Thumbnail
Διαμαρτυρίες γονέων και καθηγητών για γλωσσικές ...ακροβασίες του υπουργείου Παιδείας, που οδηγούν σε  κατάργηση του δικαιώματος ελεύθερης επιλογής της Β΄ Ξένης Γλώσσας

Ανάστατοι είναι οι γονείς μαθητών σε ορισμένα σχολεία της χώρας, καθώς τα παιδιά τους ζητούσαν να διδαχθούν τα Γαλλικά ως δεύτερη ξένη γλώσσα, αλλά το Υπουργείο Παιδείας  επειδή δεν είχε καθηγητές Γαλλικών, τα αναγκάζει να μάθουν...Γερμανικά!

Δεν συμβαίνει μόνο αυτο. Παιδιά της ΣΤ δημοτικού που το προηγούμενο σχολικό έτος έκαναν γαλλικά και φέτος δεν μπορούν να κάνουν τίποτα, ούτε γαλλικά ούτε γερμανικά!

Η εξέλιξη αυτή έχει ήδη επισημανθεί και από τους καθηγητές γαλλικών, οι οποίοι απέστειλαν επιστολή προς τον Υπουργό Παιδείας μετά από επιβεβαιωμένες καταγγελίες μελών του, εκπαιδευτικών Γαλλικής γλώσσας και Φιλολογίας κλ. ΠΕ05, καθώς και διαμαρτυρίες γονέων για την κατάργηση, επί της ουσίας, της διδασκαλίας της γαλλικής γλώσσας σε εκπαιδευτικές Περιφέρειες της χώρας μας.

Η απαράδεκτη αυτή κατάσταση δημιουργείται, για πρώτη φορά από τη δημοσίευσή σε ΦΕΚ της Υ.Α. (Φ.52/63/12873/Γ1/6-2-2012 (ΦΕΚ 253, τ.Β’/13-02- 2012), όπως τροποποιήθηκε με τη με αριθ. πρωτ. Φ12/657/70691/26-04-2016/Δ1 Υ. Α. (ΦΕΚ 1324, τ.Β’/11-05-2016), από την εφαρμογή της § 4 της εγκυκλίου Φ52/40220/Δ1/05-04-2023 για τη Διδασκαλία της Β΄ Ξένης Γλώσσας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, η οποία ορίζει ότι : « Στην περίπτωση κατά την οποία μέχρι την 1η Οκτωβρίου κάθε σχολικού έτους δεν έχει καλυφθεί η θέση του/της εκπαιδευτικού της ξένης γλώσσας που επιλέχθηκε σύμφωνα με τις προβλέψεις των παραπάνω παραγράφων 3 & 4, τότε με απόφαση του οικείου Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, οι μαθητές/τριες διδάσκονται την ξένη γλώσσα για την οποία υπάρχουν διαθέσιμες διδακτικές ώρες σε επίπεδο της οικείας Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.»

Τα προβλήματα, τα οποία δημιουργούνται από τις παραπάνω Υ.Α. και εγκυκλίους έχουν επανειλημμένα επισημανθεί και περιγραφεί  και έχει υπογραμμισθεί η ανάγκη για άμεση ανάκληση των διατάξεων που αφορούν στο σχηματισμό τμημάτων της Β΄ Ξένης Γλώσσας. Τονίστηκαν δε, ιδιαίτερα στο με αρ. πρωτ. 31/04-10-2023 υπόμνημα που σας καταθέσαμε και στις συναντήσεις με αρμόδια στελέχη του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. 

Δυστυχώς, λόγω του μικρού αριθμού προσλήψεων αναπληρωτών Γαλλικής κλ.ΠΕ05 και μάλιστα στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση μόνο Αναπληρωτών Μειωμένου Ωραρίου, τα κενά παραμένουν και Διευθυντές Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, όπως η περίπτωση των Χανίων, προχωρούν σε κατάργηση του δικαιώματος ελεύθερης επιλογής της Β΄ Ξένης Γλώσσας και της διδασκαλίας της γαλλικής γλώσσας με τον εξαναγκασμό των μικρών μαθητών/τριων να παρακολουθήσουν τη γλώσσα για την οποία υπάρχει διαθέσιμος εκπαιδευτικός. 

Ομως και οι καθηγητές των Γερμανικών έχουν παράπονα και τα έχουν εκφράσει από πέρυσι: «Τα τελευταία χρόνια η διδασκαλία του μαθήματος Β’ Ξένη Γλώσσα (Γαλλικά - Γερμανικά) στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση λόγω της αυστηροποίησης στη δημιουργία τμημάτων έχει μετατραπεί σε έναν συνεχή αγώνα εξεύρεσης και προσέλκυσης μαθητών και παράλληλα παρακολούθησης της διαδικασίας σωστής εφαρμογής των εκάστοτε εγκυκλίων. Η εφαρμογή των Υπουργικών Αποφάσεων (ΦΕΚ B 1324/2016 και ΦΕΚ B 1171/2017 των Υπουργών Παιδείας, κ.κ. Ν. Φίλη και Κ. Γαβρόγλου ) δημιούργησε δυσκαμψία στην εκπαιδευτική διαδικασία και έντονη δυσαρέσκεια στην μαθητική κοινότητα και στους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών», ανέφεραν σε δική τους επιστολή, αναφερόμενοι στις διευκρινιστικές εγκυκλίους με τις οποίες «καλούνται οι μαθητές της E’ Δημοτικού να παρακολουθήσουν την Ξ. Γλώσσα της πλειοψηφίας του τμήματος, όταν πρόκειται για τάξη με ένα τμήμα ή να παρακολουθήσουν διαφορετική  γλώσσα από αυτή της επιλογής τους, όταν ο αριθμός μαθητών που έχει επιλέξει τη συγκεκριμένη γλώσσα, είναι μικρότερος του 12.  Η σκληρή και άκαμπτη τακτική της εφαρμογής των συγκεκριμένων Υ.Α.  επιβάλει τελικά,  σε μια σημαντική μερίδα μικρών  μαθητών  και στις οικογένειές τους, τη Β’ Ξ. Γλώσσα που θα διδαχθούν και καταλύει το δικαίωμα της ελεύθερης επιλογής. 

Το alfavita.gr παρουσιάζει ακολούθως τις επιστολές γονέων από 2 σχολεία, που διαμαρτύρονται έντονα για το πρόβλημα: «Υπάρχουν λοιπόν μαθητές που ενώ περίμεναν υπομονετικά και με ενθουσιασμό τον εκπαιδευτικό τους, έχοντας πάρει και τα αντίστοιχα βιβλία, να βρίσκονται αντιμέτωποι ενός τετελεσμένου γεγονότος. Παιδιά που ρωτάνε τους δασκάλους, την διευθύντρια του σχολείου, τους γονείς τους γιατί δεν έχουν δάσκαλο στα γαλλικά. Παιδιά της Ε δημοτικού που δεν τελείωσαν ποτέ το βιβλίο γλώσσας της Α δημοτικού λόγω του κορονο’ι’ού και προσπάθησαν σκληρά μαζί με τους δασκάλους και τους γονείς να καλύψουν στην Β δημοτικού αυτό το κενό. Παιδιά της ΣΤ δημοτικού που το προηγούμενο σχολικό έτος έκαναν γαλλικά και φέτος δεν μπορούν να κάνουν τίποτα, ούτε γαλλικά ούτε γερμανικά. Δεσμεύονται να κάνουν οι μαθητές της Ε γερμανικά εξακολουθώντας να επιθυμούν την επόμενη σχολική χρονιά να κάνουν γαλλικά και οι μαθητές της ΣΤ να μένουν μετέωροι», αναφέρει μεταξύ άλλων η πρώτη επιστολή.

Δεν είναι οι μόνες περιπτώσεις. Ανάλογες γλωσσικές ...ακροβασίες, έχουν παρατηρηθεί και σε άλλα σχολεία. Σε σχολείο της Θεσσαλονίκης λχ, οι γονείς παρατηρούν ότι «επειδή το ένα τμήμα της γλώσσας υπερβαίνει το όριο των μαθητών , πάνω από 27,υποχρεωτικά όλα τα τμήματα θα κάνουν τη γλώσσα της πλειοψηφίας του τμήματος. Δηλαδή έχουμε 30 περίπου παιδιά στα 75 που θα αναγκαστούν να κάνουν μια γλώσσα που δεν προτιμούν! Ποιο το νόημα τότε να διαλέγουν οι μαθητές ποια γλώσσα θα παρακολουθήσουν αφού στην πραγματικότητα δεν το έχουν το δικαίωμα;»

 Η επιστολή των γονέων του ΔΣ Αγροκηπίου Χανίων

 Κ. Υπουργέ

  Με την παρούσα επιστολή θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι δεν υπάρχει εκπαιδευτικός γαλλικής γλώσσας στο σχολείο μας, το οποίο είναι το Δημοτικό Σχολείο Αγροκηπίου Χανίων, βρίσκετε 4 χλμ. από το κέντρο της πόλης. Αυτό το θέμα αντιμετωπίζουν και άλλα δημοτικά σχολεία της πόλης των Χανίων.

  Από την διεύθυνση του σχολείου ενημερωθήκαμε ότι όλοι οι μαθητές της Ε τάξης που δήλωσαν 2η ξένη γλώσσα τα γαλλικά θα κάνουν γερμανικά για το σχολικό έτος 2023-2024,σύμφωνα με το νόμο που αναφέρει ότι στην περίπτωση που δεν υπάρχει εκπαιδευτικός 2ης ξένης γλώσσας οι μαθητές κάνουν την γλώσσα που ήδη υπάρχει εκπαιδευτικός στο σχολείο. Απευθυνθήκαμε στην Π.Υ.Σ.Π.Ε. Χανίων όπου μας ενημέρωσαν ότι είχαν εισηγηθεί για αριθμό εκπαιδευτικών και διδακτικών ωρών της γαλλικής γλώσσας ικανό να καλύψει τις ανάγκες στα σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων, κάτι που δεν εγκρίθηκε από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, ούτε στην Α’ φάση ούτε στην Β’. 

   Ο νόμος που εφαρμόζεται αυτήν την στιγμή ορίζει ότι αφού από 1η Οκτωβρίου δεν υπάρχει εκπαιδευτικός στην γαλλική γλώσσα, οι μαθητές της Ε τάξης θα κάνουν γερμανικά. Χωρίς να λαμβάνεται υπ’ όψιν ότι υπήρξε εισήγηση αλλά δεν καλύφθηκε από το Υπουργείο η έλλειψη που υπάρχει. Πρόβλεψη υπήρχε αλλά όχι αντιμετώπιση εξ αρχής από τους αρμόδιους φορείς.

  Υπάρχουν λοιπόν μαθητές που ενώ περίμεναν υπομονετικά και με ενθουσιασμό τον εκπαιδευτικό τους, έχοντας πάρει και τα αντίστοιχα βιβλία, να βρίσκονται αντιμέτωποι ενός τετελεσμένου γεγονότος. Παιδιά που ρωτάνε τους δασκάλους, την διευθύντρια του σχολείου, τους γονείς τους γιατί δεν έχουν δάσκαλο στα γαλλικά. Παιδιά της Ε δημοτικού που δεν τελείωσαν ποτέ το βιβλίο γλώσσας της Α δημοτικού λόγω του κορονο’ι’ού και προσπάθησαν σκληρά μαζί με τους δασκάλους και τους γονείς να καλύψουν στην Β δημοτικού αυτό το κενό. Παιδιά της ΣΤ δημοτικού που το προηγούμενο σχολικό έτος έκαναν γαλλικά και φέτος δεν μπορούν να κάνουν τίποτα, ούτε γαλλικά ούτε γερμανικά. Δεσμεύονται να κάνουν οι μαθητές της Ε γερμανικά εξακολουθώντας να επιθυμούν την επόμενη σχολική χρονιά να κάνουν γαλλικά και οι μαθητές της ΣΤ να μένουν μετέωροι.

  Καλούμαστε σαν γονείς να εξηγήσουμε τα ανεξήγητα στα παιδιά μας. Γιατί αυτό έχει όχι μόνοι εκπαιδευτικές επιπτώσεις αλλά και κοινωνικές και συναισθηματικές. Αβεβαιότητα, έλλειψη εμπιστοσύνης, άγχος, αίσθημα υποβιβασμού, απογοήτευση, εγκατάλειψη. Το θέμα έχει λάβει και κοινωνικές διαστάσεις. Από την μία θέλουμε να τους περνάμε το μήνυμα ότι η παιδεία είναι αναφαίρετο δικαίωμα τους και από την άλλη το στερούνται, τους μιλάμε για σεβασμό χωρίς να τον λαμβάνουν.

  Επειδή όμως είμαστε άνθρωποι και τα λάθη είναι ανθρώπινα και ίσως να έγινε λάθος στον υπολογισμό από πλευράς Υπουργείου ως προς την κάλυψη των αναγκών γιατί άνθρωποι υπολογίζουν πόσες ώρες χρειάζονται για να καλυφθούν σύμφωνα με τις εισηγήσεις και ίσως να μην έχει υποπέσει στην αντίληψη σας κ. Υπουργέ το θέμα, με την παρούσα επιστολή σας ενημερώνουμε ώστε να επιληφθείτε άμεσα για την επίλυση του. Γιατί δεν θέλουμε να πιστεύουμε ότι ενώ γνωρίζατε για τις απαραίτητες ανάγκες δεν έγιναν οι απαραίτητες κινήσεις για την κάλυψη αυτών, πριν την 1η Οκτωβρίου που ο νόμος ορίζει κάτι που εμείς σαν γονείς που είμαστε ενήλικες δεν γνωρίζαμε, πόσο μάλλον τα παιδιά, διότι είμαστε άνθρωποι με διαφορετικές επαγγελματικές καταρτίσεις, δεν είμαστε νομικοί ούτε εκπαιδευτικοί να γνωρίζουμε τα πάντα.

  Κλείνοντας θα θέλαμε να σας αναφέρουμε ότι η παρούσα επιστολή θα προωθηθεί σε άμεσα ή έμμεσα εμπλεκόμενους δημόσιους φορείς, καθώς επίσης και όπου αλλού προβεί απαραίτητο ώστε να υπάρξει ενημέρωση όπου χρειάζεται με σκοπό την επίλυση του θέματος. Ελπίζουμε ότι η επόμενη επιστολή που θα λάβετε από τον σύλλογο μας να είναι ευχαριστήρια για την επίλυση και όχι διαμαρτυρίας.

Η επιστολή των γονιών του ΔΣ Χρυσοπηγής Χανίων

Αξιότιμες κυρίες/ Αξιότιμοι κύριοι,

ως γονείς και κηδεμόνες των μαθητών/τριών της Ε‘ τάξης του Δημοτικού σχολείου Χρυσοπηγής του Δήμου Χανίων, επιθυμούμε να εκφράσουμε την έντονη δυσαρέσκειά μας για τον τρόπο που χειριστήκατε το ζήτημα της διδασκαλίας της δεύτερης ξένης γλώσσας στα παιδιά μας.

Τα παιδιά τον Ιούνιο με πολύ μεγάλη πλειοψηφία αποφάσισαν, όπως προβλέπεται στην εγκύκλιο Φ52/40220/Δ1/2023 του Υπουργείου Παιδείας και στην Υπουργική απόφαση του Υπουργού Παιδείας Φ12/657/70691/Δ1/2016, ότι ως δεύτερη ξένη γλώσσα επιθυμούν να διδαχτούν τα Γαλλικά. Γνωρίζατε την απόφαση των παιδιών από τον Ιούνιο. Το σχολείο ξεκίνησε στις έντεκα Σεπτεμβρίου.

Μετά από δύο μήνες αναμονής μαθαίνουμε ότι αποφασίζετε να στείλετε στο σχολείο δάσκαλο/α Γερμανικών και όχι δάσκαλο/α Γαλλικών.

Η απόφασή σας ακυρώνει την δημοκρατική απόφαση των παιδιών, την πρώτη απόφαση που παίρνουν για την επιλογή μαθήματος στη σχολική τους ζωή και την οποία εσείς τους ζητήσατε να πάρουν! Τα αναγκάζετε να ακολουθήσουν μια ξένη γλώσσα που δεν τα ενδιαφέρει και που θα τα ακολουθεί για οκτώ χρόνια, δύο στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση και άλλα έξι στην Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Εμείς ως γονείς γνωρίζοντας την απόφαση των παιδιών μας εδώ και πέντε μήνες, έχουμε αφιερώσει χρόνο και αρκετοί από μας χρήματα για να προετοιμάσουμε τα παιδιά μας για την ομαλή ένταξή τους στο μάθημα των Γαλλικών.

Ζητάμε την επανεξέταση της απόφασής σας. Δεν επιθυμούμε να ξεκινήσουν τα παιδιά μας μια γλώσσα που δεν θέλουν. Κατά τη γνώμη μας προτιμότερη επίλυση του ζητήματος θα ήταν η αναμονή της επόμενης φάσης διορισμών ώστε να μπορέσετε να στείλετε δάσκαλο/α Γαλλικών.

Αρνούμαστε κατηγορηματικά να υπογράψουμε οποιοδήποτε έγγραφο σύμφωνα με το οποίο θα συναινούμε στην αλλαγή της δεύτερης ξένης γλώσσας. Σας επισημαίνουμε ότι αυτή η αλλαγή θα συνοδεύσει και θα επηρεάσει όλη την μαθητική ζωή των παιδιών μας στην Πρωτοβάθμια και στην Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, παράμετρο εξαιρετικά σημαντική για να την λάβετε σοβαρότατα υπόψη σας.

Θεωρούμε δεδομένη και αυτονόητη την ευαισθησία σας απέναντι σε τόσο ευαίσθητα και αποφασιστικά ζητήματα! Περιμένουμε με αγωνία την τελική σας απόφαση.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

pipila_mwro_large.jpg
Οφείλεται η πιπίλα να καθυστερήσει την ομιλία του παιδιού;
Η συχνή χρήση της μπορεί να περιορίσει τον χρόνο που το παιδί εξασκεί την παραγωγή φωνημάτων και τη λεκτική επικοινωνία, καθώς η πιπίλα περιορίζει...
Οφείλεται η πιπίλα να καθυστερήσει την ομιλία του παιδιού;
panepistimio aigaiou
Αύριο 25 Νοεμβρίου ξεκινούν τα προγράμματα του Παν.Αιγαίου για εκπαιδευτικούς
Που εστιάζουν τα εξ αποστάσεως μοριοδοτούμενα προγράμματα του Πανεπιστημίου Αιγαίου που ξεκινούν αύριο και αφορούν όλους τους εκπαιδευτικούς - Έχουν...
Αύριο 25 Νοεμβρίου ξεκινούν τα προγράμματα του Παν.Αιγαίου για εκπαιδευτικούς