Η αγορά άξιων των βάσεων για τις θετικές σπουδές των Ελλήνων (ιατρική, πολυτεχνείο);
Με αφορμή την ανακοίνωση των φετινών (2018) βάσεων των εισαγωγικών εξετάσεων για την είσοδο των υποψηφίων φοιτητών στα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας, παρουσιάζουμε παρακάτω την στατιστική μελέτη των αποτελεσμάτων για πέντε (5) μαθήματα που αφορούν την εισαγωγή των υποψηφίων των θετικών σπουδών τόσο του 2ου όσο και του 3ου Επιστημονικού Πεδίου από τα Γενικά Λύκεια όλης της Ελλάδος, άλλα και των νησιών μας.
Αξίζει να αναφερθεί ότι φέτος είναι η πρώτη χρονιά που γίνεται δυνατή η εισαγωγή παιδιών από τα ΕΠΑΛ σε όλα τα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Χόρας, μεταξύ αυτών και σχολών όπως οι περιζήτητες Ιατρικές και οι Πολυτεχνικές (βλέπε συνεχεία του άρθρου).
Η διαγραμματική παρουσίαση* αυτής της μελέτης, αφορά τις τρεις τελευταίες συνεχόμενες χρονιές, που εφαρμόστηκε το «νέο» σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με την εξέταση σε 4 μαθήματα αντί για 6 που ήταν από το 2006 μέχρι το 2015.
Τα έτη λοιπόν που μελετάμε, είναι τα 2016-2017-2018 και φυσικά τα δεδομένα προέρχονται από τα επίσημα στατιστικά στοιχεία που δημοσίευσε το Υπουργείο Παιδείας και οι κατά τόπους Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Αξίζει να αναφερθεί ότι μονάχα για αυτά τα τρία τελευταία έτη το Υπουργείο Παιδείας έχει δημοσιεύσει στατιστικώς επεξεργάσιμα αποτελέσματα, τα οποία όμως αφορούν μονάχα τις βαθμολογίες πάνω από τη βάση του 10.
Τα αποτελέσματα δηλαδή που δημοσιεύθηκαν από το Υπουργείο αφορούν τις βαθμολογίες που πέτυχαν οι υποψήφιοι από το 10 μέχρι το 20, ανά 1 μονάδα, 10-10,9, 11-11,9, 12-12,9, 13-13,9 κ.ο.κ.
ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ
Όπως φαίνεται καθαρά από τα παραπάνω διαγράμματα, υπήρξε μέσα σε αυτή την τριετία,μία τάση, ώστε η δεξιά ασυμμετρία που παρατηρούνταν στα μαθήματα Φυσική, Χημεία, Βιολογία να προσεγγίσει την κανονική κατανομή.
Η δεξιά ασυμμετρία παρουσιάζει μία σταθερά ανοδική κατανομή των ποσοστόσεων των υποψηφίων σε αναλογίες από 10 προς 20. Δηλαδή οι λιγότεροι μαθητές έγραψαν 10-10,9, περισσότεροι 11-11,9 κ.ο.κ. ενώ οι περισσότεροι μαθητές έγραψαν μεταξύ 19 και 20! Προφανώς αυτό, δεν μπορεί να αποδοθεί πάρα μόνο στο γεγονός ότι τα θέματα ήταν πολύ εύκολα και συνεπώς με χαμηλή διακριτή ικανότητα να ξεχωρίσουν τους άριστους από τους πολύ καλούς, τους πολύ καλούς από τους καλούς και αυτούς από τους μέτριους κ.ο.κ.
Η κανονική κατανομή, είναι η κατηγοριοποίηση των βαθμολογιών των υποψηφίων σε μορφή κώδωνα, δηλαδή οι περισσότεροι μαθητές γράφουν βαθμολογίες μεταξύ 14-16 και λιγότεροι γράφουν βαθμολογίες από 10 έως 14 (με αυξητική τάση μεταξύ 10 με 14) ενώ ακόμη λιγότεροι γράφουν βαθμολογίες μεταξύ 16-20 (με πτωτική τάση μεταξύ 16 με 20).
Τέτοια κατανομή εμφανίζει το μάθημα της Έκθεσης, όπως μπορούμε να παρατηρήσουμε από τα διαγράμματα.
Η κανονική κατανομή (στατιστικός όρος), όπως εύκολα γίνεται αντιληπτό από τον καθένα, άλλα και όπως αποδεικνύεται επιστημονικά, ανταποκρίνεται στη φυσική κατανομή ενός πληθυσμού (όπως ο πληθυσμός των υποψηφίων εδώ) για ιδιότητές του, που επηρεάζονται από μεγάλη αλλά και μετρήσιμη ποικιλία παραγόντων.
Βεβαίως για τα μαθήματα που εξετάζονται στις πανελλαδικές εξετάσεις θα μπορούσε να θεωρηθεί θεμιτό και οι βαθμολογίες των υποψηφίων, πέρα από την κανονική κατανομή, να εμφανίζουν δεξιά ασυμμετρία όπως αυτή των Μαθηματικών (βλέπε διάγραμμα).
Ωστόσο, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι πανελλαδικές εξετάσεις αφορούν ένα ορισμένο σχολικό εγχειρίδιο για κάθε μάθημα, το οποίο έχει πεπερασμένη και εντελώς καθορισμένη ύλη το ίδιο, αλλά και τα σχολικά εγχειρίδια των προηγούμενων σχολικών χρόνων (βλέπε εγκύκλιος 2017 ΙΕΠ και Υπουργείου Παιδείας περί διευκρινήσεων για την ύλη της Βιολογίας Θετικού Προσανατολισμού) από τα οποία επιτρέπεται να αντληθούν θέματα.
Επίσης η μορφή των θεμάτων είναι εντελώς προσδιορισμένη και (θεωρητικώς) περιορίζεται ακόμη και από το ότι πρέπει να αποφεύγονται θέματα από εκπαιδευτικά βοηθήματα που κυκλοφορούν στην αγορά καθώς και σχετικές ιστοσελίδες (κανόνας που δεν τηρείται φυσικά, για διάφορους λόγους).
Όλοι λοιπόν αυτοί οι λόγοι, δεν αφήνουν πολλά περιθώρια για μεγάλο βαθμό ελεύθερης σκέψης και απόδοσής της, από τους υποψηφίους και φυσικά καθιστά πρακτικώς ανεφάρμοστη τη φράση «κάθε απάντηση επιστημονικώς τεκμηριωμένη θεωρείται σωστή».
Για να μπορεί να εφαρμοστεί αυτή η φράση, θα πρέπει για να βαθμολογηθεί ορθά το γραπτό ενός μαθητή που ξεφεύγει από το απόλυτα ορισμένο πλαίσιο της σχολικής ύλης και των λεγομένων του σχολικού εγχειριδίου, δεν αρκεί δυστυχώς ο μαθητής να έχει γράψει και τεκμηριώσει ορθά τη λύση του, αλλά θα πρέπει και οι βαθμολογητές του να γνωρίζουν την γνώση αυτή, που έχει διατυπώσει ο μαθητής, γεγονός που δεν είναι δυστυχώς απαραίτητο να συμβαίνει, πρέπει επίσης, να είναι ικανοί να την αξιολογήσουν, να δεχθούν να «παρεκκλίνουν» από τις “φασόν” λύσεις που έχει δώσει η ΚΕΕ, να είναι πρόθυμοι να διαβάσουν ολόκληρο το γραπτό με περίσσεια προσοχή για το πενιχρό ποσό που πληρώνονται ανά γραπτό, ασχέτως του ελάχιστου χρόνου που διαθέτουν και των πιέσεων για αύξηση της ταχύτητας των διορθώσεων, με συνακόλουθη βεβαίως, μείωση της ποιότητας διόρθωσης.
Ακόμη, ειδικότερα για το μάθημα της Βιολογίας που αντιμετωπίζει έντονα αυτό το πρόβλημα σε αντίθεση με τα υπόλοιπα τέσσερα μαθήματα που εξετάζει η παρούσα μελέτη,θα πρέπει για να βαθμολογηθεί αντικειμενικά ο μαθητής που έγραψε κάτι διαφορετικό άλλα σωστό, οι βαθμολογητές που να διορθώνουν θα πρέπει να είναι ειδικοί στο αντικείμενο, δηλαδή βιολόγοι ή γιατροί (εφαρμοσμένη Βιολογία στον άνθρωπο) ή γεωπόνοι (εφαρμοσμένη Βιολογία στα φυτά, στους μικροοργανισμούς και τα ζώα) και όχι χημικοί, φυσικοί ή γεωλόγοι (Π.Ε. 04) που απλώς έχουν «διδάξει» το μάθημα 3 χρόνια στο σχολείο, ενώ δεν έχουν διδαχθεί οι ίδιοι στο πανεπιστήμιο Βιολογία.
Και αυτό διότι, αν και το σχολικό εγχειρίδιο της Βιολογίας έχει γραφτεί προ 20ετίας εντούτοις πραγματεύεται βιολογικά θέματα, που βρίσκονται ακόμη και τώρα στην αιχμή της πλέον ταχύτερα εξελισσόμενης επιστήμης σε ολόκληρο τον επιστημονικό κόσμο (η Βιολογία απορροφά πλέον του 60% της παγκόσμιας χρηματοδότησης για την έρευνα!!). Τέτοια θέματα είναι για παράδειγμα ή γονιδιακή θεραπεία, η βιοτεχνολογία μικροοργανισμών φυτών και ζώων , η κλωνοποίηση θηλαστικών κ.ά.
Πέρα όμως από όλα τα παραπάνω προβλήματα και πολλές ακόμη παθογένειες των πανελλαδικών εξετάσεων, οι εξετάσεις αυτές παραμένουν εν πολλοίς ένας αδιάβλητος θεσμός, μπορεί όχι δίκαιος απαραιτήτως, όμως αδιάβλητος θεσμός και γι’ αυτό το λόγο καταξιωμένος στη συνείδηση της ελληνικής κοινωνίας από τότε που εφαρμόστηκαν.
Αφού λοιπόν λάβουμε υπόψη μας τα παραπάνω, μπορούμε να περάσουμε τώρα και στην συζήτηση επί των διαγραμμάτων.
Παρατηρούμε μία τάση για βελτίωση της εικόνας της ικανότητας διαχωρισμού των υποψηφίων από έτος σε έτος.
Ειδικότερα, για το μάθημα της Βιολογίας, το οποίο έχει από όλα τα μαθήματα τον μεγαλύτερο συντελεστή (1,3) για το 3ο πεδίο ( Επιστήμες Υγείας) που οδηγεί στις Ιατρικές σχόλες και με δεδομένο ότι τη Βιολογία τη δίνουν περίπου 13.000-16.000 μαθητές κάθε χρόνο.
Φαίνεται ότι:
Μειώνονται οι άριστοι (19-20) από ~ 9% (το 9% αντιστοιχεί περίπου σε 1200 άτομα σε όλη την Ελλάδα, σημειώνεται ότι στις Ιατρικές -Οδοντιατρικές σχόλες εισάγονται κάθε χρόνο περίπου 1400 άτομα) τις χρονιές 2016-2017 σε ~ 6,5% (1040 άτομα) φέτος και παράλληλα φέτος, εν αντιθέσει με τις προηγούμενες χρονιές το μεγαλύτερο ποσοστό των υποψηφίων που έγραψαν μεγαλύτερη βαθμολογία από 10, κυμάνθηκαν σε βαθμολογίες μεταξύ 17-18 και όχι 18-19 όπως τα δύο προηγούμενα χρόνια. Αυτό μας δείχνει ότι υπάρχει τάση, για μία κατανομή βαθμολογιών πιο κοντά στην κανονική κατανομή στην οποία υπακούει ο πληθυσμός; Σίγουρα κάτι τέτοιο μόνο θετικό μπορεί να θεωρηθεί, εφόσον βεβαίως, κάτι τέτοιο γίνεται με θέματα που διατυπώνονται με επιστημονική και παιδαγωγική ορθότητα και όχι με ασάφειες επιστημονικές και παιδαγωγικές, όπως ήταν τα φετινά θέματα, τα οποία μπορούν να χαρακτηριστούν ως τα χειρότερα που έχουν «πέσει» ποτέ στο μάθημα από το 2000 μέχρι τώρα μαζί με τα θέματα του 2015.**
Το πρόβλημα βεβαίως ΔΕΝ έγκειται μόνο στις λανθασμένες εκφωνήσεις φέτος, αλλά ακόμη περισσότερο στις λανθασμένες απαντήσεις που δόθηκαν από την ΚΕΕ και θεωρήθηκαν αυτές ως «Σωστές» και όχι οι πραγματικά σωστές, που προτάθηκαν από τους συντονιστές των εξεταστικών κέντρων (βλέπε άρθρο της Βιολόγου- συντονίστριας των πανελλαδικών εξετάσεων Δρ. Ευγενίας Μπολανάκη στο διαδικτυακό τόπο www. E-sos.gr στις 21-7-2018).
Το πρόβλημα βεβαίως, είναι ακόμα βαθύτερο στο συγκεκριμένο μάθημα, καθώς διδάσκεται, κατά κύριο λόγο δυστυχώς, από καθηγητές τόσο εντός των σχολείων όσο και εκτός (φροντιστήρια) που δεν είναι γνώστες της επιστήμης της Βιολογίας και των εφαρμογών της, αλλά από φυσικούς!! (η πολυπληθέστερη ειδικότητα από τους καθηγητές μετά τους φιλόλογους και τους μαθηματικούς), χημικούς!! (η αμέσως λιγότερο πολυπληθέστερη κατηγορία καθηγητών μετά τους φυσικούς, όμως αρκετά κοντά σε πλήθος με τους φυσικούς) και γεωλόγους!!!!!, δηλαδή ειδικότητες άσχετες με το μοντέρνο και ταχέως εξελισσόμενο αντικείμενο της Βιολογίας, καθώς δεν διδάχθηκαν κανένα ή ελάχιστα (1 με 2% στο σύνολο του προγράμματος σπουδών τους κατά κανόνα μην υποχρεωτικά) πανεπιστημιακά μαθήματα που σχετίζονται με την Βιολογία.
Ωστόσο όλα αυτά συμβαίνουν στα πλαίσια των συντεχνιακών μικροσυμφερόντων και φυσικά, της συναίνεσης του Υπουργείου Παιδείας, προκείμενου από την μια να ικανοποιήσει τις συντεχνίες και από την άλλη να περιορίσει φυσικά τους διορισμούς εκπαιδευτικών, στα γενικότερα πλαίσια των περικοπών.
Επιπλέον και πάλι αναφερόμενοι στο πολύπαθο μάθημα της Βιολογίας που είναι αυτό που κρίνει την εισαγωγή των υποψηφίων στις πολυπόθητες Ιατρικές σχόλες, έχοντας τον υψηλότερο συντελεστή βαρύτητας 1,3 (για κάθε επιπλέον βαθμό στην κλίμακα του 1-20, ο υποψήφιος κερδίζει 330 μόρια!!!) οφείλουμε να σημειώσουμε ότι από την μια, η εξαιρετικά μεγάλη ζήτηση στις σχόλες αυτές είναι σταθερά ανελαστική από υπάρξεως των Πανεπιστημίων στην Ελλάδα και από την άλλη, το μάθημα της Βιολογίας προβλέπεται να διδάσκεται ΜΟΝΟ 2 ώρες την εβδομάδα στην Γ΄ Λυκείου όσο δηλαδή και η Έκθεση με συντελεστή βαρύτητας 0,3 (κάθε επιπλέον βαθμός στην κλίμακα 1-20 δίνει 200 μόρια) και λιγότερο από την Φυσική ( συντελεστής 0,3 στο 3ο πεδίο και 0,7 στο 2ο, δηλαδή 270 μόρια για κάθε επιπλέον βαθμό) και την Χημεία ( συντελεστής βαρύτητας 0,3 στο 2ο πεδίο και 0,7 στο 3ο πεδίο) που διδάσκονται 3 ώρες! Ενώ τα μαθηματικά που αποτελούν το μάθημα βαρύτητας (1,3 στο 2ο πεδίο) για την εισαγωγή στα πολυτεχνεία διδάσκονται 5 ώρες την εβδομάδα!!!!!!
Τέλος, το γνωστικό αντικείμενο της Βιολογίας είναι το μόνο από όλα τα παραπάνω (Μαθηματικά, Νέα Ελληνικά, Φυσική και Χημεία) που δεν εμφανίζει καμιά συνοχή στην ύλη και μια συνέχεια στην διδασκαλία του, στα πλαίσια ολόκληρης της α΄ βαθμιας και β΄ βαθμιας εκπαίδευσης της χώρας μας. Με εξαίρεση ελάχιστα ψήγματα περί νόμων του Μέντελ, μοριακού δόγματος, μίτωση και μείωση στο 5ο κεφάλαιο του βιβλίου της γ΄ γυμνάσιου και μια επαναπροσέγγιση του δόγματος, της μίτωσης και της μείωσης στο 4ο κεφάλαιο του βιβλίου της β' λυκείου, όλο το υπόλοιπο περιεχόμενο που πραγματεύεται το βιβλίο της Γ΄ Λυκείου της Βιολογίας Θετικής Ομάδας Προσανατολισμού, είναι εντελώς νέο και άγνωστο, χωρίς συνοχή και συνέχεια με την ύλη της Βιολογίας στις προηγούμενες τάξεις του λυκείου και του γυμνασίου.
Έκθεση:
Μάθημα το οποίο το δίνουν όλοι ανεξαιρέτως οι υποψήφιοι κάθε χρόνο (περίπου 100.000) και μάθημα με τον χαμηλότερο συντελεστή σε κάθε επιστημονικό πεδίο, με εξαίρεση όταν ο μαθητής έχει πάρει ως πέμπτο μάθημα την Βιολογία Γενικής παιδείας ή τα μαθηματικά Γενικής παιδείας και “ανοίγει” και δεύτερο πεδίο όποτε έχει συντελεστή βαρύτητας 0,6 για το δεύτερο πεδίο. Όμως είναι και το μάθημα με τις περισσότερες αναβαθμολογήσεις γραπτών, σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο εξεταζόμενο μάθημα στις Πανελλαδικές εξετάσεις. Φυσικά διδάσκεται αποκλειστικά από φιλόλογους ( 2ωρες την εβδομάδα στην γ λυκείου), με συνοχή και συνεχεία της ύλης σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Η εικόνα της Έκθεσης, όπως προκύπτει από τα διαγράμματα, λόγω όλων των παραπάνω χαρακτηριστικών του μαθήματος προσεγγίζει την ιδεατή, και αυτή που οφείλουν να εμφανίζουν όλα τα μαθήματα που εξετάζονται πανελλαδικώς, ώστε να μπορούν να χαρακτηριστούν τα θέματα ικανά να προσεγγίζουν τις πραγματικές ανθρώπινες δυνατότητες ενός πληθυσμού (εδώ του πληθυσμού των υποψηφίων) για ορισμένες δεξιότητες (εδώ αυτές που εξετάζουν οι συγκεκριμένες εξετάσεις). Η Έκθεση είναι το μόνο από τα μαθήματα που εμφανίζει κανονική κατανομή, δηλαδή οι πολλοί είναι μέτριοι, οι άριστοι ελάχιστοι και οι «κακοί μαθητές» λίγοι, αλλά περισσότεροι από τους άριστους.
Φυσική:
Μάθημα με συντελεστή 0,3 για το 3ο πεδίο και 0,7 για το 2ο πεδίο.
Το σύνολο των υποψηφίων κάθε χρόνο που δίνει Φυσική είναι περίπου 35.000-45.000 υποψήφιοι από τους οποίους οι ~ 13.000-16.000 ανήκουν στο 3ο πεδίο και οι υπόλοιποι στο 2ο πεδίο. Διδάσκεται σχεδόν αποκλειστικά από Φυσικούς για 3 ώρες κάθε εβδομάδα στην γ λυκείου, με συνοχή και συνέχεια της ύλης σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες.
Στα διαγράμματα παρατηρούμε ότι από τότε που τα μαθήματα έγιναν 4 αντί για 6, το μεγαλύτερο ποσοστό των υποψηφίων συνωστίζεται στο 19-20 (~ 15-17,5%). Εξαίρεση, η φετινή χρονιά, που αν και οι περισσότεροι από τους υποψηφίους κατά τη διάκρισή τους από 10-20 ανά 1, μονάδα εμφανίζονται και πάλι μεταξύ 19-20, αυτό το ποσοστό έχει εμφανώς περιοριστεί σε ποσοστό μικρότερο του 10%, σε αντίθεση με τις δυο προηγούμενες χρονιές, που ήταν μεταξύ 15-17,5%, γεγονός αναντίρρητα προβληματικό για ένα μάθημα όπως η Φυσική, το οποίο σίγουρα προσφέρεται για αντικειμενική και επιτυχημένη διάκριση των υποψηφίων. Άρα τα δύο προηγούμενα χρόνια τα θέματα της Φυσικής ήταν πολύ εύκολα, αλλά φέτος, αν και παρέμειναν εύκολα, θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν από καλύτερη διακριτική ικανότητα, μια πέτυχαν την μείωση των αριστούχων, αισθητά σε σχέση με τα δυο προηγούμενα χρόνια.
Ας ελπίσουμε ότι τις αμέσως επόμενες χρονιές, η εικόνα της Φυσικής θα προσεγγίσει την εικόνα της Έκθεσης, δηλαδή θα αντιπροσωπεύει πραγματικά την κατανομή του πλήθους των μαθητών για ορισμένες δυνατότητές τους (όπως αυτές ζητούνται και εξετάζονται στις συγκεκριμένες εξετάσεις) σύμφωνα με τα δεδομένα της Φύσης.
Χημεία:
Μάθημα με συντελεστή 0,3 για το 2ο πεδίο και 0,7 για το 3ο πεδίο.
Σύνολο υποψηφίων ακριβώς όμοιο με αυτό της Φυσικής ~ 35-45.000 κάθε χρόνο. Διδάσκεται σχεδόν αποκλειστικά από χημικούς 3 ώρες την εβδομάδα στην γ λυκείου και χαρακτηρίζεται από συνοχή και συνεχεία της ύλης σε όλο το εύρος της β΄βαθμιας εκπαίδευσης.
Η Χημεία ήταν πάντα (από την εποχή των δεσμών ακόμα, όσοι την θυμούνται) και συνεχίζει να παραμένει το ευκολότερο από όλα τα εξεταζόμενα μαθήματα των θετικών σπουδών. Έτσι δεν είναι τυχαίο που ΠΑΝΤΑ ήταν και εξακολουθεί να είναι το μάθημα με τους περισσότερους αριστούχους.
Ειδικότερα τα χρόνια πριν το 2016, αλλά και το 2016 με ποσοστό μαθητών που έγραψε μεταξύ 19-20 να είναι το 25% των υποψηφίων, το 2017 το ποσοστό αυτό έπεσε στο 12,5% περίπου αλλά η γενική εικόνα δεν άλλαξε καθώς τα ποσοστά των μαθητών που έγραψαν μεταξύ 10-20 κατανεμημένα ανά 1 μονάδα εμφανίζουν σταθερή βαθμιαία αύξηση τόσο το 2016 όσο και το 2017 (δεξιά ασυμμετρία), γεγονός που δηλώνει ότι τα θέματα είναι εύκολα στη Χημεία, η οποία δεν καταφέρνει να διαχωρίσει επιτυχημένα τους υποψηφίους σε άριστους, καλούς, μέτριους κ.ο.κ.
Φέτος βεβαίως είναι η πρώτη φορά που οι άριστοι 19-20 είναι λιγότεροι από μία άλλη κατηγορία, αυτή όμως είναι όσοι μαθητές έγραψαν 18-19 ενώ οι άριστοι είναι η δεύτερη πολυπληθέστερη κατηγορία υποψηφίων με ποσοστό ~ 12,5 % και η τρίτη πολυπληθέστερη είναι αυτή των μαθητών που έγραψαν μεταξύ 17-18. Δηλαδή και πάλι η συσσώρευση των υποψηφίων γίνεται γύρω από τις υψηλές και όχι γύρω από τις μεσαίες βαθμολογίες, όπως θα ήταν το σωστό.
Οι εξετάσεις στη Χημεία λοιπόν φαίνεται ακόμη ότι αποτυγχάνουν να κατατάξουν τους μαθητές σε κανονική κατανομή.
Μαθηματικά:
Συντελεστής 1,3 στο 2ο πεδίο, σύνολο μαθητών ~ 25-35.000 μαθητές κάθε χρόνο. Διδάσκονται αποκλειστικά από μαθηματικούς (5 ώρες!!! Την εβδομάδα στην γ λυκείου) και χαρακτηρίζονται από συνοχή και συνέχεια της ύλη τους, σε όλο το φάσμα της εκπαίδευσης στην Ελλάδα.
Το μάθημα των Μαθηματικών ήταν, και φαίνεται ότι εξακολουθεί να ξέρει πώς να συνεχίζει να είναι το πραγματικά δύσκολο μάθημα των πανελληνίων εξετάσεων από τα θετικά μαθήματα. Είναι αυτό, που εμφανίζει σταθερά αριστερή ασυμμετρία με τα ποσοστά των μαθητών που γράφουν 10-20 χωρισμένα μεταξύ τους ανά 1 μονάδα, να μειώνονται βαθμιαία από το 10 έως 20.
Σίγουρα, τα Μαθηματικά σε αντίθετη με τη Φυσική, τη Χημεία και τη Βιολογία κατορθώνουν μία πιο ορθολογική διάκριση μεταξύ των μαθητών υποψηφίων διατηρώντας το επίπεδο των θεμάτων και τον τρόπο διόρθωσής τους υψηλό.
Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί ότι λίγοι είναι οι μαθητές που εξετάζονται με αξιώσεις τόσο στο μάθημα των μαθηματικών όσο και στο μάθημα της Βιολογίας, οι μαθητές αυτοί είναι κατά κανόνα πολύ υψηλού επιπέδου μαθητές, οι οποίοι δεν έχουν αποφασίσει κατά την διάρκεια του έτους αν θα ήθελαν να σπουδάσουν στο πολυτεχνείο ή στην ιατρική και έτσι θέλοντας να έχουν το δικαίωμα της επιλογής και όντας μαθητές πολύ υψηλού επιπέδου αποφασίζουν να εξεταστούν και στα δυο αυτά πολύ απαιτητικά μαθήματα, οπού συνήθως τα καταφέρνουν εξίσου καλά και στα δυο.
Από την άλλη πλευρά οι λιγότερο δυνατοί μαθητές που επιλεγούν και τα δυο αυτά μαθήματα το κάνουν με το σκεπτικό ότι στο ένα από τα δυο μαθήματα δεν θα επενδύσουν ιδιαίτερη προσπάθεια και κόπο, άλλα θέλουν με αυτό τον τρόπο να “ανοίξουν” τις χαμηλόβαθμες σχόλες και των δυο πεδίων ώστε να εξασφαλίσουν την εισαγωγή τους σε κάποια από αυτές χωρίς απαραίτητα να είναι η σχολή αυτή ο πραγματικός στόχος τους.
Πάντως οι μαθητές που δεν ανήκουν στην κατηγορία των άριστων που αποφασίζουν να εξεταστούν τόσο στο μάθημα της Βιολογίας όσο και στο μάθημα των Μαθηματικών και επενδύουν ισάξια προσπάθεια και κόπο και στα δυο αυτά μαθήματα συνήθως βγαίνουν χαμένοι τόσο σε επίπεδο κόπου όσο και σε τελικό αποτέλεσμα, καθώς είναι πραγματικά δύσκολο να επιτύχουν αυτοί οι μαθητές άριστες ή έστω πολύ υψηλές βαθμολογίες και στα δυο αυτά μαθήματα που είναι τα πλέον απαιτητικά όπως προκύπτει πολύ εύκολα και από το παραπάνω διάγραμμα από όλα τα θετικά μαθήματα των πανελλαδικών εξετάσεων.
Συνοψίζοντας λοιπόν, με όλα όσα φαίνονται στα διαγράμματα, μπορούμε να πούμε πως γίνονται βήματα, αλλά χρειάζονται ακόμη και άλλα βήματα έτσι ώστε να φτάσουν τα θέματα και ο τρόπος διόρθωσής τους, στα θετικά μαθήματα, να προσεγγίζουν την εικόνα της κανονικής κατανομής η οποία αντιπροσωπεύει τον ανθρώπινο πληθυσμό όπως είναι αυτός των υποψηφίων και για να μην σπεύσουν ορισμένοι συνάδελφοι εντός και εκτός σχολείου να ευλογήσουν το μάθημά τους, θα επισημάνουμε ότι στο 3ο πεδίο δεν πηγαίνουν πλέον μόνο άριστοι, αλλά και πολλά παιδιά που ενδιαφέρονται για τα παραϊατρικά επαγγέλματα, τα οποία πάντα χαρακτηρίζονται από υψηλό βαθμό επαγγελματικής αποκατάστασης, σε σχέση με πολλές άλλες ειδικότητες άλλων πεδίων.
Πέρα όμως από τα θετικά μαθήματα, αν επεκτείνουμε την έρευνά μας και για τα υπόλοιπα βλέπουμε ότι στο μάθημα των λατινικών και στο μάθημα Αρχές οικονομικής θεωρίας η εικόνα είναι όπως φαίνεται πολύ καθαρά παρόμοια με την εικόνα της χημείας και της φυσικής των δυο προηγούμενων ετών που όπως αναλύθηκε δεν μπορούσαν πάρα να θεωρηθούν αποτυχημένα θέματα μιας και δεν επιτυγχάνουν ικανοποιητική διάκριση μεταξύ των υποψηφίων, αφού το μεγαλύτερο ποσοστό των μαθητών επιτυγχάνουν βαθμολογίες μεταξύ 19-20! Σίγουρα και ο δρόμος των φιλολόγων και των οικονομολόγων είναι ακόμη μακρύς για να επιτύχουν σωστή και αξιοκρατική κατανομή υποψηφίων στο μάθημα των λατινικών και των οικονομικών αντιστοίχως.
ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ
Συνοψίζοντας λοιπόν όπως προκύπτει από τη διαγραμματική ανάλυση των στατιστικών στοιχείων των πανελλαδικών εξετάσεων που δημοσιεύει κάθε χρόνο από το 2016 το Υπουργείο Παιδείας και αφορούν τις βαθμολογίες των υποψηφίων στην κλίμακα 10-20 ανά μία μονάδα για τα μαθήματα που αφορούν τη θετική κατεύθυνση, φαίνεται πως υπάρχει μία βελτίωση από έτος σε έτος ώστε να προσεγγίσουν τα αποτελέσματα κατά ένα τρόπο την κανονική κατανομή σε όλα τα μαθήματα εκτός βεβαίως της Έκθεσης που το επιτυγχάνει κάθε χρόνο (παρόλο που φέτος ήταν περισσότεροι όσοι έγραψαν μεταξύ 10-14 από ότι 16-20). Η Βιολογία δείχνει να κινείται με ταχύτερο ρυθμό προς αυτόν τον στόχο χωρίς όμως να βελτιώνονται οι προβληματικές παράμετροι που αναφέρθηκαν προηγουμένως, σε συνεπεία ο στόχος αυτός να επιτυγχάνεται πλασματικά, ενώ αμέσως μετά έρχεται η Χημεία και τελευταία η Φυσική, που φαίνεται να κινείται πιο αργά από όλους (παρόλο που φέτος «ακούστηκε» ότι τα θέματα ήταν δύσκολα! Στην ουσία ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΔΥΣΚΟΛΑ, όπως αποδεικνύουν οι βαθμολογίες των υποψηφίων, απλώς ήταν δυσκολότερα από τις δύο προηγούμενες χρονιές που ήταν ΠΟΛΥ ΕΥΚΟΛΑ!!)
Τα Μαθηματικά είναι το μόνο μάθημα από τα θετικά, που εμφανίζει σταθερά ικανό τρόπο διάκρισης των μαθητών υποψηφίων, μιας και εμφανίζει και τα τρία χρόνια που μελετάμε αριστερή κατανομή ποσοστών.
Όμως πέρα από τα νούμερα, τα οποία βεβαίως δε λένε ποτέ ψέματα όταν αυτά επεξεργάζονται σύμφωνα με τους αυστηρούς νόμους της Στατιστικής επιστήμης, δεν πρέπει να παραβλέπουμε και όσα αναφέρθηκαν προηγουμένως στην αρχή του άρθρου, για τους περιορισμούς και τις ισχυρές παθογένειες και στρεβλώσεις των πανελλαδικών εξετάσεων, με κύριο χαρακτηριστικό εδώ, το γεγονός ότι αυτοί οι αριθμοί που παρουσιάζονται στο παρόν άρθρο, δείχνουν μόνο την τάση για την κατανομή του πλήθους των υποψηφίων σε βαθμολογίες, δεν εξετάζεται όμως ο τρόπος που επιτυγχάνεται αυτό.
Ένα πολύ καλό παράδειγμα επ’ αυτού αποτελεί η Βιολογία, που φαίνεται μεν ότι πιο ταχέως από τα υπόλοιπα μαθήματα του 3ου πεδίου τείνει να επιτύχει την κανονική κατανομή, ωστόσο αυτό δεν επιτυγχάνεται ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΜΕ ΕΥΣΤΟΧΑ ΕΠΙΤΥΧΗΜΕΝΑ, ΟΡΘΑ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΩΣ ΘΕΜΑΤΑ, αλλά με κακές αντιγραφές έτοιμων (εξαιρετικών αναμφίβολα, αν μεταφραζόταν ΣΩΣΤΑ) θεμάτων από ξένα, παγκοσμίου φήμης πανεπιστήμια. Τα θέματα αυτά όμως, όταν δεν μεταφράζονται δυστυχώς σωστά από τους θεματοδότες, ούτε οι εκφωνήσεις τους, μα ακόμη χειρότερα δεν μεταφράζονται σωστά ούτε οι έτοιμες απαντήσεις που συνοδεύουν τις αγγλόφωνες εκφωνήσεις, τότε δυστυχώς ο στόχος της κατανομής των βαθμολογίων των υποψηφίων σε κανονική κατανομή για βαθμολογίες μεγαλύτερες της βάσης του 10, επιτυγχάνεται μόνο αριθμητικά όχι όμως ουσιαστικά, αφού είναι πολύ πιθανό άριστα προετοιμασμένοι μαθητές να μην γράψουν καλά, όχι γιατί δεν γνωρίζουν την επιστημονικώς ορθή απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα, αλλά διότι δεν είναι φυσικά μάντης για να μαντέψουν ποια από τις αναρίθμητες λανθασμένες απαντήσεις θα θεωρηθεί σωστή από την ΚΕΕ!
Από την άλλη πλευρά, είναι πολύ πιθανό μέτρια προετοιμασμένοι μαθητές, που αδυνατούν να απαντήσουν επιστημονικώς ορθά σε αυτά τα ερωτήματα, πέτυχαν κατά τύχη ή λόγω πραγματικός άγνοιας, την λανθασμένη απάντηση που θεωρεί ως σωστή η ΚΕΕ, ακόμη και αν αυτή η ¨σωστή” απάντηση έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την εξεταζόμενη ύλη για τις εξετάσεις (βλέπε ερώτημα γ3 και απάντηση του 2018)!
Ειδικότερα για την Βιολογία που αναφέρουμε, τα τα θέματα που επιλέγονται για τις πανελλαδικές εξετάσεις από το 2016 είναι διατυπωμένα και απαντημένα στην αγγλική γλωσσά, αφού αποτελούν θέματα εξετάσεων ενός Περίφημου πανεπιστημίου.
Εδώ παραθέτουμε την εκφώνηση, συνοδευόμενη από την απάντηση, από το πρωτότυπο, του γνωστού σε όλους τους υποψηφίους του 3ου πεδίου, ερωτήματος γ2 που έδινε 13 μονάδες στις φετινές εξετάσεις.
Στο μάθημα της Χημείας από την άλλη πλευρά, το ζητούμενο των “δύσκολων” θεμάτων δεν είναι σίγουρα η γνώση της Χημείας, άλλα η ψυχραιμία και η ταχύτητα του εξεταζόμενου να ανταποκριθεί στον μεγάλο όγκο των απαντήσεων και των ανούσιων μαθηματικών πράξεων στα διάφορα ερωτήματα.
Τέλος, μη ξεχνάμε για όλα τα μαθήματα την πολύ σημαντική παθογένεια της απαστήθησης των λεγομένων κατά γραμμα, των εντός εξεταστέας ύλης εδαφίων των “καθαγιασμένων” σχολικών εγχειριδίων, με τα όσα λάθη τους και την περιορισμένη ύλη τους, χώρια από την παλαιότητα (τουλάχιστον για την βιολογία που η εξέλιξη της γίνεται με ταχύτατους ρυθμούς) της πληροφορίας που περιέχουν. Η στρέβλωση αυτή είναι αρκετή για να είναι αδύναμη η οποία διακριτική ικανότητα των θεμάτων των πανελλαδικών εξετάσεων όσο επιτυχημένα και αν είναι αυτά.
Στόχος λοιπόν θα πρέπει να είναι οι πανελλαδικές εξετάσεις πέρα από αδιάβλητες να είναι και αξιοκρατικές, επιλέγοντας τους αυριανούς επιστήμονες της Χώρας μας, με κριτήρια που πραγματικά κατορθώνουν να κατανέμουν τους υποψηφίους όχι εκεί που έτυχε, άλλα εκεί που πέτυχαν με βάση τον κόπο και τα προσόντα τους.
Νικολέττα Μαργαρίτη
Βιοτεχνολόγος Msc.
Εκπαιδευτικός-Συγγραφέας
www.nikimargariti.com
*Η διαγραμματική παρουσίαση των αποτελεσμάτων έγινε από τον οικονομολόγο Msc. Γ. Καρακατσάνη.
Πηγή δεδομένων: Επίσημα πινάκες του Υπουργείου Παιδείας για τα έτη 2016-2018 όπως αυτοί δημοσιεύθηκαν στο διαδίκτυο από τον ιστότοπο του Υπουργείου Παιδείας www.minedu.gr.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 30/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη