Στις 1/8/2020 δημοσιεύτηκε στο site της Ναυτεμπορικής άρθρο του κ.Στράτου Στρατηγάκη με τίτλο «Πανελλαδικές: Να μπούμε από το παράθυρο»¹. Ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι από το 2018 που επιτρέπεται η εισαγωγή αποφοίτων ΕΠΑ.Λ και στα Πανεπιστήμια, οι θέσεις αυτές αφαιρέθηκαν από τους αποφοίτους Γενικών Λυκείων. Ότι η εισαγωγή στην Τριτοβάθμια μέσω των ΕΠΑ.Λ είναι εισαγωγή από το ‘παράθυρο’ (ενώ εξυπακούεται ότι η εισαγωγή από τα ΓΕΛ είναι η ‘κανονική’). Ότι επειδή οι βάσεις εισαγωγής αυξάνουν, αφού όντως τα ΕΠΑ.Λ αυξάνουν το μαθητικό τους δυναμικό, τον Αύγουστο με την έκδοση των αποτελεσμάτων οι αριστούχοι θα διαμαρτύρονται. Ότι ο λόγος ύπαρξης των ΕΠΑ.Λ είναι να μαθαίνουν τα παιδιά ένα επάγγελμα και όχι να μπαίνουν στο Πανεπιστήμιο...
Το άρθρο περιέχει ανακρίβειες, παραπληροφορεί και αντιμετωπίζει ρατσιστικά και με υποτιμητική διάθεση το σύνολο των μαθητών των ΕΠΑ.Λ ενώ αφήνει την αίσθηση ότι η επαγγελματική εκπαίδευση είναι β΄ κατηγορίας. Τα ζητήματα που προκύπτουν είναι η λανθασμένη εντύπωση ότι οι μαθητές των ΕΠΑ.Λ καταλαμβάνουν θέσεις του Γενικού Λυκείου, ενώ τους στοχοποιεί ως αποτυχημένους και φυσικά χωρίς το δικαίωμα στην περαιτέρω μόρφωση πλην της επαγγελματικής κατάρτισης. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι
το 2019 οι προσφερόμενες θέσεις στην Ιατρική Αθηνών (Σχολή για την οποία κάνει λόγο ο συγγραφέας) για τους αποφοίτους Γενικών Λυκείων είναι 140 ενώ για τους αποφοίτους των ημερησίων ΕΠΑ.Λ μόνο 8. Αντίστοιχα στην Αρχιτεκτονική στο Μετσόβιο Πολυτεχνείο το 2017 (πριν την αύξηση του ποσοστού στο 5% που επικαλείται ο συγγραφέας) οι προσφερόμενες θέσεις στους αποφοίτους Γενικών Λυκείων ήταν 85 ενώ για τους μαθητές ΕΠΑΛ ήταν μόνο μια(1)! Το 2018 (που αυξήθηκε το ποσοστό στο 5% για τους αποφοίτους ΕΠΑ.Λ) οι προσφερόμενες θέσεις ήταν 86 και 5 αντίστοιχα². Άρα παρατηρούμε ότι οι θέσεις ΔΕΝ μειώθηκαν, όπως επικαλείται ο συγγραφέας, αλλά αντίθετα σε ορισμένες σχολές αυξήθηκαν. Επίσης αυτή τη στιγμή φοιτούν περίπου 70% του μαθητικού δυναμικού της χώρας στα ΓΕΛ και 30% στα ΕΠΑ.Λ. Αν το σύστημα ήταν δίκαιο θα έπρεπε οι προσφερόμενες θέσεις στα ΑΕΙ να ήταν 70% στους αποφοίτους των ΓΕΛ και 30 % στους αποφοίτους των ΕΠΑΛ. Συνεπώς το σύστημα είναι άδικογια τους μαθητές των ΕΠΑ.Λ. Οι μαθητές των ΕΠΑ.Λ κατά την πλειονότητα τους, δεν κάνουν φροντιστήρια γιατί ΔΕΝ τα χρειάζονται! Ο όγκος της ύλης των μαθημάτων των ΕΠΑ.Λ είναι σε θέση να βγει μέσα στο σχολείο άρα τα ΕΠΑ.Λ λειτουργούν όπως θα έπρεπε να λειτουργούν ΟΛΑ τα δημόσια σχολεία. Το πρόβλημα όμως είναι ότι δεν εξυπηρετούν την παραπαιδεία.
Τα Επαγγελματικά Λύκεια παρέχουν Απολυτήριο Λυκείου ισότιμο με το αντίστοιχο του Γενικού Λυκείου (Ν. 3475/2006, άρθρο 6, παρ. 2 και Ν. 4186, άρθρο 12, παρ 1) και είναι νόμιμο και δίκαιο να διεκδικούν οι απόφοιτοι των ΕΠΑ.Λ την εισαγωγή τους στα Πανεπιστήμια.
Αυτό που μας εκπλήσσει όμως είναι η ιδιότητα του συντάκτη, Σύμβουλος Σταδιοδρομίας και μέλος της ΕΛΕΣΥΠ (Ελληνική Εταιρεία Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού). Ως σύμβουλος σε ένα παιδί που θα ήθελε να ακολουθήσει την Ιατρική και δεν έχει την δυνατότητα να πληρώσει φροντιστήρια ώστε να αντεπεξέλθει στην αυξανόμενη δυσκολία των θεμάτων τα τελευταία χρόνια, τι θα το συμβουλεύατε;
Ένας εκπ/κος δεν μπορεί να αντιμετωπίζει ρατσιστικά τους μαθητές σε οποιουδήποτε είδους σχολείου και αν φοιτούν, θέτοντας τους στο περιθώριο. Έχει την υποχρέωση να τους αντιμετωπίζει ισότιμα, να εμπνέει τους μαθητές, να τους δημιουργεί την διάθεση για μάθηση και να τους ωθεί ώστε να ξεπεράσουν τον ίδιο τους τον εαυτό.
Όπως αναφέρει σε σχετική δημοσίευση του ο Κωνσταντίνος Αδριανουπολίτης, Εκπαιδευτικός – Ερευνητής, Αντιπρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ³, ο οποίος είχε απαντήσει στον ίδιο συγγραφέα σε αντίστοιχο άρθρο του στις 19-10-2019 με τίτλο «Από τα ΕΠΑΛ στην Ιατρική»⁴: «Η μετακίνηση μαθητών προς τα ΕΠΑ.Λ είναι κοινωνική, αναπτυξιακή ανάγκη. Το ΕΠΑ.Λ θα πρέπει να καταστεί πόλος έλξης για τους μαθητές οι οποίοι δεν επιθυμούν να ακολουθήσουν θεωρητικές πανεπιστημιακές σχολές. Είναι επίσης κοινωνική ανάγκη να σταματήσει το brain drain και η προσδοκία μας για επιστροφή των πτυχιούχων μας. Η επιστροφή είναι δύσκολη. Την κατάσταση αυτή θα πρέπει, κατά τη γνώμη μας, να παρουσιάζει προς τους γονείς κάθε καλοπροαίρετος σύμβουλος σταδιοδρομίας.» Κάποτε ενοχλούσαν οι χαμηλές επιδόσεις των μαθητών της επαγγελματικής εκπαίδευσης.
Τώρα ενοχλούν οι υψηλές. Το δικαίωμα στην προσπάθεια την έχει ο καθένας από μας.
Ας αφήσουμε λοιπόν, το δικαίωμα της επιλογής και στα παιδιά των ΕΠΑ.Λ.
ΠΕ81 Δυτικής Κρήτης
Γιανναράκη Αικατερίνη
Λεουνάκη Ελένη
Λώλη Ελευθερία
Μανουρά Μαρία
Μαντζαράπη Παναγιώτα
Ξανθουδάκης Νεκτάριος
Φρονιμάκη Αναστασία
1. https://www.naftemporiki.gr/story/1624479?fbclid=IwAR2Cy8ehaVFAJdZjdzFZfkd3
WPTvG9pSnlumk6hCjTgEshY1mIwG_GUTPlM
2. https://aeitei.gr/sxoli.php?sxoli=231
3. https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/301880_i-alitheia-gia-tin-eisagogi-mathiton-epal-sta-panepistimia
4. https://www.naftemporiki.gr/story/1525278/apo-ta-epal-stin-iatriki
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη