πρότυπα σχολεία, μαθητές, τάξη, σχολείο
Η γενίκευση των Πρότυπων και Πειραματικών σχολείων, η επιλογή και η συγκέντρωση των «καλών» μαθητών αντικειμενικά υποβαθμίζει το σύνολο των σχολείων, καταργεί τα γεωγραφικά όρια, ανοίγει το δρόμο για την επιλογή σχολείου από τους γονείς.

Πρόσφατα το ΥΠΑΙΘ αποφάσισε να διπλασιάσει τον αριθμό των λεγόμενων Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων μετατρέποντας, χωρίς τη σύμφωνη γνώμη εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων κάποια γενικά σχολεία σε Πρότυπα ή Πειραματικά.

Το ΥΠΑΙΘ, σε μια προσπάθεια να κινητοποιήσει τις συνήθεις κοινοτοπίες με τις οποίες τρέφεται η κοινή γνώμη, σημείωσε ότι «στόχος μας είναι τα Πρότυπα και τα Πειραματικά Σχολεία να συμβάλλουν στον καλύτερο εκπαιδευτικό σχεδιασμό και την πιλοτική εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής, ώστε να καλλιεργηθούν και διαχυθούν οι βέλτιστες εκπαιδευτικές μέθοδοι, πρακτικές και εργαλεία σε ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα. Με τον τρόπο αυτό αναβαθμίζεται η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης για κάθε μαθητή και μαθήτρια».

Ωστόσο όταν κανείς αποφασίσει να εκχερσώσει το χωράφι των ψεμάτων και των εξαπατήσεων ανακαλύπτει ότι η γενίκευση των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων  (που «πατάει» πάνω στα ιδεολογικά χνάρια του αντίστοιχου νομοθετήματος της Αννας Διαμαντοπούλου, η οποία το 2011 με τον νόμο 3966 άλλαξε άρδην το θεσμικό πλαίσιο των πειραματικών σχολείων) δεν είναι ξεκομμένη από την υπόλοιπη αντιεκπαιδευτική πολιτική. 

Πρότυπα - Πειραματικά: Πολιτική μάρκετινγκ για τις σχολικές μονάδες

Τα πρότυπα–πειραματικά σχολεία είχαν κεντρική θέση και στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της ΝΔ και υπογραμμίζουν, σήμερα,  υπό μία έννοια, την κεντρική νεοφιλελεύθερη διάσταση των προτεινόμενων αλλαγών. Δεν είναι μια εμμονή απλά του νέου προέδρου του ΙΕΠ, αλλά μια σαφής δήλωση αλλαγής πολιτικών και ιδεολογικών προτεραιοτήτων στο πεδίο του δημόσιου σχολείου.

Συνδέεται άμεσα με την προσπάθεια να ενισχυθεί η διαφοροποίηση, η πολυκατηγοριοποίηση, η δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων καθώς τα σχολεία αυτά λειτουργούν ως προπομποί της δημιουργίας διαφορετικών σχολικών μονάδων με διακριτό θεσμικό προφίλ. Πέρα από την παραπάνω σύνδεσή της είναι σαφές ότι έχει και αρνητικές επιπτώσεις στις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών, αλλά και στους μαθητές των σχολείων αυτών.

Το ιδεολογικό «πρετ-α-πορτέ» του ΥΠΑΙΘ

Σε αντίθεση με όσα προβλέπονται από το νέο ΦΕΚ για τα Πρότυπα - Πειραματικά, είναι επιστημονικά παραδεκτό ότι τα πειραματικά σχολεία θα πρέπει να είναι συνδεδεμένα με τα Πανεπιστημιακά ιδρύματα ώστε να  εφαρμόζουν τα προτεινόμενα από αυτά  προγράμματα με βάση την παιδαγωγική έρευνα σε προσδιορισμένο χρονικό πλαίσιο  σε τυχαίο και αντιπροσωπευτικό δείγμα μαθητών. Τυχαίο πρέπει να είναι και το δείγμα των διδασκόντων σε αυτά. Επίσης, επιβάλλεται η περιοδική μετατροπή σχολείων της Δημόσιας εκπαίδευσης σε Πειραματικά. Με τον τρόπο αυτό θα μπορούν να συμβάλουν στην  ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης γνώσης  σε όλη τη Δημόσια εκπαίδευση.

Έχουν καμιά σχέση τα παραπάνω με όσα προωθεί το ΥΠΑΙΘ; Όχι, βέβαια!

Στη συγκεκριμένη επιλογή αποτυπώνουν τον πυρήνα της ιδεολογίας τους, τη ζούγκλα του  ανταγωνισμού, το ένα σχολείο αντίπαλο στο άλλο, εκπαιδευτικούς ενάντια σε εκπαιδευτικούς. Πρόκειται για το γνωστό νεοφιλελεύθερο σχέδιο της κυβερνητικής πολιτικής που βασίζεται στην ιδιωτικοποίηση και στην κατηγοριοποίηση σχολείων και εκπαιδευτικών και στη συρρίκνωση των εργασιακών δικαιωμάτων. Ουσιαστικά η ίδρυση προτύπων σχολείων αποτελεί μία εκ των προτέρων κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων.

Η γενίκευση των Πρότυπων και Πειραματικών σχολείων σε κάθε περιοχή, η επιλογή και η συγκέντρωση των «καλών» μαθητών αντικειμενικά υποβαθμίζει το σύνολο των σχολείων, ανακατανέμει το μαθητικό δυναμικό, καταργεί τα γεωγραφικά όρια, ανοίγει το δρόμο για την επιλογή σχολείου από τους γονείς. Αντικειμενικά ανοίγει ο δρόμος για τη δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων, με διαφορετική χρηματοδότηση, διαφορετικό πρόγραμμα, διαφορετικά μαθήματα. 

Είναι φανερό ότι την ίδια ώρα που το υπουργείο και κυβέρνηση επιχειρούν να «ξύσουν» τον δημόσιο, καθολικό και δωρεάν χαρακτήρα των δημόσιων σχολείων, από την άλλη φροντίζουν να φτιάξουν ειδικά σχολεία για λίγους και εκλεκτούς, που θα λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και με τις προδιαγραφές των ακριβών ιδιωτικών.

Καθόλου άδικο δεν έχουν οι εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες να αποκαλύπτουν τα «σχολικά ιερογλυφικά» του ΥΠΑΙΘ  στην κοινωνία και να προκαλούν ρωγμές στον κεντρικό σχεδιασμό για δημιουργία  σχολείων που θα μοιάζουν με σχολές κολύμβησης όπου θα τα καταφέρνουν μόνο τα ψάρια, όσοι, δηλαδή, έχουν έτοιμες τις μορφωτικές αποσκευές από το σπίτι. 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ τον Ιούνιο: Ανακοινώθηκε ΕΠΙΣΗΜΑ η ύλη!

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 31/03

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

κπγ
Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας: Τα εξεταστικά κέντρα της Α' περιόδου
Οι υποψήφιοι εξετάζονται στο Εξεταστικό Κέντρο που θα λειτουργήσει στην Περιοχή Εξέτασης που επέλεξαν στην αίτηση συμμετοχής τους στις Eξετάσεις για...
Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας: Τα εξεταστικά κέντρα της Α' περιόδου
τρεμ
Τέμπη: Συγκλονιστικές καταθέσεις επιβατών – «Θα με στοιχειώνει για πάντα»
Οι επιζώντες μιλούν για τις εφιαλτικές στιγμές της σύγκρουσης – Επίκεινται απολογίες πρώην στελεχών του υπουργείου Μεταφορών
Τέμπη: Συγκλονιστικές καταθέσεις επιβατών – «Θα με στοιχειώνει για πάντα»
εκπαιδευτικοί Τέμπη
Οι εκπαιδευτικοί καταγγέλλουν την επίθεση των ΜΑΤ στη διαδήλωση για την παιδεία - «Βία αντί για διάλογο»
ΜΑΤ και χημικά κατά διαδηλωτών στο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο – Ο Α΄ Σύλλογος Αθηνών καταγγέλλει τον αυταρχισμό
Οι εκπαιδευτικοί καταγγέλλουν την επίθεση των ΜΑΤ στη διαδήλωση για την παιδεία - «Βία αντί για διάλογο»