Αλλαγές στις άδειες οδήγησης ετοιμάζει η Ευρωπαϊκή Ένωση, οι οποίες αναμένεται να επηρεάσουν το σύνολο των 70χρονων οδηγών.
Η συζήτηση η οποία έχει ανοίξει στους κόλπους της Ευρωπαϊκής Ένωση αφορά στη δημιουργία μιας νέας κατηγορίας αδειών οδήγησης, την οποία θα αποκτά κανείς μετά και τη συμπλήρωση του 70 έτους.
Ουσιαστικά δεν θα πρόκειται για μια τυπική ανανέωση αλλά για μια πλήρη επανεξέταση των ικανοτήτων ενός οδηγού, τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο.
Από τη στιγμή που ο οδηγός θα περνά με επιτυχία όλες τις εξετάσεις, τότε θα αποκτά μια νέα άδεια οδήγησης με πενταετή ισχύ.
Μετά το τέλος αυτής της πενταετίας, ο οδηγός θα καλείται να επαναλαμβάνει τη διαδικασία ώστε να πιστοποιείται εκ νέου η ικανότητά του να κινεί με ασφάλεια ένα όχημα.
Απαραίτητες για την απόκτηση-ανανέωση της άδειας οδήγησης για οδηγούς άνω των 70 ετών θα είναι και οι ιατρικές εξετάσεις, χωρίς ωστόσο να έχει ξεκαθαριστεί μέχρι σήμερα αν πρόκειται να αυστηροποιηθούν και προς ποια κατεύθυνση.
Άγνωστο παραμένει επίσης, εάν πρόκειται να οριστεί ένα ανώτατο ηλικιακό όριο για τους οδηγούς, πέρα του οποίου κανείς δεν θα έχει το δικαίωμα να αποκτά ή να ανανεώνει το δίπλωμα οδήγησης.
Πότε αποσύρεται το χάρτινο δίπλωμα
Ακόμα λιγότερα θα γίνουν τα παλιά χάρτινα διπλώματα οδήγησης μέσα στο 2024, καθώς πολλά από αυτά θα αντικατασταθούν με νέου τύπου (πλαστικοποιημένη κάρτα).
Ιδιαίτερα προσεκτική πρέπει να είναι μια συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα στη χώρα μας, δεδομένου ότι μέσα στο έτος η ισχύς της άδειας οδήγησης που κατέχουν εκπνέει. Πρόκειται για όσους συμπληρώσουν το 65ο έτος της ηλικίας τους και είναι κάτοχοι του παλιού τρίπτυχου διπλώματος οδήγησης, καθώς σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία θα χρειαστεί να ανανεώσουν την ισχύ του.
Εφόσον, λοιπόν, υποβληθούν στις απαραίτητες ιατρικές εξετάσεις από παθολόγο και οφθαλμίατρο, τότε θα λάβουν τη νέου τύπου άδεια οδήγησης, η οποία προϊόντος του χρόνου θα αντικαταστήσει πλήρως τα παλιά χάρτινα διπλώματα.
Υπενθυμίζεται ότι μετά το 65ο έτος της ηλικίας, η ανανέωση γίνεται ανά τρία χρόνια, ενώ με τη συμπλήρωση του 80ου έτους η ανανέωση γίνεται ανά δύο χρόνια και απαιτείται εξέταση από ιατρούς των ειδικοτήτων: Παθολόγου, οφθαλμιάτρου, ωτορινολαρυγγολόγου & νευρολόγου ή ψυχίατρου.
Σημειώνεται ότι αυτός που καταλαμβάνεται να οδηγεί μοτοποδήλατο, μοτοσικλέτα, μηχανοκίνητο τρίκυκλο, ελαφρύ τετράκυκλο, τετράκυκλο και αυτοκίνητο ενώ η αντίστοιχη κατηγορία άδειας οδήγησης έχει λήξει, τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο 200 ευρώ.
Παράλληλα, αφαιρείται από το αστυνομικό ή λιμενικό όργανο το έντυπο της άδειας οδήγησής του και αποστέλλεται στην αρμόδια Υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας που το χορήγησε ή σε αυτή, στην περιοχή της οποίας θα δηλώσει ο κάτοχός της ότι κατοικεί.
Επιπροσθέτως, το παλιό, χάρτινο δίπλωμα θα χρειαστεί να «ξεχάσουν», ανεξάρτητα από την ηλικία τους, και όσοι θέλουν να προσθέσουν μια νέα κατηγορία οδήγησης -π.χ. όσοι έχουν άδεια οδήγησης αυτοκινήτου και επιτύχουν στις εξετάσεις οδήγησης για μοτοσικλέτα.
Σε αυτή την περίπτωση θα παραδώσουν το παλιό δίπλωμα και θα τους χορηγηθεί το νέο δίπλωμα (πλαστικοποιημένη κάαρτα), όπου θα έχει προστεθεί και η νέα κατηγορία οχήματος το οποίο θα μπορούν να οδηγούν.
Σύμφωνα με την ΕΕ, όλα τα παλιά διπλώματα (τρίπτυχα έγγραφα), ανεξαρτήτως κατηγορίας, κατάστασης ή ημερομηνίας έκδοσης, πρέπει να αντικατασταθούν στο σύνολό τους μέχρι τις 19 Ιανουαρίου του 2033.
Από ποια ηλικία θα μας το παίρνουν για πάντα
Στην Ελλάδα, όπως και στις άλλες χώρες της ΕΕ, δεν υπάρχει κανένα απολύτως ηλικιακό όριο στην οδήγηση. Έπειτα από κάθε τραγικό τροχαίο με υπαιτιότητα ηλικιωμένου οδηγού, το ίδιο ερώτημα επανέρχεται: τελικά μέχρι πότε μπορεί να οδηγεί κάποιος;
Ο ελληνικός ΚΟΚ ορίζει ότι με τη συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας οι οδηγοί πρέπει να εξετάζονται από οφθαλμίατρο και παθολόγο ανά τριετία.
Μετά τη συμπλήρωση των 80 χρόνων, πάλι, προβλέπονται εξετάσεις κάθε δύο έτη από περισσότερες ειδικότητες γιατρών και συγκεκριμένα οφθαλμίατρο, παθολόγο, ωτορινολαρυγγολόγο και ψυχίατρο.
Σε περίπτωση προβλημάτων υγείας, επιβάλλονται περιορισμοί, όπως για παράδειγμα η απαγόρευση οδήγησης σε αυτοκινητόδρομο ή η οδήγηση μόνο τις πρωινές ώρες. Εφόσον οι γιατροί, ωστόσο, δώσουν το «πράσινο φως», μπορεί κάποιος να οδηγεί μέχρι… τα βαθιά του γεράματα. Αυτό που προκαλεί ανησυχία, όμως, είναι το πόσο συχνά οι εξετάσεις αυτές είναι ακριβείς και εξονυχιστικές.
Την ώρα που τα τροχαία ατυχήματα με υπαιτιότητα ηλικιωμένων οδηγών είναι αρκετά συχνά, σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία, η μεγαλύτερη ποινή που μπορεί να επιβληθεί σε κάποιον οδηγό – αποκλειστικό υπαίτιο ενός θανατηφόρου ατυχήματος – είναι τα πέντε χρόνια φυλάκισης (ενώ η αναστολή αποφασίζεται κατά περίπτωση από το δικαστήριο).
Σύμφωνα με την εφημερίδα «Τα Νέα», η Ευρωπαϊκή Ενωση είναι τώρα σε φάση διερεύνησης για το εάν θα πρέπει μετά τα 70 έτη να ανανεώνεται το δίπλωμα μόνο με τον έλεγχο των γιατρών ή εάν θα πρέπει ο οδηγός να ξαναδίνει εξετάσεις οδήγησης (π.χ. σήματα και πορεία).
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη