πανελλαδικές εξετάσεις
Για σφάλμα σε εκφώνηση ερωτήματος στην Κοινωνιολογία κάνει λόγο υποψήφια των πανελλαδικών εξετάσεων, δημοσιεύοντας μέσω του alfavita.gr ανοιχτή επιστολή

Αξιότημη Υπουργέ, αξιότιμα μέλη της Επιτροπής των Πανελλαδικών Εξετάσεων,

Ως υποψήφια των Πανελλαδικών Εξετάσεων του 2020, της ομάδας προσανατολισμού των Ανθρωπιστικών Σπουδών, κλήθηκα κι εγώ να εξεταστώ την Παρασκευή 19/06 στο μάθημα της Κοινωνιολογίας.

Τα θέματα, ως επί το πλείστον, ήταν βατά και σαφή, αν και δεν αξιοποιήθηκε το εύρος του σχολικού εγχειριδίου, και κατ' επέκταση των γνώσεών μας. Για παράδειγμα, όλα τα υποερωτήματα του Θέματος Γ αφορούσαν το ζήτημα της πολιτικής αλλοτροίωσης, ενώ υπήρχε πλήθος διαφορετικών ερωτήσεων που θα μπορούσαν να χρησιμοποιθούν. Επίσης, το Θέμα Δ, που υποτίθεται πως έπρεπε να είναι συνδυαστικό, δεν ήταν καθόλου.

Παρ' όλα αυτά, το πιο σημαντικό πρόβλημα και η πιο μεγάλη ασάφεια εντοπίζεται στο ερώτημα γ) της άσκησης Σωστού-Λάθους, του Θέματος Α. Προφανώς, η Επιτροπή θέλησε να ελέγξει την «κριτική ικανότητα» των μαθητών, παραλλάσσοντας τη φράση του βιβλίου που αναφέρεται στον Karl Marx, μετατρέποντας τη λέξη ΜΕΛΕΤΗ στη λέξη ΕΞΗΓΗΣΗ. Οι μαθητές, όμως που γνωρίζουν καλά το σχολικό εγχειρίδιο, όπως και τις θεωρίες του K. Marx, αλλά και την ελληνική γλώσσα, αποφάσισαν πως η πρόταση αυτή ήταν ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΗ. Τα δεδομένα, λοιπόν, που οδήγησαν στην αξιολόγηση της συγκεκριμένης περιόδου λόγου ως ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΗΣ, είναι ότι οι λέξεις ΜΕΛΕΤΗ και ΕΞΗΓΗΣΗ, δεν είναι συνώνυμες αφού η μελέτη αποτελεί την επιφανειακή ενασχόληση με την επιστήμη. Αντιθέτως, η εξήγηση προϋποθέτει τη μελέτη, αλλά συγχρόνως πρόκειται για μία ανώτερη εμβάθυνση που βοηθά στη σύνδεση γνώσεων και την αξιοποίησή τους. Ακόμη, αφού όλοι οι μαθητές εξασκώνται διαρκώς σε θέματα Σωστού-Λάθους και οι συμβουλές των καθηγητών τους πάνω σε αυτό το θέμα είναι να εξετάζουν προσεκτικά τις προτάσεις, διότι η αλλαγή μίας λέξης μπορεί να αλλάξει ολόκληρο το νόημα, όπως στην περίπτωσή μας, είναι αναμενόμενο πολλά παιδιά, να μην απάντησαν κατά τύχη, αλλά πραγματικά να σκέφτηκαν την απάντησή τους, σύμφωνα με τις εσωτερικευμένες γνώσεις τους πάνω στην κοινωνιολογία, καθώς και την ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ.

Συνεπώς, η γνώμη μου είναι να μην προτρέχουμε καταδικάζοντας τα παιδιά που ΕΚΡΙΝΑΝ πως η πρόταση αυτή ήταν λανθασμένη, ως φερέφωνα αλλότριων απόψεων και άτομα με έλλειψη κριτικής ικανότητας, αφού η διατύπωση ήταν διφορούμενη, με σκοπό να διχάσει τους μαθητές. Η πρόταση μου είναι να ληφθούν και οι δύο απαντήσεις ως σωστές, γιατί θα ήταν ένα τεράστιο σφάλμα και σπουδαία αδικία να κοπούν μόρια από παιδιά που αχολήθηκαν με το μάθημα, και δεν είναι απλώς «παπαγάλοι», όπως υποστηρίζουν πολλοί που είτε είναι έξω από τον χορό, είτε κατά τύχη είχαν την «κριτική ικανότητα» για να βγάλουν το πόρισμα πως μελέτη κι εξήγηση είναι έννοιες ταυτόσημες, στερώντας τους τη σχολή και το μέλλον τους. Σφάλματα συμβαίνουν, όλοι άνθρωποι είμαστε! Δεν θα είναι δα κι η πρώτη φορά που θα ληφθούν και οι δύο απαντήσεις ως σωστές, επειδή αυτό θα είναι το ΗΘΙΚΟ και το ΝΟΜΙΜΟ!

Με εκτίμηση,

Μαρίνα, υποψήφια πανελλαδικών εξετάσεων του 2020

Υ.Γ.: Η άποψη μου, δεν θα ήθελα να παρερμηνευτεί και να ληφθεί ως εμπάθεια προς του διδάσκοντες της Κοινωνιολογίας και της Επιτροπής. Προσωπικά λατρεύω την κοινωνιολογία (ήταν το αγαπημένο μου μάθημα, φέτος) και θεωρώ ότι μου έδωσε πολλά εφόδια για το μέλλον. 

 

 

ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ ΤΟΥ ALFAVITA.GR

Ακολουθήστε μας στο GoogleNews για να μάθετε πρώτοι μόνο τις ειδήσεις που σας ενδιαφέρουν

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Πανελλήνιος γραπτός διαγωνισμός: Βγήκε η προκήρυξη - Αιτήσεις από 29/4 έως 14/5

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 21/04

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

laptop
Όλες οι άδειες που δικαιούνται οι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα
Σύμφωνα με τον οδηγό του ΚΕΠΕΑ της ΓΣΕΕ, οι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα δεν δικαιούνται μόνο την ετήσια κανονική άδεια, αλλά επιπλέον 25...
Όλες οι άδειες που δικαιούνται οι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα
DASKALOI
Υπουργείο Παιδείας: 30.000 μόνιμοι διορισμοί έως το 2027 και μείωση αναπληρωτών κατά 50%
Διορισμοί και προσλήψεις εκπαιδευτικών - Ο προγραμματισμός και το πρόβλημα με τις οργανικές θέσεις
Υπουργείο Παιδείας: 30.000 μόνιμοι διορισμοί έως το 2027 και μείωση αναπληρωτών κατά 50%
funds
Η σιωπηλή άλωση της Παιδείας: Όταν η ιδιωτική εκπαίδευση γίνεται όχημα πολιτισμικής μετάλλαξης
Η τάση εξαγοράς ιδιωτικών σχολείων από πολυεθνικούς εκπαιδευτικούς ομίλους και επενδυτικά funds δεν είναι μια απλή οικονομική πράξη. Αντιθέτως,...
Η σιωπηλή άλωση της Παιδείας: Όταν η ιδιωτική εκπαίδευση γίνεται όχημα πολιτισμικής μετάλλαξης
ikoniki pragmatikotita
Οθόνες αντί για πρόσωπα: Μπορεί η τεχνολογία να αντικαταστήσει την εκπαιδευτική σχέση;
Σχολείο χωρίς τάξη: Ποια είναι τα όρια της εξ αποστάσεως μάθησης; Το ψηφιακό σχολείο ως υποκατάστατο της αληθινής επαφής
Οθόνες αντί για πρόσωπα: Μπορεί η τεχνολογία να αντικαταστήσει την εκπαιδευτική σχέση;