parapono
Λεπτομέρεια της επιστολής του Iddin-Sin προς την μητέρα του, που φυλάσσεται στο Μουσείο του Λούβρου (αριθμός καταλόγου AO 8372, TCL 18.111) (Φωτό: Μουσείο του Λούβρου).

Η ανακάλυψη της αρχαιότερης επιστολής στην οποία ο γιος «τα χώνει στην μάνα», έρχεται να επιβεβαιώσει  ότι μερικά πράγματα ήταν και θα παραμείνουν ίδια.

Είναι αδύνατον να καταλάβουμε πώς μπορεί να ένιωσε η Zinu, μία μητέρα που έζησε στην πόλη Λάρσα της αρχαίας Μεσοποταμίας, (περίπου 32 χλμ. νοτιοανατολικά του Ουρούκ, στο σημερινό Ιράκ), όταν έλαβε ένα γράμμα με παράπονα από τον γιο της, τον Iddin-Sin.

O νεαρός άνδρας, ο οποίος πιθανότατα σπούδαζε σε σχολείο του βασιλείου του περίφημου Χαμουραμπί, διαμαρτυρήθηκε πικρά στην μητέρα του, επειδή τα ρούχα που του έστειλε ήταν παλαιομοδίτικα (του 19ου αιώνα π.Χ.), τη στιγμή που όλοι του οι φίλοι ήταν ντυμένοι σε μοντέρνο στιλ, στο στιλ του 1790 π.Χ.

Πέρα από το κωμικό στοιχείο της αποκάλυψης, αυτά είναι τα λόγια που αναγράφονται σε πήλινη πλάκα της εποχής εκείνης (κάπου μεταξύ 1792 και 1750 π.Χ.), στη διάρκεια της πρώτης Βαβυλωνιακής Αυτοκρατορίας. Η πλάκα βρέθηκε στα ερείπια της Λάρσα.

Η ακριβής ημερομηνία ανακάλυψης της επιστολής δεν είναι γνωστή, αλλά μέχρι το 1922, η πινακίδα αυτή είχε περιέλθει στην περιουσία του Μουσείου του Λούβρου, όπου και στεγάζεται. Το περιεχόμενο της επιστολής δημοσιεύεται για πρώτη φορά από τον Βέλγο George Dossin, το 1934, αποκαλύπτοντας τα πικρά και όλο παράπονο λόγια του Iddin-Sin, o οποίος απευθύνεται στην μητέρα του.

Ο Iddin-Sin, ήταν μέλος της ανώτερης τάξης της Λάρσα, και ο πατέρας του, Shamash-Hazir, ήταν υψηλόβαθμος αξιωματούχος της διοίκησης. Όπως ήταν το εθιμοτυπικό, ο γιος στάλθηκε σ’ έναν ναό για να μάθει να διαβάζει και να γράφει σε σφηνοειδή γραφή, προκειμένου να ετοιμαστεί για μια καριέρα γραφειοκράτη, ιερέα ή γραφέα. Η επιστολή, δεν πλαισιώνεται από περαιτέρω στοιχεία που θα βοηθούσαν στην καλύτερη κατανόηση των λόγων της απομάκρυνσης του Iddin-Sin από το σπίτι του. Οι  ερευνητές εικάζουν όμως ότι η εκπαίδευση είναι ο λόγος για τον οποίον ο Iddin-Sin ζούσε μακριά απ’ τους γονείς του.

To παράπονο του γιου 

Πείτε στην κυρία Zinu ότι ο Ιντίν-Σιν στέλνει το ακόλουθο μήνυμα: Είθε οι θεοί Σαμάς, Μαρδούκ και Ιλαμπράτ να σε κρατούν πάντα σε καλή υγεία για χάρη μου. Από χρόνο σε χρόνο, τα ρούχα των νέων κυρίων εδώ βελτιώνονται, αλλά αφήνετε τα ρούχα μου να επιδεινώνονται χρόνο με τον χρόνο. Στην πραγματικότητα, επιμένετε να κάνετε τα ρούχα μου φτωχότερα και πιο λίγα. Σε μια εποχή που το μαλλί καταναλώνεται στο σπίτι μας όπως το ψωμί, με έχεις κάνει φτωχό σε ρουχισμό. Ο γιος του Adad-iddinam, του οποίου ο πατέρας είναι απλώς βοηθός του πατέρα μου, έχει δύο καινούρια ρούχα, ενώ εσύ μετά βίας νοιάζεσαι να μου φέρεις ένα. Αν και εσύ γέννησες εμένα και η  μητέρα του απλώς τον υιοθέτησε, η μητέρα του τον αγαπά, ενώ εσύ δεν με αγαπάς!

Εξαιρετική μαρτυρία 

Το έγγραφο αυτό, θεωρείται μία εξαιρετική πηγή για την κατανόηση της καθημερινής ζωής στην Μεσοποταμία, Υποδεικνύει ότι η Zinu, έφτιαχνε τα ρούχα της οικογένειάς της, με μαλλί απ’ τα κοπάδια της ή αγοραστό. Επιπλέον, έγνεθε το μαλλί, ύφαινε, έβαφε και έραβε τα ρουχα , σε μία διαδικασία που ίσως διαρκούσε από τρεις μήνες μέχρι και έναν ολόκληρο χρόνο, ανάλογα με την ποιότητα των ρούχων.

Το άνοιγμα «Ο Iddin-Sin στέλνει το ακόλουθο γράμμα», είναι μία τυποποιημένη φόρμουλα της αλληλογραφίας της Μεσοποταμίας, υποδηλώνοντας ότι θα μπορούσε και να έχει υπαγορευθεί.

Επιπλέον, καθώς το μήνυμα δεν χωρούσε στην ήδη χρησιμοποιημένη πήλινη πινακίδα, και αφού αυτή είχε γεμίσει στην μπροστινή και την πίσω πλευρά, ο αποστολέας και συγγραφέας της επιστολής, αποφάσισε να συνεχίσει και στα πλάγια, αλλά και πάλι εξάντλησε τον χώρο και έπρεπε να τελειώσει στο κάτω άκρο της πλάκας. Ο Iddin-Sin, ανησυχούσε για την ποιότητα των ρούχων του, σε σύγκριση με εκείνα των συνομηλίκων του, καθώς η κοινωνική του επιφάνεια ήταν συνυφασμένη με την εμφάνιση του πλούτου.  Αυτός είναι ο λόγος της ψυχολογικής χειραγώγησης και της προσπάθειας να φορτώσει με τύψεις την μητέρα του, παραπονούμενος για την ατυχία.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 15/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

foto_education_pencils_2.jpg
Πτυχιούχοι Ξένων Πανεπιστημίων: Ποιες είναι οι προϋποθέσεις ένταξης στους κλάδους εκπαιδευτικών
Αναλυτικά οι προϋποθέσεις ένταξης στους κλάδους εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης πτυχιούχων πανεπιστημίων του Εξωτερικού
Πτυχιούχοι Ξένων Πανεπιστημίων: Ποιες είναι οι προϋποθέσεις ένταξης στους κλάδους εκπαιδευτικών
apple-books_foto_education.jpg
Νομοθεσίας το ανάγνωσμα
Το παρόν κείμενο δεν γράφεται για να λυπηθεί κανείς αντίθετα, όπως ακριβώς με τα θέματα υγείας, γράφτηκε για να αφυπνίσει
Νομοθεσίας το ανάγνωσμα
Αντώνης Ρέμος
Αντώνης Ρέμος για την υπόθεση φοροδιαφυγής: «Κάποιοι θέλουν να με παρουσιάσουν σαν τέρας»
Αντώνης Ρέμος: Τι είπε στη συναυλία του στο Θέατρο Γης για την υπόθεση φοροδιαφυγής
Αντώνης Ρέμος για την υπόθεση φοροδιαφυγής: «Κάποιοι θέλουν να με παρουσιάσουν σαν τέρας»