Τη χρεωκοπία του ισχύοντος εκπαιδευτικού συστήματος ως συστήματος αγωγής ικανού να πλαστουργήσει προσωπικότητες ελεύθερων, σκεπτόμενων, ενεργών και υπεύθυνων πολιτών δεν την επιβεβαιώνουν βέβαια μόνο τα όσα φαιδρά, άστοχα και πολλές φορές αντιεπιστημονικά συνοδεύουν δεκαετίες τώρα το αδιαφιλονίκητο πρόταγμα της Ελληνικής κοινωνίας που « ζει και ζένεται » με τον καημό των Πανελλαδικών εξετάσεων.
Ως φιλόλογος κι εγώ, που υπηρέτησα αυτό το κακορίζικο εκπαιδευτικό σύστημα για περισσότερο από τρεις δεκαετίες, δεν αισθάνθηκα απλώς αμηχανία και ισχυρές ενοχές με την ανάγνωση και μόνο των θεμάτων της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, αλλά αληθινή οργή για πολλά φάλτσα ανεπίτρεπτα τουλάχιστον σε ανθρώπους που υποτίθεται ότι διακονούν τον ελληνικό λόγο. Εντελώς ενδεικτικά και καθόλου εξαντλητικά αλιεύω κατά λέξη το δεύτερο ζητούμενο σ’ αυτό που οι ειδικοί κατάφεραν να χαρακτηρίζουν παραγωγή λόγου, όπως ακριβώς παράγονται τα ζαρζαβατικά και άλλα ποικίλα αγαθά: « Να εκθέσετε τεκμηριωμένα τις απόψεις σας σχετικά με τις δράσεις, εντός και εκτός σχολείου, που θεωρείτε ότι θα τους βοηθήσουν (sc. τους νέους) να εμπλακούν ενεργά στην αναγνωστική εμπειρία». Το τεκμαιρόμενο από την συγκεκριμένη διατύπωση νόημα είναι ότι υπάρχουν “ δράσεις ” που μπορούν να βοηθήσουν τους νέους στην ενεργό εμπλοκή τους - θα μπορούσε άραγε η εμπλοκή τους να μην είναι ενεργός; - στην αναγνωστική εμπειρία. Διερωτώμαι αν οι συντάκτες του ερωτήματος ανταποκρίνονται στοιχειωδώς στο αίτημα να είναι σαφείς και ακριβείς σ’ αυτό που θέλουν να πουν. Ακόμη περισσότερο στο πεδίο της λογικής συνάφειας που πρέπει να χαρακτηρίζει το λόγο τους.
Είναι προφανές, με βάση πάντοτε την συγκεκριμένη διατύπωση των συντακτών, ότι οι νέοι και δη οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών εξετάσεων δεν έχουν εισέτι εμπλακεί στην αναγνωστική εμπειρία, παρά τα δώδεκα έτη της συστηματικής σχολικής τους φοίτησης. Οποία παραδοξότης, πρωτοτυπία και καινοφανής μπούρδα! Έλεος πια! Αντιπαρέρχομαι την τάση ποικίλων φιλολογούντων, στην προσπάθειά τους να εντυπωσιάσουν με λεκτικές μπαρούφες ένα μάλλον απαίδευτο κοινό, να επιστρατεύουν εντυπωσιακές κατά την άποψή τους λέξεις, άτοπες όμως και άκαιρες γι’ αυτό που επιδιώκουν να πουν. Από την μαθησιακή λοιπόν διαδικασία των δώδεκα ετών απουσιάζει κραυγαλέα η αναγνωστική εμπειρία και στην τελευταία θα μπορούσαν οι άμοιροι μαθητές να εμπλακούν με τη συνδρομή κάποιων « δράσεων ». Άξιος ο μισθός σας, λεβέντες της επιτροπής, για τα άριστα και όχι χυδαία Ελληνικά σας. Βεβαίως η αφηρημένη έννοια δράση δεν απαντά στον πληθυντικό ( Δες και το σχετικό λήμμα στο λεξικό του μεγάλου ερευνητή Κριαρά ), αλλά αυτό είναι μια μάλλον ασήμαντη λεπτομέρεια. Άλλωστε με τους μαλλιαρούς και τους χυδαίους δεν συναριθμείται ο εν λόγω λεξικογράφος;
Το να ακούει κανείς επαναλαμβανόμενα τα τηλεοπτικά Ελληνικά του τύπου « δράσεις, όπου εκεί, από εμένα, για εσένα » από αγράμματους δημοσιογραφίσκους που πήραν ελέω άλλων προσόντων ένα μικρόφωνο θα μπορούσε, καίτοι εξοργιστικό, να θεωρηθεί ακόμη και ανεκτό. Πόσο θλιβερό όμως είναι οι καθ’ ύλην αρμόδιοι θεράποντες του λόγου να κολυμπούν μέσα στα απόνερα μιας ουσιαστικής απαιδευσίας!
Άρθρο του Γιώργου Θωμόπουλου, συνταξιούχου εκπαιδευτικού
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη