Νίκος Η. Ηλιάδης
Πολιτικός Μηχανικός Ε.Μ.Π., Μ.Sc. Ph.D.
Επίτιμος Σύμβουλος του Π.Ι., μέλος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.
Μετά από δεκαετίες χωρίς αξιολόγηση ( και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ) , εισάγεται εσπευσμένα η αξιολόγηση στη χώρα μας αποκλειστικά για τους …εκπαιδευτικούς.
Αξιολογήσεις Πανεπιστημίων όπως η παρακάτω για τα έτη 2014-2015 στον κόσμο
δεν δίνουν ικανοποιητικά αποτελέσματα για τα ιδρύματά μας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (AEI-ATEI), στα οποία προσπαθούν να πετύχουν οι απόφοιτοι της δευτεροβάθμιας μέσω κυρίως της παραπαιδείας και με μεγάλο κόστος, χωρίς σοβαρό αντίκρισμα στη φθίνουσα για πτυχιούχους εγχώρια αγορά εργασίας, «στην εποχή της οικονομίας της γνώσης». Δημιουργούνται απειλές συνολικής υποβάθμισης του ανθρώπινου δυναμικού υψηλής ποιότητας με ανυπολόγιστες συνέπειες .
Η αξιολόγηση είναι αυτονόητη, όταν εφαρμόζονται αντικειμενικές διαδικασίες που διδάσκονται αρμοδίως στα πανεπιστήμια . Μόνον οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης τα τελευταία χρόνια εκπαιδεύονται στα παιδαγωγικά σε πανεπιστημιακό επίπεδο. Μέχρι τότε οι δάσκαλοι προέκυπταν από μη πανεπιστημιακές και μειωμένης χρονικά διάρκειας φοίτησης παιδαγωγικές ακαδημίες . Με την ίδρυση πανεπιστημιακών σχολών πραγματοποιήθηκαν και προγράμματα «εξομοίωσης» εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Η εκπαίδευση καθηγητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα πρέπει επίσης να συμπεριλαμβάνει πανεπιστημιακή εκπαίδευση στα παιδαγωγικά, από ειδικούς για το επίπεδο αυτό εκπαίδευσης πανεπιστημιακούς καθηγητές και όχι να καλύπτεται η απαίτηση αυτή με «επιμορφωτικά σεμινάρια » .
Η παραγωγή καθηγητών στις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες περιλαμβάνει :
Εκπαίδευση στην ειδικότητα για παράδειγμα φιλόλογος, φυσικός , μαθηματικός.
Εκπαίδευση στα παιδαγωγικά, πρόσθετη μετά την αποφοίτηση ή παράλληλα με την ειδικότητα σε πανεπιστημιακό επίπεδο. Στην Ελλάδα σχετικό πρόγραμμα προσφέρεται στην ΠΑΤΕΣ της ΣΕΛΕΤΕ/ΑΣΠΑΙΤΕ. Είναι παράδοξο το γεγονός ότι η παιδαγωγική εκπαίδευση στην αδιαβάθμητη ΠΑΤΕΣ ήταν νομοθετικά απαραίτητη για δεκαετίες για τους καθηγητές της τεχνικής εκπαίδευσης ( αποφοίτους για παράδειγμα των πολυτεχνείων ) και όχι για τους καθηγητές της γενικής εκπαίδευσης , φυσικούς , μαθηματικούς, επειδή συμπεριλαμβάνονταν κάποιο παιδαγωγικό μάθημα συνήθως κατ’ επιλογήν στο πρόγραμμα σπουδών τους. Η κατάσταση αυτή συνεχίζεται και σήμερα με αποτέλεσμα οι καθηγητές γενικών μαθημάτων να υστερούν σε παιδαγωγική κατάρτιση έναντι εκείνων της τεχνικής εκπαίδευσης.
Η ΣΕΛΕΤΕ/ΑΣΠΑΙΤΕ «ανωτατοποιήθηκε» ονομαστικά και διοικείται για χρόνια από διορισμένη διοικούσα επιτροπή, αντίθετα με τα ισχύοντα για πανεπιστήμια που αυτοδιοικούνται.
Πρακτική άσκηση υπό την επίβλεψη επιθεωρητών που δεν υπάρχουν στη χώρα μας .
Εξετάσεις
Το ότι δεν προβλέπονται οι διαδικασίες αυτές στη χώρα μας, έχει ως αποτέλεσμα την έλλειψη εκπαιδευμένων στελεχών και δυνατότητας εφαρμογής αντικειμενικής αξιολόγησης της εκπαιδευτικής διαδικασίας και των εκπαιδευτικών, αλλά και την αποδοχή της αξιολόγησης από τους αξιολογούμενους, αφού οι αντικειμενικές μετρήσεις είναι βασικό αντικείμενο προγραμμάτων εκπαίδευσης καθηγητών.
Οι ιστοσελίδες
http://www.sici-inspectorates.eu/
http://www.sici-inspectorates.eu/Members/Inspection-Profiles
αναφέρονται στην ένωση επιθεωρητών της Ευρώπης. Εμφανίζονται συστήματα αξιολόγησης που εφαρμόζονται σε Ευρωπαϊκές χώρες όπως: Αλβανία, Βουλγαρία, Δανία, Αγγλία, Ιρλανδία, Βόρειος Ρηνανία- Βεστφαλία, Νορβηγία, Πορτογαλία, Ισπανία, Σουηδία, Ολλανδία κλπ.
Από την 1η Ιανουαρίου 2014 έγινε μέλος και η Τουρκία. Η Ελλάδα βρίσκεται εκτός.
Μπορούμε να επιλέξουμε τις διαδικασίες που θεωρούμε καλύτερες και να εφαρμόσουμε και πανεπιστημιακές διαδικασίες εκπαίδευσης καθηγητών και στελεχών αξιολόγησης. Κάποια αξιολόγηση πρέπει να έχουμε . Δεν μπορεί να αξιολογούνται μόνον οι μαθητές (για τους οποίους λειτουργεί το σχολείο ), των οποίων η αξιολόγηση θα πρέπει να είναι και αποτέλεσμα σχετικής εκπαίδευσης των αξιολογητών. H ποιότητα της εκπαίδευσης συνδέεται άμεσα με τη μόρφωση του πολίτη και με την παραγωγικότητα και ανταγωνιστικότητα της οικονομίας.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη