πολυνομοσχέδιο_κεραμέως
Απαραίτητη η μελέτη αντικτύπου για την έκδοση υπουργικής απόφασης, η οποία εκτιμάται ότι δεν μπορεί να εκδοθεί σε διάστημα μικρότερο του ενός μήνα

Την προχειρότητα και τη βιασύνη του υπουργείου Παιδείας να εφαρμόσει μια τροπολογία που βρίσκει αντίθετη σύσσωμη την εκπαιδευτική κοινότητα για την απευθείας μετάδοση των μαθημάτων αποδεικνύει η συνάντηση της ΔΟΕ με την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.

Όπως έγινε γνωστό, ο Πρόεδρος και το επιστημονικό συμβούλιο της Αρχής διεμήνυσαν σε όλους τους τόνους στο υπουργείο Παιδείας ότι θα πρέπει να υπάρξει οπωσδήποτε μελέτη αντικτύπου προτού εκδοθεί η σχετική υπουργική απόφαση και φυσικά πριν η ρύθμιση να εφαρμοσθεί στα σχολεία.

Η περιβόητη «συναίνεση» της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων την οποία υπονόησαν με δηλώσεις τους τόσο η υπουργός Νίκη Κεραμέως όσο και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας, δεν ήταν παρά οι τεχνικές οδηγίες που δόθηκαν στο υπουργείο Παιδείας για τη σύνταξη της διάταξης και σε καμία περίπτωση δεν συνιστά συναίνεση, εφόσον ούτε μελέτη αντικτύπου έχει υπάρξει, ούτε έχει εκδοθεί η υπουργική απόφαση που καθορίζει τους ακριβείς όρους και προϋποθέσεις για την απευθείας μετάδοση των μαθημάτων.

Σύμφωνα μάλιστα με την Ανεξάρτητη Αρχή, παρόμοιες συζητήσεις έχουν ξεκινήσει εδώ και αρκετό καιρό σε χώρες όπως η Ιταλία και η Ισπανία οι οποίες όμως δεν έχουν καταλήξει κάπου ακόμη διότι προκύπτουν συνεχώς τεχνικά προβλήματα ή ζητήματα με τη διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων.

Εκτιμήθηκε μάλιστα ότι μια τέτοιας έκτασης μελέτη δεν μπορεί να εκδοθεί σε χρονικό διάστημα μικρότερο του ενός μήνα, στην καλύτερη των περιπτώσεων – γεγονός που αποδεικνύει την προχειρότητα με την οποία το υπουργείο Παιδείας αντιμετωπίζει ένα τόσο σοβαρό ζήτημα.

Υπενθυμίζεται ότι η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως μόλις μια ημέρα πριν την ψήφιση της συγκεκριμένης τροπολογίας όρισε συνεργάτιδά της στη θέση υπευθύνου για την προστασία των δεδομένων, θέση που παρέμενε κενή εδώ και δέκα μήνες.

ΠΑΣΑΔ: Δεν υπάρχει σύμφωνη γνώμη για καμία ενέργεια που πηγάζει από την τροπολογία Κεραμέως

«Δεν υπάρχει καμία σύμφωνη γνώμη για καμία ενέργεια που πηγάζει από την τροπολογία της Υπουργού» διευκρινίζει σε σχετική ανακοίνωση και ο Πανελλήνιος Σύλλογος Αναπληρωτών Δασκάλων, σημειώνοντας πως η κρίση της Αρχής (θετική ή αρνητική) θα εξαρτηθεί από την μελέτη της έκθεσης αντικτύπου. 

Ειδικότερα αναφέρει: «Μας γνωστοποιήθηκε ότι δεν υπάρχει σύμφωνη γνώμη για καμία ενέργεια που πηγάζει από την τροπολογία της Υπουργού» αναφέρει χαρακτηριστικά ο Πανελλήνιος Σύλλογος Αναπληρωτών Δασκάλων, διευκρινίζοντας ότι «η Υπουργός νομοθέτησε, ως εκ του νόμου είχε το δικαίωμα, και θα πρέπει να υποστηρίξει την νομοθετική της πρόταση με έκθεση αντικτύπου, η οποία θα περιλαμβάνει ενδελεχή έρευνα όλων των επιπτώσεων που προκύπτουν θετικών και αρνητικών από εφαρμογή του νόμου με συγκεκριμένη υπουργική απόφαση. Η έκθεση αυτή είναι που θα μπει στην κρίση της Αρχής και για την οποία θα δωθεί θετική ή αρνητική απόφαση». 

Ακολουθεί αναλυτικά η ανακοίνωση της ΔΟΕ:

Πραγματοποιήθηκε σήμερα 12/5/2020 συνάντηση αντιπροσωπείας του Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. με την παρουσία της νομικής του συμβούλου, με τον Πρόεδρο και μέλη της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (μέσω τηλεδιάσκεψης) στα γραφεία της Αρχής.

Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. έθεσε τους προβληματισμούς και τις αντιρρήσεις του σε σχέση με την τροπολογία που επιτρέπει τη ζωντανή  αναμετάδοση των μαθημάτων από τη σχολική τάξη.

Τέθηκε επίσης το ερώτημα εάν υπάρχει γραπτή θετική γνωμοδότηση της Αρχής προς το Υπουργείο Παιδείας. Οι απαντήσεις που έδωσαν ο Πρόεδρος και τα μέλη της Αρχής ήταν οι παρακάτω:

  • Υπήρξε επικοινωνία με το Υπουργείο Παιδείας στη διάσταση του να δοθούν κατευθύνσεις από την Αρχή ως προς την τεχνική διατύπωση της διάταξης, σε σχέση με την πρόβλεψη υπεύθυνου επεξεργασίας ,τη χρήση των δεδομένων και την αναγκαιότητα της πρόβλεψης εκτίμησης αντικτύπου πριν την έκδοση της προβλεπόμενης Υπουργικής Απόφασης.
     
  • Αναφορικά με την αναμετάδοση των μαθημάτων τονίστηκε, εκ μέρους της Αρχής, ότι αυτό αποτελεί μια όλως εξαιρετική διαδικασία, που μπορεί να δικαιολογηθεί στα πλαίσια της τήρησης της αρχής της αναλογικότητας μόνο σε περιπτώσεις επιδημικών νόσων, όπως αυτή που ζήσαμε και πάντοτε υπό την προϋπόθεση της διασφάλισης των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα των ατόμων που εμπλέκονται.
     
  • Η εφαρμογή της διάταξης δεν μπορεί να γίνει πριν την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης, η οποία προϋποθέτει την έκδοση μιας σοβαρής και επιστημονικά τεκμηριωμένης εκτίμησης αντικτύπου, που θα διασφαλίζει τα δικαιώματα όλων των εμπλεκομένων, λαμβανομένου υπόψη και του γεγονότος ότι η επίμαχη διαδικασία, κατά την άποψη της Αρχής, ενέχει υψηλή επικινδυνότητα. Στο πλαίσιο της συζήτησης, εκτιμήθηκε ότι μια τέτοιας έκτασης μελέτη δεν μπορεί να εκδοθεί σε χρονικό διάστημα μικρότερο του ενός μηνός,  στην καλύτερη των περιπτώσεων. Αντίστοιχες, δε, προσπάθειες στην Ισπανία και την Ιταλία που ξεκίνησαν νωρίτερα δεν έχουν ακόμα εφαρμοστεί λόγω των πολλαπλών τεχνικών και νομικών προβλημάτων που προέκυψαν.
     
  • Λόγω της σοβαρότητας και της επικινδυνότητας, για τα δικαιώματα των εκπαιδευτικών και των ανήλικων μαθητών είναι αυτονόητο ότι απαιτείται  διαβούλευση με τους εκπροσώπους των εκπαιδευτικών και των γονέων των μαθητών πριν την ολοκλήρωση της εκτίμησης αντικτύπου για την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης.
     
  • Σε περίπτωση που όλα τα παραπάνω δεν τηρηθούν, η Αρχή διατύπωσε τη θέση της ότι, ασκώντας στο ακέραιο τον θεσμικό της ρόλο, θα επιληφθεί του δύσκολου αυτού ζητήματος είτε εφόσον ερωτηθεί από το Υπουργείο είτε αυτεπάγγελτα είτε κατόπιν προσφυγής των ενδιαφερομένων.

Συζητήθηκε, επίσης, το πρόβλημα που δημιουργεί η σύνδεση της υλοποίησης της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης με την υπό έκδοση Υπουργική Απόφαση στη διάσταση, του αν ενέχει νομικούς κινδύνους για τους εκπαιδευτικούς που την πραγματοποιούν.

Από την πλευρά της Αρχής δηλώθηκε ότι τα ζητήματα αυτά αποτελούν αντικείμενο μελέτης και επεξεργασίας για όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης καθώς και ότι μέχρι και την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης, οι εκπαιδευτικοί που επιλέγουν να υλοποιούν τη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν μπορεί να θεωρηθούν υπεύθυνοι για παραβιάσεις των διατάξεων περί δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα αφού εκτελούν εντολές που δίνονται από το Υπουργείο Παιδείας, το οποίο εξάλλου είναι και ο υπεύθυνος επεξεργασίας.

Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. θα συνεχίσει να βρίσκεται σε επικοινωνία με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων  Προσωπικού Χαρακτήρα καθώς και με κάθε άλλο εθνικό και υπερεθνικό αρμόδιο φορέα, προκειμένου να διασφαλίσει την αρτιότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας, τα δικαιωμάτων μαθητών και εκπαιδευτικών στα πλαίσια της νομιμότητας, καθώς και το ρόλο του εκπαιδευτικού στη μαθησιακή διαδικασία. Παράλληλα συνεχίζει δυναμικά να οργανώνει και να πρωτοστατεί σε δράσεις κινηματικού χαρακτήρα μέχρι την τελική απόσυρση της τροπολογίας καθώς και της μη κατάθεσης του αντιεκπαιδευτικού νομοσχεδίου στη Βουλή.

Καλούμε όλους τους εκπαιδευτικούς να συμμετέχουν δυναμικά στην κινητοποίηση Δ.Ο.Ε. – Ο.Λ.Μ.Ε. – Ο.Ι.Ε.Λ.Ε. την Τετάρτη 13/5/2020 και στη συγκέντρωση διαμαρτυρίας που πραγματοποιείται στις 13:00 στα Προπύλαια.  

Διαβάστε επίσης: Νόμιμος ο σκοπός της διάταξης για τη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση αναφέρει το υπουργείο Παιδείας

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

makri
Ενίσχυση ομογενειακής εκπαίδευσης: Η Ζ. Μακρή με εκπαιδευτικούς στην Κωνσταντινούπολη
Συνάντηση Ζέττας Μ. Μακρή με εκπαιδευτικούς των Ομογενειακών σχολείων στην Κωνσταντινούπολη Μακρή:
Ενίσχυση ομογενειακής εκπαίδευσης: Η Ζ. Μακρή με εκπαιδευτικούς στην Κωνσταντινούπολη