Αντί να προσλάβουν το απαραίτητο προσωπικό για τη φύλαξη των σχολείων, η νέα «μόδα» είναι να προσπαθούν να βάλουν κάμερες παντού...
Οι περιπτώσεις Δήμων που επιχειρούν να βάλουν κάμερες μέσα στα σχολεία αντί να επιλύσουν το ζήτημα της ασφάλειας εγκαταστάσεων και των βανδαλισμών προσλαμβάνοντας το ανάλογο προσωπικό για τη φύλαξη των σχολικών συγκροτημάτων πολλαπλασιάζονται τελευταία.
Πιο πρόσφατο παράδειγμα τα Ιωάννινα, όπου ο Δήμαρχος με έγγραφό του, απαντώντας στην Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης η οποία αιτείται μέτρων φύλαξης των σχολείων, αναφέρει τα εξής: «…Σας ενημερώνουμε ότι ο Δήμος Ιωαννιτών δεν διαθέτει υπηρεσία και ανάλογο προσωπικό για τη φύλαξη των σχολικών συγκροτημάτων. Η φύλαξη των σχολικών εγκαταστάσεων και η προστασία της δημοτικής περιουσίας αποτελούν άμεσες προτεραιότητες της Δημοτικής Αρχής. Γι’ αυτό, εξετάζουμε τη δυνατότητα επιτήρησης των σχολικών κτιρίων με ηλεκτρονικά μέσα, σύμφωνα με όσα προβλέπει η σχετική νομοθεσία και με γνώμονα την προστασία των προσωπικών δεδομένων πολιτών και μαθητών.»
Οι γονείς της ηπειρώτικης πρωτεύουσας (Ενωση Γονέων Ιωαννίνων) με ανακοίνωσή τους -ακολουθεί- τονίζουν ότι τα σχολεία δεν είναι φυλακές, ούτε «στούντιο ριάλιτι» για να παρακολουθούνται με κάμερες.
Ανάλογες προσπάθειες τοποθέτησης καμερών με το άλλοθι της πρόληψης βανδαλισμών έχει γίνει και σε άλλα σχολεία άλλων πόλεων, όπως για παράδειγμα η πρόσφατη συζήτηση στη Α/θμια Σχολική Επιτροπή του Δήμου Αχαρνών με θέμα την τοποθέτηση καμερών, στους αύλειους χώρους σχολικών μονάδων, που θα λειτουργούν τις ώρες και τις ημέρες που τα σχολεία είναι κλειστά.
Στην περίπτωση εκείνη οι εκπαιδευτικοί είχαν χαρακτηρίσει «αδιανόητο οι μαθητές μας να παρακολουθούνται και να αντιμετωπίζονται ως κοινοί εγκληματίες, όταν όλοι γνωρίζουμε ότι οι μαθητές βρίσκονται στα προαύλια των σχολείων (και το διάστημα που αυτά δε λειτουργούν), για να παίξουν, να διασκεδάσουν, εφόσον δεν υπάρχουν ελεύθεροι χώροι άθλησης, δεν υπάρχουν επαρκείς παιδικές χαρές ,στέκι νεολαίας κλπ» και συμπλήρωσαν:
΄΄Εξοικειώνουν΄΄ μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς με τη λογική της ΄΄παρακολούθησης΄΄. Από την άλλη, με τη συζήτηση αυτή «ανοίγεται» ένας επικίνδυνος δρόμος για την επέκταση αυτού του μέτρου και σε ώρες λειτουργίας του σχολείου. Ως παιδαγωγοί θεωρούμε ότι η λειτουργία κάμερας και μάλιστα σε χώρους όπου βρίσκονται ανήλικοι είναι μέτρο αυταρχισμού από τη φύση του, καθώς λειτουργεί ανασταλτικά και κατασταλτικά στην ελευθερία κινήσεων του μαθητή, επιδρά αρνητικά στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς του, προσβάλλει βάναυσα την προσωπική του αξιοπρέπεια και αναιρεί τον παιδαγωγικό ρόλο του σχολείου.
Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΞΑΓΓΕΛΙΕΣ ΤΟΥ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΓΙΑ ΦΥΛΑΞΗ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΜΕ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΜΕΣΑ.
Ως Ένωση Γονέων έχουμε καταγγείλει αρκετές φορές δημόσια το φαινόμενο των βανδαλισμών των σχολείων, μη διστάζοντας ενίοτε να αποκαλύπτουμε όλους αυτούς που κρύβονται πίσω από αυτούς (φασιστικές οργανώσεις, οπαδικοί «στρατοί», συμμορίες). Ταυτόχρονα έχουμε απαιτήσει από τις αρμόδιες αρχές - μεταξύ αυτών και τη Δημοτική αρχή - να αναλάβουν τις ευθύνες τους.
Στις 11/5/2023, ο Δήμαρχος Ιωαννιτών με έγγραφό του, απαντώντας στην Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης η οποία αιτείται μέτρων φύλαξης των σχολείων, αναφέρει τα εξής: «…Σας ενημερώνουμε ότι ο Δήμος Ιωαννιτών δεν διαθέτει υπηρεσία και ανάλογο προσωπικό για τη φύλαξη των σχολικών συγκροτημάτων. Η φύλαξη των σχολικών εγκαταστάσεων και η προστασία της δημοτικής περιουσίας αποτελούν άμεσες προτεραιότητες της Δημοτικής Αρχής. Γι’ αυτό, εξετάζουμε τη δυνατότητα επιτήρησης των σχολικών κτιρίων με ηλεκτρονικά μέσα, σύμφωνα με όσα προβλέπει η σχετική νομοθεσία και με γνώμονα την προστασία των προσωπικών δεδομένων πολιτών και μαθητών.» Τα ίδια επανέλαβε σε συνέντευξή του στις 12/5 με αφορμή τους βανδαλισμούς και τις συλλήψεις στο 4ο Γυμνάσιο Ιωαννίνων.
Ενώ λοιπόν ο Δήμαρχος αναγνωρίζει τις ευθύνες της Δημοτικής αρχής για τη φύλαξη των σχολείων, επαναφέρει το ζήτημα της επιτήρησής τους με κάμερες, ένα θέμα που έχει προκαλέσει στο παρελθόν πλήθος αντιρρήσεων από γονείς και εκπαιδευτικούς. Η επίκληση των βανδαλισμών και το «αθώο» επιχείρημα ότι «οι κάμερες μπαίνουν στο προαύλιο του σχολείου για να καταγράφουν τις ύποπτες κινήσεις σε ώρες που δεν θα γίνονται μαθήματα» δεν πείθουν κανέναν. Κι αυτό γιατί προκύπτουν σοβαρά ζητήματα περιορισμού των ατομικών ελευθεριών και διασφάλισης των προσωπικών δεδομένων, τα οποία δεν μπορούν να μην παρθούν υπόψη και να μην προβληματίσουν: Πότε και ποιος δηλαδή θα χειρίζεται αυτές τις κάμερες, πού θα καταγράφεται το υλικό, ποιος θα έχει πρόσβαση σε αυτό, για ποιο σκοπό θα αξιοποιείται, αλλά και ποιος και με ποια κριτήρια θα αποφασίζει την έναρξη και διακοπή της καταγραφής καθημερινά;
Με βάση τα παραπάνω, ποιος μπορεί να μας πείσει ότι τα απογευματινά παιχνίδια και οι συναναστροφές παιδιών και εφήβων στα προαύλια των σχολείων, οι συνεδριάσεις των Συλλόγων Γονέων, οι αγωνιστικές κινητοποιήσεις εκπαιδευτικών , μαθητών και γονιών δεν θα γίνουν (από παράβλεψη ή σκοπιμότητα) δημόσιο θέαμα ή «αντικείμενο ενασχόλησης» των κατασταλτικών μηχανισμών; Πόσο μάλιστα όταν πολύ συχνά, τα αποτελέσματα παρακολουθήσεων ακόμη και ιδιωτικές στιγμές «δημόσιων» προσώπων «διαρρέουν» με μεγάλη ευκολία τελευταία, στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης και στα ΜΜΕ. Η εγκατάσταση συστημάτων παρακολούθησης σε σχολεία του Δήμου όχι μόνο δεν θα λύσει το ζήτημα της φύλαξης και προστασίας τους, αλλά θα δημιουργήσει πλήθος νέων προβλημάτων.
Τα σχολεία δεν είναι φυλακές, ούτε «στούντιο ριάλιτι» για να παρακολουθούνται με κάμερες. Ο μόνος τρόπος για να πάψουν τα σχολεία να αποτελούν στόχο βανδαλιστών είναι – εκτός από τη φύλαξή τους με μόνιμο προσωπικό, που αποτελεί διαχρονικό αίτημα γονέων και εκπαιδευτικών - να μετατραπούν τις απογευματινές ώρες σε χώρους νεανικής δημιουργίας, αθλητισμού, πολιτισμού. Αυτό απαιτεί πολιτική βούληση ώστε να οργανωθούν και χρηματοδοτηθούν από το κράτος και τους Δήμους, προγράμματα μαζικού αθλητισμού, λαϊκής επιμόρφωσης, καλλιτεχνικής δημιουργίας και πολιτιστικών δραστηριοτήτων , στα οποία η συμμετοχή θα είναι - αποκλειστικά - δωρεάν για όλους.
Τονίζουμε για μια ακόμη φορά ότι το πρόβλημα της βίας και των βανδαλισμών στα σχολεία δεν λύνεται με κάμερες και κάθε είδους αυταρχισμό, γιατί οι αιτίες που το γεννούν δεν βρίσκονται μέσα στα σχολεία, αλλά στην κοινωνία, που μέρος της είναι και η σχολική κοινότητα. Όσο η κοινωνία μας θα βασίζεται στον ατομισμό, όπου η βία του ισχυρού είναι συνθετικό της κομμάτι, όσο χιλιάδες νέοι καθημερινά θα βλέπουν τα όνειρα τους να ματαιώνονται από τον κοινωνικό αποκλεισμό στη μόρφωση και στη ζωή, δυστυχώς, ένα μέρος τους θα αντιδρά με βία, στη βία που καθημερινά βιώνει. Είναι στο χέρι μας, μέσα από τη δράση μας στους Συλλόγους Γονέων αλλά κυρίως μέσα από τις οργανωμένες δομές που συμμετέχουμε, από το εργασιακό μας Σωματείο, τον Πολιτιστικό Σύλλογο της γειτονιάς, μέχρι τον Δήμο, να ανοίξουμε με νηφάλιο τρόπο τη συζήτηση για τις πραγματικές αιτίες που γεννούν τέτοιου είδους φαινόμενα, να διεκδικήσουμε για τα παιδιά μας (και μαζί με αυτά) το σχολείο και την κοινωνία που τους αξίζει.
Τέλος καλούμε τους Συλλόγους Γονέων να αναλάβουν ποικίλες πρωτοβουλίες που θα συμβάλλουν στην προστασία των κτηριακών υποδομών που φτιάχτηκαν και συντηρούνται με τον ιδρώτα των εργαζομένων γονέων και του λαού μας. Υποδομές που είναι ήδη εγκαταλειμμένες στη μοίρα τους εδώ και χρόνια, από τις πολιτικές υποχρηματοδότησης των κυβερνήσεων και των Δημοτικών αρχών. Βασική κατεύθυνση αυτών των πρωτοβουλιών θα πρέπει να είναι η απαίτηση τα διδακτήρια να γίνουν ζωντανοί χώροι δημιουργίας με απογευματινές δραστηριότητες σε κάθε σχολείο, με ομάδες θεατρικές, αθλητικές, μουσικές, περιβαλλοντικές, που θα ενισχύουν τις σχέσεις όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη