Μία ιστορικής σημασίας δικαστική υπόθεση φτάνει σήμερα στην αίθουσα της Ολομέλειας του Ανώτατου Δικαστηρίου, καθώς συζητείται η συνταγματικότητα του νόμου 5094/2024 που επιτρέπει την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων, σε αντίθεση – όπως υποστηρίζουν οι προσφεύγοντες – με την κατηγορηματική απαγόρευση του άρθρου 16 του Συντάγματος.
Οι Αντίπαλες Θέσεις στο Δικαστικό Σκαμνί
Η υπόθεση έχει προκύψει από προσφυγές της ΠΟΣΔΕΠ, πανεπιστημιακών καθηγητών αλλά και ιδιωτικών Κολεγίων, οι οποίοι για διαφορετικούς λόγους ζητούν την ακύρωση του νέου νόμου.
Η πλευρά των ΑΕΙ και της ΠΟΣΔΕΠ:
Καταγγέλλουν την αντισυνταγματικότητα του νόμου, καθώς το άρθρο 16 του Συντάγματος προβλέπει ανώτατη εκπαίδευση μόνο από κρατικά ιδρύματα, με καθηγητές που είναι δημόσιοι λειτουργοί.
Υποστηρίζουν ότι οι νέες ρυθμίσεις υπονομεύουν την ακαδημαϊκή ελευθερία, την κρατική εποπτεία και το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων.
Επικαλούνται επίσης τη δωρεάν παροχή εκπαίδευσης ως θεμελιώδη συνταγματική αρχή.
ΠΟΣΔΕΠ: Ο νόμος για τα μη κρατικά πανεπιστήμια είναι αντισυνταγματικός
«Περιμένουμε από το ΣτΕ να αναγνωρίσει την κατάφωρη αντισυνταγματικότητα του προσβαλλόμενου νόμου, αλλά και την ανάγκη προδικαστικής παραπομπής του θέματος στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ενωσης, καθότι το άρθρο 16 του Συντάγματος είναι συμβατό με το δίκαιο των Ευρωπαϊκών Συνθηκών, ενώ οι προσβαλλόμενες πράξεις αντίκεινται στο ενωσιακό δίκαιο», ανέφερε σχετικά ο πρόεδρος της ΠΟΣΔΕΠ, Γιάννης Σεϊμένης.
Παράλληλα, τόνισε ότι ο νόμος χαρακτηρίζεται από αντιφατικότητα, καθώς επιτρέπει τη λειτουργία μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων στην Ελλάδα, τα οποία όπως θα προσφέρουν έσοδα στα μητρικά, κερδοσκοπικά πανεπιστήμια, όπως είναι το παράδειγμα του Πανεπιστημίου Λευκωσίας.
Ακόμη, σημείωσε ότι «η εφαρμογή του νόμου έχει εκφυλιστεί σε μία κεκαλυμμένη ακαδημαϊκή αναβάθμιση των κολεγίων την Ελλάδα, χωρίς μάλιστα να καθορίζεται πλαίσιο λειτουργίας για τα υπόλοιπα κολέγια».
Κατά τη συνέντευξη Τύπου, ο κ. Σεϊμένης αναφέρθηκε και στις οικονομικές διεκδικήσεις των πανεπιστημιακών καθηγητών, τονίζοντας ότι «η κυβέρνηση συνεχίζει να αδιαφορεί για τη μισθολογική απαξίωση και υποβάθμιση των καθηγητών πανεπιστημίου, οι οποίοι, σε αντίθεση με άλλες κατηγορίες δημοσίων υπαλλήλων και λειτουργών, αμείβονται με το μισθολόγιο του 2003. Σε αντιστοιχία με την ακολουθούμενη προσέγγιση για τους στρατιωτικούς, οι αποδοχές των πανεπιστημιακών θα πρέπει να ενισχυθούν σημαντικά στο πλαίσιο της ευαγγελιζόμενης πολιτικής αναβάθμισης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, παρέχοντας κίνητρα για την παραμονή αξιόλογου επιστημονικού δυναμικού στα δημόσια πανεπιστήμια και για τη βελτίωση της ελκυστικότητας των ελληνικών ΑΕΙ έναντι αντίστοιχων ιδρυμάτων του εξωτερικού».
Η θέση των Ιδιωτικών Κολεγίων:
Θεωρούν ότι ο νόμος δημιουργεί πανεπιστήμια δύο ταχυτήτων, υποβαθμίζοντας τον δικό τους ρόλο ως εναλλακτικών παρόχων εκπαίδευσης.
Αντιδρούν στο γεγονός ότι τα νέα μη κρατικά πανεπιστήμια θα απονέμουν πτυχία με πλήρη ακαδημαϊκή ισχύ, ισότιμα με αυτά των ελληνικών ΑΕΙ.
Επικαλούνται το ενωσιακό δίκαιο, τονίζοντας ότι ο μη κερδοσκοπικός χαρακτήρας των ΝΠΠΕ παραβιάζει την επιχειρηματική ελευθερία και περιορίζει την εγκατάσταση ξένων εκπαιδευτικών φορέων στην Ελλάδα.
Το Δίλημμα της Δικαιοσύνης: Αντισυνταγματικότητα ή Ευρωπαϊκή Συμμόρφωση;
Η Ολομέλεια καλείται να απαντήσει σε βασικά θεσμικά και νομικά ερωτήματα, όπως:
Είναι οι διατάξεις του ν. 5094/2024 συμβατές με το άρθρο 16 του Συντάγματος;
Παρακάμπτεται η συνταγματική αναθεώρηση, όπως ορίζει το άρθρο 110 του Συντάγματος;
Ικανοποιούνται οι συνταγματικές εγγυήσεις για την ανώτατη εκπαίδευση, όπως:
- Η ακαδημαϊκή ελευθερία
- Η κρατική εποπτεία
- Η αυτονομία των ιδρυμάτων
- Η υπηρεσιακή κατάσταση του διδακτικού προσωπικού
Το Ευρωπαϊκό Ερώτημα: Μπορεί η Ελλάδα να Αρνηθεί την Ίδρυση Ιδιωτικών Πανεπιστημίων;
Αν το Δικαστήριο κρίνει ότι το Σύνταγμα επιτρέπει μόνο κρατικά ΑΕΙ, τότε προκύπτει και ζήτημα συμβατότητας με το ευρωπαϊκό δίκαιο.
Σε αυτό το ενδεχόμενο, οι προσφεύγοντες ζητούν την παραπομπή στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ), προκειμένου να εξεταστεί:
Εάν το αμιγώς κρατικό σύστημα αντίκειται στις αρχές της ελεύθερης εγκατάστασης και της οικονομικής ελευθερίας στην ΕΕ.
Εάν μπορεί να θεσπίζεται αποκλειστικότητα για κρατικά πανεπιστήμια, χωρίς να παραβιάζεται το κοινοτικό πλαίσιο.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ τον Ιούνιο: Ανακοινώθηκε ΕΠΙΣΗΜΑ η ύλη!
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 16/04
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ