Thumbnail
Παρότι τα ΑΕΙ διεξάγουν το 80% περίπου της παραγόμενης έρευνας

Ξεπέρασαν τα 3 δισ. ευρώ οι δαπάνες για Έρευνα & Ανάπτυξη το 2022 στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία που δημοσίευσε το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ), ως η αρμόδια Εθνική Αρχή του Ελληνικού Στατιστικού Συστήματος για τις ευρωπαϊκές στατιστικές Έρευνας, Ανάπτυξης και Καινοτομίας, και τα οποία απεστάλησαν στη Eurostat.     

Ωστόσο, για μια ακόμα φορά παρατηρεί κανείς ότι η έρευνα στην Ελλάδα στηρίζεται κυρίως από τις επιχειρήσεις και δευτερευόντως από τα ΑΕΙ, καθώς ο τομέας των επιχειρήσεων συνεχίζει να έχει τη μεγαλύτερη συνεισφορά στις συνολικές δαπάνες Ε&Α. 

Και αυτό τη στιγμή που, όπως έχει αναφέρει ο πρύτανης του ΕΚΠΑ κ.Γεράσιμος Σιάσος, το 80% περίπου της παραγόμενης έρευνας διεξάγεται στα ΑΕΙ.

«Σε αντίθεση με τα ερευνητικά ιδρύματα όπου διεξάγεται υψηλού επιπέδου έρευνα σε σαφώς μικρότερο ποσοστό απ’ ό,τι στα Πανεπιστήμια, τα ανώτατα ιδρύματα είναι επιφορτισμένα με δύο επιπλέον αλλά εξίσου σημαντικές αποστολές, την εκπαίδευση και την απόκτηση δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού της χώρας. Οι δαπάνες για έρευνα και ανάπτυξη στην Ελλάδα φτάνουν περίπου στο 2% του ΑΕΠ, ποσοστό χαμηλό συγκρινόμενο με τον μέσο όρο των χωρών της Ενωσης. Τα τελευταία χρόνια η αξιοποίηση των κονδυλίων του ΕΣΠΑ παράλληλα με την αύξηση στη χρηματοδότηση από εθνικούς πόρους έδωσαν μία ώθηση στην έρευνα στα ελληνικά Πανεπιστήμια. Επιπλέον, η χρηματοδότηση της Ελλάδας από ανταγωνιστικά ευρωπαϊκά ερευνητικά προγράμματα ξεπέρασε το 1 δισ. ευρώ, ποσοστό 2,2% της συνολικής δαπάνης για έρευνα της ΕΕ», ανέφερε ο πρύτανης σε πρόσφατο άρθρο του..

ΕΚΤ: Η Ελλάδα βρίσκεται στη 14η θέση μεταξύ των χωρών της ΕΕ27

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με το  το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης, το 2022 στον τομέα των επιχειρήσεων πραγματοποιήθηκαν δαπάνες Ε&Α ύψους 1.514,36 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 21,6% σε σχέση με το 2021. Ως ποσοστό του ΑΕΠ, το 2022 οι δαπάνες Ε&Α των επιχειρήσεων αποτελούν το 0,73% του ΑΕΠ από 0,69% το 2021.

Συνολικά, το 2022, οι δαπάνες που πραγματοποιήθηκαν για Ε&Α στην Ελλάδα ήταν 3.084,82 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 438,37 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2021 (ποσοστό αύξησης 16,6%). Σε συνδυασμό με την αύξηση, κατά 13,8%, του ΑΕΠ στην Ελλάδα το 2022, ο  δείκτης "Ένταση Ε&Α", που εκφράζει τις δαπάνες Ε&Α ως ποσοστό του ΑΕΠ, διαμορφώθηκε σε 1,49%, από 1,46% το 2021. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η  Ελλάδα βρίσκεται στη 14η θέση μεταξύ των χωρών της ΕΕ27

ερευνα

 

ερευνα 1

Οπως είπαμε, ο τομέας των επιχειρήσεων συνεχίζει να έχει τη μεγαλύτερη συνεισφορά στις συνολικές δαπάνες Ε&Α.   Ως ποσοστό του ΑΕΠ, το 2022 οι δαπάνες Ε&Α των επιχειρήσεων αποτελούν το 0,73% του ΑΕΠ από 0,69% το 2021.

Ακολουθεί ο τομέας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, στον οποίο πραγματοποιήθηκαν δαπάνες Ε&Α ύψους 905,76 εκατ. ευρώ (0,44% του ΑΕΠ), παρουσιάζοντας αύξηση 13,9% σε σχέση με το 2021.

Στον κρατικό τομέα, πραγματοποιήθηκαν δαπάνες Ε&Α ύψους 647,41 εκατ. ευρώ (0,31% του ΑΕΠ), αυξημένες κατά 9,7% σε σχέση με το 2021.

Στον τομέα των ιδιωτικών μη κερδοσκοπικών ιδρυμάτων πραγματοποιήθηκαν δαπάνες Ε&Α 17,28 εκατ. ευρώ (0,01% του ΑΕΠ).

 

ερευνα 2

Όσον αφορά την απασχόληση σε δραστηριότητες Ε&Α, ο αριθμός των Ισοδυνάμων Πλήρους Απασχόλησης (ΙΠΑ), που αποδίδουν "θέσεις" πλήρους απασχόλησης, αυξήθηκε κατά 9,9% για το συνολικό προσωπικό σε Ε&Α και κατά 10,2%  για τους ερευνητές σε σχέση με το 2021.

Συγκεκριμένα, το συνολικό προσωπικό σε Ε&Α το 2022 ανέρχεται σε 67.813 θέσεις πλήρους απασχόλησης (ΙΠΑ) και οι ερευνητές σε 49.960 ΙΠΑ. Η μεγαλύτερη αύξηση καταγράφεται στον τομέα των επιχειρήσεων (13,6% στο συνολικό προσωπικό σε Ε&Α και 14,9% στους ερευνητές). Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η Ελλάδα καταλαμβάνει τη 13η θέση μεταξύ των χωρών της ΕΕ27, όσον αφορά τα ΙΠΑ του συνολικού προσωπικού σε Ε&Α.

Τα στατιστικά στοιχεία και οι δείκτες για Έρευνα, Ανάπτυξη και Καινοτομία στην Ελλάδα αφορούν ευρωπαϊκές στατιστικές και παράγονται από το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου, την αρμόδια εθνική αρχή του Ελληνικού Στατιστικού Συστήματος. Αποτελούν τα επίσημα εθνικά στοιχεία τα οποία αποστέλλονται και δημοσιεύονται από τη Eurostat και τον ΟΟΣΑ. Διατίθενται επίσης από το ΕΚΤ σε έντυπες και ηλεκτρονικές εκδόσεις και πίνακες δεδομένων στον δικτυακό τόπο http://metrics.ekt.gr.

Σιάσος: Η Ελλάδα στις πρώτες 30 χώρες παγκοσμίως στη βασική και εφαρμοσμένη Βιοϊατρική Ερευνα

Πάντως, σύμφωνα με τον κ.Σιάσο, παρά τα όποια εμπόδια και τους περιορισμούς αξίζει να σημειωθεί ότι η χώρα μας επιδεικνύει σημαντική ερευνητική παρουσία σε διάφορους τομείς. Για παράδειγμα, κατατάσσεται στις πρώτες 30 χώρες παγκοσμίως στη βασική και εφαρμοσμένη Βιοϊατρική Ερευνα. Αυτό αποτυπώνεται συνεχώς στις διεθνείς κατατάξεις των Τμημάτων των Πανεπιστημίων μας αλλά και των μελών ΔΕΠ. Η Οδοντιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών βρίσκεται ανάμεσα στην ελίτ των Οδοντιατρικών Σχολών παγκόσμια. Το ίδιο ισχύει για τα Τμήματα της Φυσικής, Φαρμακευτικής, Νοσηλευτικής, Βιολογίας, Χημείας, Μαθηματικών, Πληροφορικής και την Ιατρική Σχολή.

Βέβαια υπάρχουν ερευνητικοί τομείς που υποχρηματοδοτούνται. Η βασική έρευνα στη Μοριακή Βιολογία ανήκει σε αυτούς, αν και αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο στην πρόοδο της έρευνας και της καινοτομίας.

Ένας άλλος σπουδαίος κλάδος επιστημών που τυγχάνει περιορισμένης χρηματοδότησης είναι ο κλάδος των ανθρωπιστικών επιστημών. Η μελέτη και έρευνα στην ιστορία, αρχαιολογία, ψυχολογία, φιλολογία, φιλοσοφία, θεολογία, ιστορία της τέχνης κ.λπ. είναι άρρηκτα συνυφασμένη με τον ελληνικό πολιτισμό. Με ιστορική παράδοση παραγωγής επιστημονικών δεδομένων και αναλύσεων αλλά και επιστημονικού δυναμικού διεθνούς εμβέλειας, τα Πανεπιστημιακά Τμήματα των ανθρωπιστικών σπουδών της χώρας έχουν μεγαλουργήσει.

 Η ευχέρεια μελέτης και έρευνας άμεσα προσβάσιμων πηγών και πρωτογενούς υλικού για τη διεξαγωγή πρωτότυπου ερευνητικού έργου ειδικά στον τομέα σπουδής του ελληνικού πολιτισμού και των παγκόσμιων επιρροών του αποτελούν σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα για τους έλληνες ερευνητές. Αποτελεί επιτακτική ανάγκη η χρηματοδότηση της έρευνας των επιστημών του ανθρώπου που συνιστά έρευνα του διαχρονικού ελληνισμού και μακροπρόθεσμη επιβίωση των νεοελληνικών σπουδών. Κάθε μελλοντική κρατική χρηματοδότηση θα πρέπει να στοχεύει στην ενίσχυση και στήριξή τους.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

γλυπτά του Παρθενώνα
Τα Γλυπτά του Παρθενώνα ενδέχεται να επιστρέψουν στην Ελλάδα το 2025
Σύμφωνα με τον Economist τόσο το Βρετανικό Μουσείο όσο και η βρετανική κυβέρνηση φαίνονται έτοιμοι για συμφωνία με την Ελλάδα για τα Γλυπτά του...
Τα Γλυπτά του Παρθενώνα ενδέχεται να επιστρέψουν στην Ελλάδα το 2025
dieuthintes_1.jpg
Δυτική Αττική: Πειθαρχικά αντί μονιμοποιήσεων – Καταγγελία για αυταρχικές πρακτικές
Πειθαρχικά αντί για μονιμοποιήσεις στη Δυτική Αττική - Καταγγελίες για αυταρχικές πρακτικές
Δυτική Αττική: Πειθαρχικά αντί μονιμοποιήσεων – Καταγγελία για αυταρχικές πρακτικές
myschool_b2_0.jpg
Σχολεία: Οι γονείς μαθητών ΣΤ' Δημοτικού πρέπει να επικαιροποιήσουν τη Διεύθυνση κατοικίας για την εγγραφή στα Γυμνάσια - Οδηγίες
Πώς θα γίνει η επικαιροποίηση του πληροφοριακού συστήματος myschool έως τις 2 Δεκεμβρίου, ως προς τις διευθύνσεις μονίμου κατοικίας όλων των...
Σχολεία: Οι γονείς μαθητών ΣΤ' Δημοτικού πρέπει να επικαιροποιήσουν τη Διεύθυνση κατοικίας για την εγγραφή στα Γυμνάσια - Οδηγίες
Σχολική αίθουσα
Καταγγελία εκπαιδευτικών για αυθαιρεσίες στο ΠΥΣΠΕ Β΄ Αθήνας: «Παραβίαση διαδικασιών και απαξίωση»
Καταγγελία για τους χειρισμούς του ΠΥΣΠΕ Β΄ Αθήνας - Αυθαίρετες ενέργειες και παράβαση διαδικασιών
Καταγγελία εκπαιδευτικών για αυθαιρεσίες στο ΠΥΣΠΕ Β΄ Αθήνας: «Παραβίαση διαδικασιών και απαξίωση»