Thumbnail
Για τη δευτεροβάθμια τεχνική εκπαίδευση

Το μεγαλύτερο στοίχημα που έθεσε η κυβέρνησή μας στο χώρο της Παιδείας είναι η αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Το υποβαθμισμένο και απαξιωμένο στα μάτια της κοινωνίας Επαγγελματικό Λύκειο να βρει τη θέση που του αξίζει και που δικαιούται. Όλο αυτό το διάστημα προσπαθήσαμε να ανταποκριθούμε σ’ αυτή την πρόκληση. Ορισμένα από τα μέτρα που λάβαμε περιγράφονται στη συνέχεια.

  • Επαναλειτούργησαν στα ΕΠΑΛ όλοι οι τομείς και οι ειδικότητες που είχε καταργήσει η προηγούμενη κυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ το εφιαλτικό καλοκαίρι του 2013.
  • Επανήλθαν στη δουλειά οι 2.500 εκπαιδευτικοί της επαγγελματικής εκπαίδευσης, που ο Μητσοτάκης είχε θέσει σε διαθεσιμότητα το 2013. Με νομοθετική μάλιστα ρύθμιση, ο χρόνος της διαθεσιμότητας θεωρείται ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας.
  • Δόθηκε στους μαθητές των ΕΠΑΛ το δικαίωμα εισαγωγής και στα Πανεπιστήμια, μέσω των ειδικών πανελλαδικών εξετάσεων. Το 2017 το ποσοστό των θέσεων ήταν 1%, ενώ από το 2018 το αυξήσαμε στο 5%. Ένα από τα «ταμπού», ότι δηλαδή τα παιδιά των ΕΠΑΛ «δεν είναι για τα Πανεπιστήμια» υπέστη ρωγμές.
  • Καθορίστηκαν επιτέλους μετά από πολλά χρόνια, με υπουργικές αποφάσεις, τα επαγγελματικά δικαιώματα των περισσότερων ειδικοτήτων για αποφοίτους ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ, που δεν είχαν καθοριστεί από το 2006.
  • Δόθηκε και στους αποφοίτους των ΕΠΑΛ η δυνατότητα επαναληπτικών πανελλαδικών εξετάσεων, όπως ισχύει και για τους αποφοίτους των Γενικών Λυκείων.
  • Εφαρμόζεται η νέα δομή των ΕΠΑΛ, με ενιαία Α τάξη, τομείς στη Β τάξη και ειδικότητες στη Γ τάξη. Αποφεύγεται έτσι η πρόωρη εξειδίκευση και μεταφέρεται η επιλογή ειδικότητας σε πιο ώριμη ηλικία.
  • Κάθε χρόνο εγκρίνεται η λειτουργία όλο και περισσότερων ολιγομελών τμημάτων, με αποκορύφωμα τη φετινή χρονιά όπου τα εγκεκριμένα ολιγομελή τμήματα ξεπέρασαν τα 1.500.
  • Καθιερώθηκε και εφαρμόζεται με μεγάλη επιτυχία το προαιρετικό μεταλυκειακό έτος, η τάξη μαθητείας στα ΕΠΑΛ μετά τη λήψη του πτυχίου, με εργαστηριακά μαθήματα στο σχολείο και εκπαίδευση σε εργασιακούς χώρους, σε δημόσιες και ιδιωτικές επιχειρήσεις. Υλοποιείται υπό την επίβλεψη εκπαιδευτικού του ΕΠΑΛ, με αμοιβή και πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα. Το 2016-17 συμμετείχαν 1.000 απόφοιτοι, το 2017-18 συμμετείχαν 3.000 και φέτος ο αριθμός τους θα ξεπεράσει τους 4.000.
  • Μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος μαθητείας, διενεργούνται από τον ΕΟΠΠΕΠ εξετάσεις πιστοποίησης, με τις οποίες οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ αποκτούν τίτλο επιπέδου 5 του Εθνικού και του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων. Για τις εξετάσεις αυτές οι απόφοιτοι προετοιμάζονται δωρεάν στο σχολείο, σε ειδικό πρόγραμμα προετοιμασίας διάρκειας 35 ωρών. Οι πρώτες εξετάσεις πιστοποίησης πραγματοποιήθηκαν ήδη τον περασμένο Ιούλιο.
  • Υλοποιείται το πρόγραμμα «Μια νέα αρχή στα ΕΠΑΛ», με στόχο τη στήριξη των μαθητών. Περιλαμβάνει ενισχυτική διδασκαλία στη Γλώσσα και στα Μαθηματικά με δύο εκπαιδευτικούς στην τάξη, πρόσληψη ψυχολόγων σε όλα τα ΕΠΑΛ, ενεργοποίηση του «συμβούλου καθηγητή» και του συμβουλίου τάξης, εξωστρεφή σχέδια δράσης, προμήθεια εξοπλισμού κλπ. Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε πέρυσι πιλοτικά σε εννέα σχολεία με πολύ ενθαρρυντικά αποτελέσματα και φέτος εφαρμόζεται σε όλα τα ΕΠΑΛ.
  • Προωθείται η αναβάθμιση του εργαστηριακού εξοπλισμού των ΕΠΑΛ και των Εργαστηριακών Κέντρων, δράση που συντονίζουν οι Περιφερειακοί Διευθυντές Εκπαίδευσης σε συνεργασία με τις αιρετές Περιφέρειες της χώρας.
  • Η διάρκεια φοίτησης στα Εσπερινά ΕΠΑΛ μειώνεται από τέσσερα σε τρία χρόνια, ώστε να μην επιβαρύνονται υπέρμετρα οι (ενήλικοι κυρίως) μαθητές και να διευκολύνονται ώστε να ολοκληρώνουν τη φοίτησή τους.

Και φυσικά εφαρμόζονται και στα ΕΠΑΛ τα μέτρα που έχουμε λάβει γενικότερα, όπως:

  • Η μείωση των μαθημάτων που εξετάζονται γραπτά τον Ιούνιο, ώστε το σχολείο να είναι κυρίως χώρος διδασκαλίας και όχι εξεταστικό κέντρο
  • Η κατάργηση της διάκρισης των απουσιών σε δικαιολογημένες και αδικαιολόγητες, με συνέπεια τον περιορισμό της γραφειοκρατίας στο σχολείο και των ψεύτικων εγγράφων δικαιολόγησης απουσιών
  • Η ενημέρωση των γονέων με γραπτά τηλεφωνικά ή ηλεκτρονικά μηνύματα
  • Το ηλεκτρονικό σύστημα εγγραφών για να υπάρχει έγκαιρα μια σχετικά ακριβής εικόνα των τμημάτων κάθε σχολείου αλλά και να περιοριστούν οι εικονικές εγγραφές
  • Η διαγωγή δεν αναγράφεται πια στους τίτλους σπουδών, έτσι δεν στιγματίζονται για πάντα έφηβοι που για διάφορους λόγους είχαν ως μαθητές παραβατική συμπεριφορά.

Η προσπάθειά μας έχει ήδη ορατά αποτελέσματα. Το σύνολο σχεδόν των εκπαιδευτικών διαπιστώνει ότι η σημερινή εικόνα της επαγγελματικής εκπαίδευσης δεν έχει καμία σχέση με το τέλμα και την εγκατάλειψη που παραλάβαμε. Το διαπιστώσαμε με ιδιαίτερη ικανοποίηση στις πολλές επισκέψεις μας σε Επαγγελματικά Λύκεια σε όλη τη χώρα και στις απευθείας ειλικρινείς συζητήσεις που είχαμε με εκατοντάδες εκπαιδευτικούς μας. Χειροπιαστή απόδειξη αποτελεί, άλλωστε, ο αυξανόμενος αριθμός των μαθητών στα ΕΠΑΛ, που από 86.500 πέρυσι, φέτος ξεπέρασαν τους 93.000. Συνεχίζουμε!

Δημήτρης Μπαξεβανάκης

Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, πρώην Υφυπουργός Παιδείας

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

texniti noimosini
Τεχνητή Νοημοσύνη: Βγαίνουν οι πρώτοι 1000 πιστοποιημένοι εκπαιδευτικοί στην Ελλάδα
Ραγδαίες οι εξελίξεις με την Εισαγωγή εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης στο σχολείο - Πότε θα βγουν οι πρώτοι 1000 εκπαιδευτικοί οι οποίοι θα έχουν στα...
Τεχνητή Νοημοσύνη: Βγαίνουν οι πρώτοι 1000 πιστοποιημένοι εκπαιδευτικοί στην Ελλάδα
pinakas_kimolia_163.jpg
Εκπαιδευτικοί Θεσσαλονίκης: Καταγγέλλουν εκβιαστικές μεθοδεύσεις στο Διαπολιτισμικό Σχολείο
«Εκβιασμούς και απαράδεκτες συνθήκες για τους εκπαιδευτικούς στο Διαπολιτισμικό Σχολείο Θεσσαλονίκης», καταγγέλλει η Α' ΕΛΜΕ
Εκπαιδευτικοί Θεσσαλονίκης: Καταγγέλλουν εκβιαστικές μεθοδεύσεις στο Διαπολιτισμικό Σχολείο