική Ένωση και τις άλλες χώρες της ανατολικής Ευρώπης. Εκτός από τους αναγνωρισμένους δασκάλους του είδους, όπως ο Κλαρκ, ο Heinlein και ο Ασίμωφ, άλλοι σημαντικοί συγγραφείς της πρώτης μεταπολεμικής περιόδου είναι ο A.E. Van Vogt, ο Ρέι Μπράντμπερι, o Φρανκ Χέρμπερτ, o Χάρλαν Έλισον, o Poul Anderson, o Σάμιουελ Ρ. Ντελάνυ, η Ούρσουλα Κ. Λεγκέν, η Οκτάβια Ε. Μπάτλερ και ο Brian Aldiss.
Τη δεκαετία του `60 κάνει την εμφάνισή του το Νέο Κύμα της Ε.Φ., όπου βλέπουμε να διαρρηγνύονται για πρώτη φορά κάποιες σταθερές συμβάσεις του είδους` μέχρι τότε το σεξ, η θρησκεία και η βωμολοχία ήταν απαραβίαστα ταμπού, ενώ οι πολιτικές αναφορές ήταν από ανύπαρκτες έως ακροδεξιών τάσεων. Επηρεασμένη όμως η Ε.Φ. από την πολιτική, καλλιτεχνική και αισθητική κοσμογονία της δεκαετίας του `60, αλλάζει και ενστερνίζεται μία θεματολογία και μία γλώσσα που την κάνουν αποδεκτή από πανεπιστημιακούς και κριτικούς.Σημαντικά ονόματα της περιόδου αυτής είναι ο Φίλιπ Κ. Ντικ, ο Τζ.Τζ. Μπάλαρντ, ο Μάικλ Μούρκοκ και ο Τζ. Ρ.Ρ Τόλκιν.
Από τη δεκαετία του `70 και μετά, αρχίζουν να διαχέονται πιο έντονα από ποτέ τα όρια ανάμεσα στην Επιστημονική Φαντασία και τα βιβλία φαντασίας, τρόμου και καταστροφών.
Άλλο σημαντικό γεγονός την περίοδο αυτή είναι η τεράστια εμπορική επιτυχία των ταινιών επιστημονικής φαντασίας, που κάνουν το είδος αγαπητό σε ένα κοινό που μέχρι τότε αντιμετώπιζε την Ε.Φ. ως υποκουλτούρα. Κλασικά παραδείγματα, το 2001: μια Οδύσσεια του Διαστήματος, ο Πόλεμος των Άστρων, ο Εξωγήινος και οι Στενές Επαφές Τρίτου Τύπου. Εδώ πρέπει να πούμε ότι η επιτυχία των ταινιών αυτών οφείλεται στο γεγονός ότι οι σκηνοθέτες τους για πρώτη φορά ασχολήθηκαν σοβαρά με το είδος και έκαναν ταινίες με ένα φιλοσοφικό υπόβαθρο περισσότερο, σε αντίθεση προς τα B-movies δράσης της δεκαετίας του `50, τα οποία μπορεί να μας φαίνονται γραφικά σήμερα, αλλά είναι αυτό και μόνο.
Στα τέλη της δεκαετίας του `80 κάνει την εμφάνισή του ένα καινούργιο ρεύμα στην Ε.Φ., το κυβερνοπάνκ (cyberpunk), το οποίο πήρε το όνομά του από την επιστήμη της κυβερνητικής και το πανκ. Οι εκπρόσωποί του στοχεύουν σε μια ‘επιστροφή στις ρίζες’ κατά κάποιο τρόπο, όπως η μουσική πανκ ήταν μια επιστροφή στο αυθεντικό rock’n’roll του `50. Οι κυριότεροι εκπρόσωποί του είναι ο Γουίλιαμ Γκίμπσον, ο Μπρους Στέρλινγκ και ο Νόρμαν Σπίνραντ. Το κυβερνοπάνκ ανανέωσε όντως την Ε.Φ. με την ενοποίηση δύο κόσμων που ήταν ως τότε διαχωρισμένοι: το βασίλειο της υψηλής τεχνολογίας και το σύγχρονο ποπ αντεργκράουντ.
Το 1981, ο Ισαάκ Ασίμωφ χώρισε τη θεματολογία της Ε.Φ. σε τρεις βασικές περιόδους: ονόμασε την περίοδο 1926-1938 ‘περιπετειώδη’, την περίοδο 1939-1950 ‘τεχνολογική’ και την περίοδο από το 1950 και μετά ‘κοινωνιολογική’. Ο Τζέημς Ε. Γκαν πρόσθεσε μια περίοδο ακόμα, η οποία ξεκινά το 1960 και την χαρακτηρίζει ένα έντονο ενδιαφέρον για το στυλ γραφής. Ο Mike Ashley πάλι, στο Illustrated Book of Science Fiction Lists, διακρίνει είκοσι θέματα που έχουν απασχολήσει τους συγγραφείς της Ε.Φ. : Εξωγήινοι στη Γη` Εναλλακτικοί Κόσμοι` Αντι-βαρύτητα` Πόλεις του μέλλοντος` Ευφυΐα των υπολογιστών` Το τέλος του κόσμου` Υπεραισθητική αντίληψη` Τέταρτη διάσταση` Αθανασία` Αόρατο` Χαμένες Φυλές` Μεταβίβαση της Ύλης` Μετάλλαξη` Πυρηνική ενέργεια` Ρομπότ` Υπόγειοι Κόσμοι` Υπεράνθρωποι` Κρυογονική` Υποθαλάσσιος κόσμος και Έλεγχος καιρικών συνθηκών.
Εκείνος ο μετεωρίτης που τον σώριασε στη Γη κάποια κοσμική κατάρα (με αυτόν τον μονόλιθο ξεκινά Η Οδύσσεια του Διαστήματος του Κιούμπρικ) υπάρχει ακόμη. Μακριά του αχνοφαίνεται --- θαμπός σαν αιώνιος μάρτυς ο Πόε. Ο παρείσακτος της «φυλής των Αστεριών». Ο Αποκαλυπτικός προφήτης. Ο πρωτοπόρος και το θύμα μαζί της επιστημονικής φαντασίας.
Ξένια Πηρούνια Απρίλιος 2016
*Μεγάλο μέρος του κειμένου έχει βασιστεί:
- Στην εισαγωγή του Ηarold Beaver στον τόμo The science fictionη of edgar allan poe , εκδ. penguin
-Στο άρθρο «Επιστημονική Φαντασία» της Χίλντας Παπαδημητρίου (http://hildapapadimitriou.gr)
Ταινίες Σταθμοί της Επιστημονικής Φαντασίας
Η πρώτη ταινία Επιστημονικής Φαντασίας:
Ταξίδι στη Σελήνη/ Ζορζ Μελιές,1920 –Βασισμένη στο βιβλίο του Ιουλίου Βερν Από τη Γη στη Σελήνη (1865)
Metropolis/ Φ. Λανγκ (1927)
Alphaville/Ζ.Λ. Γκοντάρ/1965
2001: A Space Odyssey/ Σ. Κιούμπρικ (1968)
Stalker/Α. Ταρκόφσκι/ 1972
Solaris/ A.Tαρκόφσκι/1972
Star Wars/ Τ.Λούκας (1977)
Στενές Επαφές Τρίτου Τύπου/ Σ. Σπίλμπεργκ/ 1977
Alien/ Ρ. Σκοτ (1979)
Startrek/ Ρ.Γουάιζ/1979
Mad Max the maximum force of the future/Τ. Μίλλερ/1979
Blade Runner/ Ρ. Σκοτ (1982)
Ε.Τ. Ο Εξωγήινος/ Σ. Σπίλμπεργκ/ 1982
Brazil/ Τ. Γκίλιαμ/1985
Back to the future/Ρ.Ζεμέκις/1985
Avatar/ Τ. Κάμερον/2009
District 9/Ν. Μπλόμκαμπ/2009
Inception/ Κ. Νόλαν/ 2010
Interstellar/ Κ.Νόλαν/2014
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη