Το Σωματείο Εργαζομένων στον χώρο του Χορού στέλνει επιστολή προς το Υπουργείο Παιδείας και το Υπ. Πολιτισμού για την ανάγκη ίδρυσης Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών με Τμήμα Χορού.
Οι προτάσεις που παρατίθενται στην παρούσα επιστολή στοχεύουν στην ενίσχυση της διαφάνειας, της ακαδημαϊκής αριστείας και της ισότιμης πρόσβασης στην εκπαίδευση, ενώ προτείνονται λύσεις για την ανάπτυξη του τμήματος και την προστασία των δικαιωμάτων των αποφοίτων της νέας σχολής.
Αναλυτικά η επιστολή:
Αξιότιμοι και αξιότιμες κύριοι και κύριες,
Εν όψει της επικείμενης ίδρυσης της Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών και της νομοπαρασκευαστικής διαδικασίας που γνωρίζουμε πως βρίσκεται σε εξέλιξη και κατόπιν των τριών αιτημάτων μας για προγραμματισμό συνάντησης με τους τρεις συναρμόδιους Γενικούς Γραμματείς των Υπουργείων Πολιτισμού και Παιδείας, χωρίς να έχουμε λάβει καμία απάντηση στις επιστολές με ημερομηνία 3/10, 7/11 & 19/12, προχωράμε σε δημοσιοποίηση της παρούσας επιστολής.
Σκοπός είναι να σας καταθέσουμε δια ζώσης τους προβληματισμούς και τις προτάσεις μας επικαιροποιημένες αλλά και να ενημερωθούμε από σας σχετικά με την εξέλιξη της σύνταξης του σχεδίου νόμου πριν την κατάθεση σε δημόσια διαβούλευση.
Κατόπιν της μεγάλης μας διημερίδας με τίτλο "Πανεπιστήμιο Παραστατικών Τεχνών Προ των Πυλών" που πραγματοποιήσαμε με τη συμμετοχή διδασκόντων, καλλιτεχνών, ακαδημαϊκών, θεσμικών προσώπων και σπουδαστών στις 3 & 4 Νοεμβρίου στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, ολοκληρώνουμε την περαιτέρω επεξεργασία συμπεριλαμβάνοντας τα όσα κατατέθηκαν στα στρογγυλά τραπέζια. Θεωρούμε πως θα σταθεί χρήσιμη και αναγκαία αυτή η ανταλλαγή στο έργο της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής.
Παρακάτω σας παραθέτουμε τις επικαιροποιημένες προτάσεις/αιτήματά μας διαρθρωμένες/α σε 10 σημεία:
1. Σύσταση Διοικούσας Επιτροπής. Κριτήρια και σύνθεση ως προς τις ιδιότητες των προσώπων: Αιτούμαστε να οριστούν κριτήρια της προσωρινής Διοικούσας Επιτροπής, μέχρι να καταστεί ο νεοσύστατος θεσμός αυτοτελής. Να υπάρχει ισορροπία ανάμεσα στην ακαδημαϊκή, καλλιτεχνική, εκπαιδευτική και νομικοτεχνική ιδιότητα.
Αίτημα εκπροσώπησης συλλογικών οργάνων (δυνατότητα να ορίσει το κάθε Διοικητικό Συμβούλιο 1 ή 2 εκπροσώπους από τον κλάδο) πρωτοβάθμιων σωματείων από κάθε καλλιτεχνικό κλάδο (μουσικής, χορού, θεάτρου) και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος (ΠΟΘΑ).
2. Διασφάλιση και διατήρηση δωρεάν και δημόσιας επαγγελματικής σχολής στην ανώτερη βαθμίδα. Υπενθυμίζουμε πως ήταν πάγιο αίτημα του κλάδου να μην αποσυρθούν οι δημόσιες σχολές από την ανώτερη βαθμίδα. Ήταν δέσμευση από μεριάς του πρωθυπουργού όπως και των δύο συναρμόδιων υπουργείων -που καταγράφηκε και στα πρακτικά της συνάντησης της 1 Μαρτίου 2023 στην επιτροπή έργου στην οποία είχαμε συμμετάσχει.
Θεωρούμε σφάλμα την επερχόμενη κατάργηση των δύο μοναδικών ανώτερων σχολών. Εμμένουμε στην συνταγματική κατεύθυνση η εκάστοτε κυβέρνηση να διατηρήσει την δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση στην ανώτερη βαθμίδα, τόσο για λόγους δωρεάν πρόσβασης στην ανώτερη εκπαίδευση όσο και για να διασφαλιστούν οι αντίστοιχες θέσεις εργασίας.
3. Κριτήρια διδασκόντων στο τμήμα χορού: συνδυασμός τυπικών κριτηρίων (πτυχίο, μεταπτυχιακό, δίπλωμα ανώτερης σχολής ή διδακτορικού τίτλου), της επαγγελματικής και εκπαιδευτικής εμπειρίας καθώς και του καλλιτεχνικού έργου και της ερευνητικής δραστηριότητας. Η μη κατοχή διδακτορικών τίτλων να μην αποτελέσει σκόπελο στελέχωσης του τμήματος και ταυτόχρονα να τεθούν συγκεκριμένα αξιολογικά τυπικά κριτήρια και αντικειμενικά προσόντα για τους μη κατέχοντες τίτλο διδακτορικού, ανάλογα με τον συνδυασμό αυτών των κριτηρίων και του γνωστικού αντικειμένου που θα κληθούν να διδάξουν. Να γίνει αντιστοίχηση επίσης των ακαδημαϊκών θέσεων και των κριτηρίων αυτών (όπως ΕΔΙΠ, ΕΕΠ, ΕΤΕΠ).
Ως προς την επιλογή προσώπων εγνωσμένου κύρους θα πρέπει να οριστούν ποια θα είναι τα αντικειμενικά κριτήρια αξιολόγησης όπως και να διασφαλιστεί η παιδαγωγική, ερευνητική και διδακτική επάρκεια πέραν του καλλιτεχνικού έργου των προσώπων αυτών.
Ως προς την τελική σύνθεση του διδακτικού προσωπικού, θεωρούμε αυτονόητα αναγκαία τη δημόσια προκήρυξη με όρους διαφάνειας και αξιοκρατίας ως προϋπόθεση για να τεθεί μια σωστή βάση στη λειτουργία της νέας σχολής. Ταυτόχρονα απαιτείται να προβλεφθούν μέτρα ώστε να διασφαλιστούν οι θέσεις εργασίας των συναδελφισσών διδασκουσών κατά τη μετάβαση.
4. Διάρθρωση και τίτλος πτυχίου: αιτούμαστε την 4ετή φοίτηση με το γενικό τίτλο «Καλλιτέχνης του Χορού» και με απαραίτητες 3 κατευθύνσεις/ειδικότητες: Χορευτή/ριας(Performer), Χορογραφίας, Θεωρίας Χορού, από το β’ ή γ’ εξάμηνο. Ως προς την παιδαγωγική, να υπάρχει δυνατότητα παιδαγωγικών μαθημάτων ώστε μαζί με την ειδικότητα να υπάρχει και η δυνατότητα παιδαγωγικής επάρκειας. Ένα σύνολο μαθημάτων τόσο πρακτικής όσο και θεωρίας να είναι υποχρεωτικά για όλους τους φοιτητές/ριες ανεξαρτήτως των κατευθύνσεων.
5. Επαγγελματικά Δικαιώματα της πανεπιστημιακής φοίτησης.
Όπως είναι αυτονόητο, απαιτούμε τα πτυχία της νέας ΑΣΠΤ να ισοδυναμούν με το επίπεδο 6, με την επαγγελματική κατηγορία ΠΕ (πανεπιστημιακή εκπαίδευση) και με την αντίστοιχη δημιουργία επαγγελματικού κλάδου ΠΕ (χορευτή/χορογράφου/καθηγητή χορού) με σκοπό να καταστεί δυνατή, ανάμεσα σε άλλα, η διδασκαλία στη βασική και τη μέση εκπαίδευση. Τέλος το πτυχίο να εξασφαλίζει αυτόματη παιδαγωγική επάρκεια.
6. Ζήτημα ελάχιστου και ανώτατου αριθμού εισακτέων και διαδικασία εισαγωγής.
Πρόσβαση μέσω ειδικών εξετάσεων (κατά τα πρότυπα εισαγωγής στην ΑΣΚΤ, τμήματα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και του Ιονίου Πανεπιστημίου) με ένα ή περισσότερα βασικό/ά μάθημα/τα γενικής παιδείας (πχ έκθεση) και με ειδικά καλλιτεχνικά μαθήματα δια ζώσης εν είδει ακρόασης.
Πρόβλεψη κατάλληλης διάρθρωσης σπουδών και υποδομών που θα υποστηρίζει έναν ικανοποιητικό αριθμό εισακτέων άνω των 25 που ορίζεται ως ο μέγιστος αριθμός για την εύρυθμη λειτουργία πρακτικών μαθημάτων σε μια αίθουσα, έτσι ώστε να δημιουργηθεί μια αριθμητικά υπολογίσιμη πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση. Δεν νοείται το μοναδικό προπτυχιακό τμήμα χορού του νέου ΑΕΙ να δέχεται ένα τόσο μικρό αριθμό εισακτέων.
Να εξασφαλιστεί ένας ελάχιστος αριθμός εισακτέων , το ελάχιστο 50-70 στο τμήμα χορού όπως και ένας αντίστοιχος σοβαρός αριθμός φοιτητών από κατατακτήριες.
Αυτό μπορεί να εξασφαλιστεί με τη δημιουργία κατευθύνσεων από το δεύτερο ή τρίτο εξάμηνο όπως προαναφέρθηκε. Τέλος να προβλεφθεί δεύτερο τμήμα χορού εκτός Αθήνας.
7. Κτιριακές εγκαταστάσεις της νέας σχολής. Θεωρούμε άκρως προβληματικό να ιδρύεται νέο ΑΕΙ παραστατικών τεχνών με την υπάρχουσα διάσπαρτη κτιριακή υποδομή. Μια τέτοια συνθήκη ακυρώνει μέρος του ουσιαστικού καταστατικού σκοπού του ίδιου του πανεπιστημίου που είναι η προαγωγή της γνώσης και της έρευνας μέσα από την ανταλλαγή και την ώσμωση ανάμεσα σε φοιτητές και διδάσκοντες διαφορετικών πεδίων. Με το κτιριακό σκόρπισμα η διακαλλιτεχνική και διατμηματική σύνδεση καθίσταται αδύνατη και απαιτεί επιπλέον θεσμική φροντίδα.
Θα ήταν πολύ γόνιμο να συζητηθεί το τι μπορεί να προβλεφθεί για να υπερκεραστεί αυτή η δεδομένη συνθήκη μέσω σύμπραξης ή ενός μνημονίου συνεργασίας μεταξύ της ΑΣΠΤ με άλλα Πανεπιστήμια όπως μέρος των μαθημάτων να φιλοξενούνται σε αμφιθέατρα κάποιας υπάρχουσας σχολής, να δοθεί η δυνατότητα παρακολούθησης μαθημάτων σε άλλα τμήματα σχολών ανθρωπιστικών σπουδών, καλών τεχνών, υπαρχόντων τμημάτων μουσικής, θεάτρου, οπτικοακουστικών κ.α
8. Ακαδημαϊκή διαπερατότητα/διάδρομος από τις ανώτερες σχολές στην ανώτατη/πανεπιστημιακή εκπαίδευση.
Καλούμε το Υπουργείο Παιδείας να εξετάσει τη διαδικασία αυτή δημιουργώντας δυο ειδών κατηγορίες δικαιούχων (αποφοίτων των ανώτερων σχολών):
Α. οι απόφοιτοι ανώτερων σχολών μέχρι και την ίδρυση του νέου ΑΕΙ
Β. οι απόφοιτοι των ανώτερων σχολών (μετονομαζόμενες σε ΑΣΚΕ) από την ίδρυση της Σχολής Παραστατικών Τεχνών και πέρα.
Όπως υπαγορεύει η αρχή της ισότητας, θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα ανώτατης εκπαίδευσης σε όσους δεν την είχαν μέχρι και την ίδρυση του πανεπιστημιακού τμήματος (κατηγορία Α):
Προτείνουμε για την κατηγορία Β, τις διαδικασίες κατατακτηρίων.
Προτείνουμε για την κατηγορία Α έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό και ορισμό εκπαιδευτικών κριτηρίων που θα περιλαμβάνει παρακολούθηση μαθημάτων και συγκεκριμένες εξετάσεις συνδυάζοντας κριτήρια-όπως άλλα πανεπιστημιακά πτυχία και πιστωτικές μονάδες- ώστε να μπορεί να δίνεται η εξομοίωση του διπλώματος ανώτερης με το πτυχίο της ανώτατης εκπαίδευσης (επίπεδο 6). Ο αριθμός των θέσεων αυτών θα πρέπει να είναι επαρκής για να απορροφήσει την ενδεχόμενη μεγάλη ανταπόκριση.
Προτείνουμε τη σύσταση ειδικής επιτροπής για να εξετάσει και να σχεδιάσει τη διαδικασία πρόσβασης, το συμπληρωματικό πρόγραμμα σπουδών αυτής της κατηγορίας (βάσει πιστωτικών μονάδων και προγραμμάτων σπουδών των ανώτερων), όπως και τα συμπληρωματικά εκπαιδευτικά κριτήρια, τους τρόπους αξιολόγησης και την όλη διαδικασία ώστε να προστατευθεί το συνολικό οικοδόμημα της νέας σχολής ως προς τους τίτλους που θα απονέμει.
Στεκόμαστε με πολύ προβληματισμό και ενστάσεις στην πρόθεση του Υπουργείου σας για τη δημιουργία δύο ταχυτήτων αποφοίτων: αυτών των δημόσιων ανώτερων σχολών από τη μια και των ιδιωτικών από την άλλη για ένταξη στην ΑΣΠΤ. Η πρόβλεψη αυτοδίκαιης κατάταξης μόνο για τους αποφοίτους των ΚΣΟΤ και ΕΛΣ (χωρίς εξετάσεις και κριτήρια) θα εγκαθιδρύσει μια προνομιακή μεταχείριση και θα διαχωρίσει την ισχύ των διπλωμάτων που ήταν μέχρι τώρα ενιαία, εγείροντας δίκαιο αίτημα προσβολής. Εμμένουμε στην σύσταση ειδικής επιτροπής που θα εξετάσει το ζήτημα με τη συμμετοχή των συλλογικών οργάνων.
9.Νέα επαγγελματική κατηγορία ΚΕ, διαβάθμιση στο επίπεδο 5 και μεταφορά των Ανώτερων Σχολών Χορού στο Υπουργείο Παιδείας. Σε άρθρα διαρροής στον Τύπο στις 31 Οκτωβρίου 2024 υπήρξε η πληροφορία πως όλες οι ανώτερες σχολές χορού και δραματικής θα μεταφερθούν στο Υπουργείο Παιδείας υπό την ονομασία ΑΣΚΕ (Ανώτερες Σχολές Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης) όπως και θα διαβαθμιστούν τα πτυχία αυτά στο επίπεδο 5 με την συνακόλουθη δημιουργία νέας επαγγελματικής κατηγορίας ΚΕ (καλλιτεχνικής εκπαίδευση). τα ερωτήματα είναι πολλά : Ποιο θα είναι το περίγραμμα αυτής της νέας κατηγορίας; Τι επαγγελματικά και ακαδημαϊκά δικαιώματα θα προβλέπονται;
Λόγω του ότι η καλλιτεχνική εκπαίδευση συνιστά ειδική εκπαίδευση θα πρέπει η νέα αυτή επαγγελματική κατηγορία να αποτελεί καθ’ ολοκληρία απολύτως ισότιμη σε όλα τα επίπεδα με την κατηγορία ΤΕ. Τέλος μαζί με την νέα επαγγελματική κατηγορία θα πρέπει να δημιουργηθεί αντίστοιχος επαγγελματικός κλάδος.
10. Άρση αρτιμέλειας. Πρόβλεψη για συμπεριληπτικό πρόγραμμα σπουδών με σκοπό το τμήμα να δέχεται υποψηφίους με αναπηρία.
Η ίδρυση πανεπιστημιακού τμήματος χορού αποτελεί μια πολύ ιδιαίτερη συνθήκη καθώς δημιουργείται για πρώτη φορά στην ιστορία του ελληνικού πανεπιστημίου. Η τεχνογνωσία και η βιωμένη εμπειρία διαμοιράζεται σε ένα μεγάλο φάσμα φορέων, προσώπων και συλλογικοτήτων. Ο σχεδιασμός και η σύνταξη ενός ιδρυτικού νόμου δεν νοείται να εξεταστεί κεκλεισμένων των θυρών κάτω από ελλιπείς συνθήκες διαλόγου, χωρίς να συμπεριληφθεί η τεκμηριωμένη επεξεργασία από τη μεριά του συλλογικού μας οργάνου, τέλος χωρίς μια εκτεταμένη και δομημένη διαδικασία διαβούλευσης με αντιπροσώπευση όλων των εμπλεκόμενων φορέων, των συλλογικών οργάνων καθώς και των διδακτικών, καλλιτεχνικών και ακαδημαϊκών κοινοτήτων, πριν κατατεθεί σε δημόσια διαβούλευση.
Σας καλούμε να συμπεριλάβετε τα αιτήματά μας και να ανταποκριθείτε στο αίτημα για προγραμματισμό συνάντησης με θέμα την προεργασία του σχεδίου νόμου για την Ανώτατη Σχολή Παραστατικών Τεχνών αλλά και ζητήματα της ανώτερης καλλιτεχνικής εκπαίδευσης χορού (ΑΣΚΕ με τη νέα ονομασία) όπως και των αποφοίτων της πριν από την κατάθεση του σχεδίου νόμου προς δημόσια διαβούλευση. Υπενθυμίζουμε πως αναμένουμε απάντηση στο αίτημά μας από τις 3 Οκτωβρίου 2024.
Το Διοικητικό Συμβούλιο του Σωματείου Εργαζομένων στον Χώρο του Χορού (Σ.Ε.Χω.Χο.)
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής - Αιτήσεις έως 7/01
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση