Μετά τον αποκλεισμό περίπου 40.000 υποψηφίων από τα ΑΕΙ εξαιτίας της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής στις περσινές πανελλαδικές εξετάσεις, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας επιμένει φέτος στην εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων στο Λύκειο.
Μαθητές και εκπαιδευτικοί μαζί με τους φορείς τους καταγγέλλουν ότι παρά τις δύσκολες συνθήκες, φέτος, στις προαγωγικές εξετάσεις σε Α΄ και Β΄ Λυκείου θα επιλεγούν θέματα από τράπεζα θεμάτων γεγονός που πιέζει τους εκπαιδευτικούς να ολοκληρώσουν την διδακτέα ύλη ανεξάρτητα από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στα σχολεία (οι όροι κατανόησης των μαθητών τους, κλειστά σχολεία με σεισμούς, χιόνια, κλπ, χιλιάδες μαθητές με κορονοϊό κλπ).
Η εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων που προβάλλεται με φωτοστέφανο αθωότητας από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, αποτελεί το πιο δηλητηριώδες τμήμα της οικοδόμησης του λεγόμενου «νέου σχολείου».
Να το ξεκαθαρίσουμε ευθύς: Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και του ΙΕΠ αναμασούν τα περί «ποιοτικής διδασκαλίας», «κριτικής ικανότητας και αναστοχασμού των μαθητών», αλλά οι μάχιμοι εκπαιδευτικοί που αναπνέουν καθημερινά κιμωλία και αφουγκράζονται την αγωνία των μαθητών τους καταλαβαίνουν ότι στην πραγματικότητα το «νέο» λύκειο οικοδομείται με τα πιο παλιά υλικά. Είναι φανερό ότι η κεντρική γραμμή πλεύσης του υπουργείου Παιδείας είναι η έμφαση στις εξεταστικές δοκιμασίες που αφενός οδηγούν σε ένα «ξεκαθάρισμα» του μαθητικού πληθυσμού και αφετέρου απλώνουν την «σκιά της» στην ημερήσια διάταξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Δεν χρειάζεται να καταναλώσουμε πολλή… στατιστική, για να αποδείξουμε ότι στήνεται και πάλι ένας ολοκληρωμένος και «θωρακισμένος μηχανισμός αναχαίτισης» όσων ετοιμάζονται στο μέλλον να χτυπήσουν τις πόρτες του νέου Λυκείου. Πολύ γρήγορα η λειτουργία της Τράπεζας θα απογειώσει τη σχολική θνησιμότητα, δηλαδή την απόρριψη ή την ενσωμάτωση της αδυναμίας, την απόγνωση, την αναχαίτιση, το ψαλίδισμα των προσδοκιών, τον φόβο και την εγκατάλειψη.
Σύμφωνα με το ΦΕΚ 5787 η βασική διαδικασία επιλογής θεμάτων περιλαμβάνει τα εξής:
1. Από την Τράπεζα Θεμάτων κληρώνονται είτε αυτοτελή θέματα είτε ενότητες θεμάτων που σε ποσοστό αντιστοιχούν στο 50% της γραπτής δοκιμασίας.
2. Κάθε Λύκειο καταρτίζει το πρόγραμμα των εξετάσεων για τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα από την Τ.Θ.Δ.Δ., το κοινοποιεί ηλεκτρονικά μία εβδομάδα πριν από την έναρξη των εξετάσεων στην οικεία Διεύθυνση Δ.Ε. και ενημερώνει τη σχετική ιστοσελίδα της Τράπεζα Θεμάτων στο Ι.Ε.Π.
3. Προβλέπεται η αυτόνομη λειτουργία της Τράπεζα Θεμάτων για το Γενικό Λύκειο, το Λύκειο Ειδικής Αγωγής, το ΕΠΑΛ στην ίδια δικτυακή βάση.
4. Την ημέρα των εξετάσεων, κατά συγκεκριμένο μάθημα και Λύκειο, ο Διευθυντής και οι διδάσκοντες, με τη χρήση των κωδικών που διαθέτει το σχολείο, κληρώνουν (έως δύο ώρες προ της ενάρξεως της εξέτασης για όλα τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα και τρεις ώρες για τα μαθήματα της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας/Αρχαίων Ελληνικών, των Αγγλικών και της Νέας Ελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας/Νέων Ελληνικών), με απόλυτη τυχαιότητα, το 50% των θεμάτων του μαθήματος στο οποίο θα εξετασθούν οι μαθητές και οι μαθήτριες.
Και λάθη και προχειρότητα στην Τράπεζα θεμάτων
Πέρα από τα παραπάνω, λάθη και επαναλήψεις στην Τράπεζα Θεμάτων που φανερώνουν τη βιασύνη με την οποία «ανεβαίνουν» τα θέματα στη βάση δεδομένων της φανερώνει ρεπορτάζ της Μάρνυ Παπαματθαίου στα ΝΕΑ. Ολα αυτά, μάλιστα, λίγες ημέρες αφότου η ηγεσία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής δέχτηκε κριτική για καθυστερήσεις. Κι αυτό γιατί στη Β’ Λυκείου δεν έχουν προετοιμαστεί παρά ελάχιστα θέματα, παρότι οι προαγωγικές εξετάσεις εκκινούν σε λιγότερο από τρεις μήνες.
Όπως προκύπτει από την έρευνα, λοιπόν, φαίνεται ότι για άλλη μια φορά η Τράπεζα Θεμάτων, από την οποία θα αντληθούν κατά 50% τα θέματα των ενδοσχολικών εξετάσεων, οργανώνεται βιαστικά και χωρίς έλεγχο. Κάτι που άλλωστε ήταν και μια από τις κριτικές που δέχτηκε ο θεσμός το 2013, οπότε εφαρμόστηκε για πρώτη φορά. Την περίοδο εκείνη να θυμίσουμε ότι η εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων οδήγησε σε ένα ποσοστό περίπου 40% των μαθητών κάτω από τη βάση, με αποτέλεσμα η εφαρμογή της να ανακληθεί εσπευσμένα την επόμενη χρονιά.
Στη φετινή οργάνωση της Τράπεζας Θεμάτων φαίνεται ότι δεν υπάρχει κανένας ελεγκτικός μηχανισμός για την ποιότητα ή την επανάληψη θεμάτων, καθώς το βάρος έχει πέσει μόνο στον αριθμό των θεμάτων. Πληροφορίες δε αναφέρουν ότι ήδη συζητείται η μέθοδος με την οποία θα γίνει η εφαρμογή της πιο... ελαστική. Ετσι, πιθανότατα θα δοθεί η δυνατότητα σε εκπαιδευτικούς στα σχολεία να εξαιρέσουν ή να μη δεχτούν θέματα που τυχόν θα κληρωθούν και θα διαπιστώσουν σε αυτά προβλήματα. Η σύνταξη των ερωτημάτων της Τράπεζας Θεμάτων καθυστέρησε και για την Α’ Λυκείου, αφού ξεκίνησε ουσιαστικά τον Ιανουάριο, ενώ για τη Β’ Λυκείου τα θέματα επιλέγονται αυτές τις ημέρες.
ΕΠΑΝΑΛΗΨΕΙΣ
Κατά τα άλλα, όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ, μόνο στο μάθημα της Γλώσσας που συνεξετάζεται με τη Λογοτεχνία (τα υπόλοιπα μαθήματα θα ακολουθήσουν στη δημοσιογραφική έρευνα) προκύπτουν τα παρακάτω λάθη: Επαναλήψεις των ίδιων κειμένων χωρίς εμφανή λόγο ή επιστημονική αιτιολογία, ίδιες ερωτήσεις στα επαναλαμβανόμενα κείμενα, μικρότερες ή μεγαλύτερες διαφορές στα εισαγωγικά κείμενα που φανερώνουν πλήρη ασυνεννοησία των συντακτών τους, διαφορετικές ενδεικτικές απαντήσεις στα ίδια ερωτήματα και λάθη στις απαντήσεις.
Ειδικότερα, στα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας της Α’ Λυκείου:
Το κείμενο «Η αυτοεκτίμηση του παιδιού» με κωδικό 14510 είναι το ίδιο με το κείμενο με κωδικό 14509. Στη μία περίπτωση έχει αναφορά στο όνομα της ψυχοθεραπεύτριας που το γράφει και ημερομηνία ανάρτησης, στην άλλη δεν έχει ημερομηνία. Στο κείμενο αυτό το υποερώτημα 1 (10 μονάδες) είναι ολόιδιο με το ερώτημα του θέματος 14509 αλλά με διαφορετική σύνταξη.
Στην υποερώτημα 2 αναφέρεται ότι από τη συγγραφέα «αξιοποιούνται ως τρόποι ανάπτυξης η σύγκριση - αντίθεση και τα παραδείγματα», ενώ στο αντίστοιχο υποερώτημα 2 του θέματος 14509 αναφέρεται ότι το κείμενο αναπτύσσεται αλλιώς και ότι «η συγγραφέας χρησιμοποιεί για την οργάνωση της δεύτερης παραγράφου την αιτιολόγηση και την αντίθεση».
Στο υποερώτημα 3 (15 μονάδες) η άσκηση είναι ολόιδια με άσκηση του θέματος 14509 που έχει αναρτηθεί από άλλον (;) θεματοδότη.
Στο θέμα 14416 με τίτλο «Γονείς και έφηβοι: Μια διαρκής σύγκρουση» αναφέρεται ποίημα στο οποίο δεν υπάρχει πηγή, δεν έχει μορφολογική στοίχιση και φαίνεται να έγινε με τη μέθοδο «copy-paste», ενώ στο θέμα 14509 το ίδιο ακριβώς ποίημα υπάρχει με αναφορά της πηγής του και μορφοποιημένο. Στο 4ο θέμα του 14416 (15 μονάδες) υπάρχει ακριβώς η ίδια ερώτηση με διαφορετική διατύπωση με το 4ο θέμα του κειμένου 14509.
Στις ενδεικτικές απαντήσεις του θέματος 14483 στο 3ο υποερώτημα (15 μονάδες) στη 12η επιλογή αναφέρεται ότι το ουσιαστικό «εντάσεις» προέρχεται από το «εν+τάσσω», το οποίο είναι λάθος. Η λέξη ένταση προέρχεται από το «εν+τείνω». Από το «εντάσσω» προέρχεται η λέξη «ένταξη». Είναι προφανές ότι εδώ ο συντάκτης μπέρδεψε το ουσιαστικό εντάσεις με το ρήμα εντάσσεις, το οποίο όμως γράφεται με δύο «σ».
Στα Μαθηματικά, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι έχουν επίσης εντοπιστεί λάθη. Στο μάθημα υπάρχουν, ωστόσο, ερωτήματα άστοχα, όπως λένε μαχόμενοι μαθηματικοί, με υπερβολικές εκφωνήσεις που αποθαρρύνουν τον υποψήφιο, και τα οποία από μόνα τους δημιουργούν προβλήματα. Ακόμη, έχουν αναρτηθεί θέματα «εκτός σχολικού ύφους και σχολικής πραγματικότητας», καθώς στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις στόχος δεν είναι να... μπεις στο πανεπιστήμιο, αλλά να περάσεις στην επόμενη τάξη. Μάλιστα, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, υπήρξαν αντιδράσεις από έγκριτους μαθηματικούς που κρίθηκε ότι αδικήθηκαν στην επιλογή θεματοδοτών από το ΙΕΠ.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη