Thumbnail
Σάκης Ιωαννίδης

Κατά κανόνα οι συναντήσεις γονέων και νηπιαγωγών είναι βαρετές και γεμάτες φιλοφρονήσεις. Εκείνη του περασμένου Μαΐου όμως τη φέρνω συχνά στο μυαλό μου. Η νηπιαγωγός είχε μόλις επιστρέψει από ένα εκπαιδευτικό ταξίδι στη Νορβηγία. Πώς ήταν, τη ρώτησα. Μάθαμε για τη σημασία του στιλό, μου είπε. Δηλαδή;

Τα παιδιά στο δημοτικό, μου εξήγησε, δεν χρησιμοποιούν πια μολύβι, αλλά στιλό. Οπως καταλαβαίνετε, τα τετράδια των Σκανδιναβών πιτσιρικάδων είναι γεμάτα μουντζούρες, παχιές και λεπτές γραμμές, τρεμάμενες μπλε ευθείες και σχέδια που δεν σβήνονται όπως με το μολύβι. Με αυτόν τον τρόπο, μου είπε η καλή νηπιαγωγός, τα παιδιά μαθαίνουν να αποδέχονται το λάθος. Τα τετράδιά τους δεν χρειάζεται να είναι παστρικά και σκαμμένα από τα επίμονα σβησίματα. Τα παιδιά δεν τρέμουν απέναντι στο λάθος και βέβαια μαθαίνουν να το διορθώνουν.

Πόσο απλό, σκέφτηκα, για να αλλάξεις οπτική στα πράγματα. Μια αλλαγή προσέγγισης για να μη μεγαλώσεις θεωρώντας το λάθος ανεπίτρεπτο, ισοδύναμο της ανοησίας, της τεμπελιάς, ότι κάτι πήγαινε λάθος μαζί σου στην τελική. Τα λάθη τείνουμε να τα εξαφανίζουμε, έστω για να φαίνεται ότι κάνουμε τα πράγματα σωστά, έστω και αν αυτά υπάρχουν στα ίχνη μιας γόμας. Τα ξεχνάμε και πάμε παρακάτω. Μια νοοτροπία μολυβιού.

Θα δοκιμάσετε λοιπόν στα παιδιά να γράφουν με στιλό; ρώτησα. Θα αστειεύεστε, μου απάντησε. Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι τόσο μεγάλο, δυσκίνητο και συμπαγές, που μια τέτοια ενέργεια θα μας έβαζε μόνο σε μπελάδες. Τίποτα δεν αλλάζει εύκολα, μου είπε με πικρία.

Τίποτα δεν αλλάζει γενικά, θα μπορούσαμε να προσθέσουμε, και ποιος μπορεί να το αμφισβητήσει; Η παραδοχή της ήττας μας είναι τόσο εμποτισμένη μέσα μας, που πια δεν μας συγκινεί. Δεν είναι τόσο αν θα γράφεις με μολύβι ή με στιλό, αλλά το γεγονός ότι μεγαλώνουμε σε ένα σύστημα κανόνων και αξιών που θεωρεί τη διόρθωση οπισθοχώρηση και παραδοχή αδυναμίας σε κάθε επίπεδο. Από το πιο μικρό μέχρι το πιο μεγάλο.

Αντίστοιχα, οι συνέπειες που έχουν τα λάθη μπορεί να είναι από μικρές μέχρι πολύ μεγάλες ή και ολέθριες. Το λάθος τότε μοιάζει με το ψέμα. Είναι αθώο όταν είναι μικρό αλλά όταν φουντώσει, μπορεί να σε καταπιεί. Οπως μια πυρκαγιά. Μερικά λάθη όμως δεν διορθώνονται ούτε με μουντζούρες ούτε με ανασχηματισμούς.

Πηγή: Καθημερινή

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 29/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

exetaseis
Για τα παιδιά που επιμένουν (όσο εμείς τα στραγγαλίζουμε)
Είναι πολλά τα παιδιά που μέσα στην πίεση και τον όγκο της ύλης των Πανελλαδικών εξακολουθούν να ονειρεύονται και αναζητούν κάποια διέξοδο για να...
Για τα παιδιά που επιμένουν (όσο εμείς τα στραγγαλίζουμε)
teacher
Απίστευτο! Τι ζητάει με email προϊστάμενος Εκπαίδευσης κατακαλόκαιρο από τους εκπαιδευτικούς;
Ανυπόγραφα ηλεκτρονικά μηνύματα, χωρίς αριθμό πρωτοκόλλου και χωρίς υπογραφή, στέλνει Διευθυντής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης σε εκπαιδευτικούς που είναι...
Απίστευτο! Τι ζητάει με email προϊστάμενος Εκπαίδευσης κατακαλόκαιρο από τους εκπαιδευτικούς;
Εκπαίδευση
Συγχωνεύσεις τμημάτων σχολείων: «Σταυροφόρος των περικοπών τμημάτων ο γ.γ. του ΥΠΑΙΘΑ»
Οι εκπαιδευτικοί ζητούν να ανακληθεί η εγκύκλιος κόφτης του Κατσαρού και να σταματήσουν και οι κατευθύνσεις για περικοπές του Υπουργείου Παιδείας
Συγχωνεύσεις τμημάτων σχολείων: «Σταυροφόρος των περικοπών τμημάτων ο γ.γ. του ΥΠΑΙΘΑ»
viasmos
Σοκ - Αθλήτρια για την απόπειρα βιασμού από τον προπονητή της: «Με ξεγύμνωσε και πάγωσα, ήμουν σαν νεκρή»
Ενόργανη γυμναστική – Σοκάρει η κατάθεση της αθλήτριας που κατήγγειλε τον προπονητή της: «Με ξεγύμνωσε και πάγωσα, ήμουν σαν νεκρή»
Σοκ - Αθλήτρια για την απόπειρα βιασμού από τον προπονητή της: «Με ξεγύμνωσε και πάγωσα, ήμουν σαν νεκρή»